اوکراین اجازه استفاده از سود دارایی های مسدود شده روسیه را پیدا کرد

© Sputnik / Стрингер /  مراجعه به بانک تصاویر بروکسل
بروکسل - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 12.02.2024
عضو شوید
شورای اتحادیه اروپا قطعنامه ای را تصویب کرد که به اوکراین اجازه می دهد از سود دارایی های مسدود شده فدراسیون روسیه استفاده کند
به گزارش اسپوتنیک، شورای اتحادیه اروپا، در بیانیه‌ی تصمیم مبنی بر ذخیره سود دارایی های روسیه برای استفاده بیشتر از آنها در راستای منافع اوکراین را تصویب کرد.
در این سند آمده است: "شورای اتحادیه اروپا امروز تصمیم و مقرراتی را تصویب کرد که تعهدات سپرده گذاران مرکزی در ذخیره دارایی ها و ذخایر بانک مرکزی روسیه که در نتیجه اعمال اقدامات محدودکننده ضبط شده بود را ایجاد می کند."
همچنین در این سند آمده است، شورای اتحادیه اروپا تصمیم به ذخیره سود حاصله از دارایی های روسیه برای استفاده بیشتر از آنها در راستای منافع اوکراین را تصویب کرد. در این راستا، درآمد حاصل از دارایی های روسیه ممکن است برای استفاده بیشتر در صندوق اوکراین به بودجه اتحادیه اروپا فرستاده شود.
در این سند اشاره شده است که "این شورا به‌ویژه تصمیم گرفت که سپرده‌گذاران مرکزی، با دارایی‌های بانک مرکزی روسیه به ارزش بیش از 1 میلیون یورو، باید به طور جداگانه مبالغ نقدی اضطراری انباشته شده در نتیجه اقدامات محدودکننده اتحادیه اروپا را محاسبه کنند و همچنین باید درآمد مربوطه را در حساب های جداگانه نگه داری کنند."
پیشتر، کریل لوگوینوف، نماینده دائم روسیه در اتحادیه اروپا، در مصاحبه با اسپوتنیک گفته بود که هیچ دلیل قانونی برای انتقال دارایی های روسیه یا درآمد مسدود شده از آنها در غرب به اوکراین وجود ندارد و نیز بلوکه شدن آنها اقدامی غیرقانونی است. به گفته وی، این موضع روسیه در میان اکثر کشورهای جهان مشترک است. لوگوینوف افزود که استفاده غیرقانونی از دارایی های روسیه پیامدهای منفی برای اعتبار اتحادیه اروپا در میان سرمایه گذاران خواهد داشت.
وی خاطرنشان کرد که مصادره اموال، ضبط هواپیماها و اموال و تحریم بازرگانان روسی نشان دهنده فروپاشی حرمت اموال خصوصی در غرب و خطر تجارت در آنجا است. ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، مسدود کردن دارایی های روسیه در اروپا را سرقت خواند و خاطرنشان کرد که اتحادیه اروپا نه تنها سرمایه های خصوصی، بلکه دارایی های دولتی روسیه را نیز هدف قرار داده است.
دورانداختن زولانه: روسیه به امتناع از دالر هنگام پرداخت بهای نفت آماده است - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 30.01.2024
پیامدهای انتقال دارایی های روسیه به اوکراین برای ایالات متحده
پیشتر سران اتحادیه اروپا در نشست ویژه اتحادیه اروپا در بروکسل در حال بررسی اصلاحات در بودجه چند ساله اتحادیه اروپا هستند که شامل 50 میلیارد یورو بودجه چند ساله برای اوکراین و همچنین 20 میلیارد کمک نظامی دیگر به کی یف طی چهار سال آینده است. الکساندر دی کرو، نخست وزیر بلژیک معتقد است که کشورهای اتحادیه اروپا در اجلاس سران این اتحادیه قادر خواهند بود برای تامین مالی اوکراین به توافق دست یابند.
بلومبرگ به نقل از منابع آگاه گزارش داده است که کاخ سفید از لایحه مصادره دارایی های مسدود شده روسیه حمایت می کند و قصد دارد اقدامات خود را با سایر کشورهای گروه 7 هماهنگ کند تا به ویژه خطر تضعیف اعتماد به ایالات متحده از سوی بخشی از سرمایه گذاران خارجی را کاهش دهد. پیش از این، واشنگتن پست به نقل از یک مقامات در دولت بایدن گزارش داده بود که واشنگتن نمی تواند طرحی را برای استفاده از دارایی های مسدود شده روسیه برای کمک به کی یف بدون رضایت کشورهای اروپایی اجرا کند، زیرا "حدود دو درصد از این دارایی ها در ایالات متحده ذخیره شده و بیشتر دارایی های مسدود شده روسیه در بلژیک و سوئیس قرار دارد."
پس از آغاز عملیات ویژه در اوکراین، اتحادیه اروپا و کشورهای گروه 7 تقریبا نیمی از ذخایر ارزی روسیه را به میزان حدود 300 میلیارد یورو مسدود کردند که حدود 200 میلیارد یورو در اتحادیه اروپا است که عمدتاً در حساب های" یوروکلر" بلژیک که یکی از بزرگترین سیستم های تسویه در جهان است، موجود بوده است.
وزارت خارجه روسیه - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 28.01.2024
هشدار وزارت خارجه روسیه به غرب درباره عواقب مصادره اموال و دارایی های این کشور
رهبران اتحادیه اروپا در اکتبر گذشته به کمیسیون اروپا دستور دادند تا پیشنهادهایی را برای استفاده از دارایی های مسدود شده برای تامین مالی بازسازی اوکراین آماده کند.
کرملین اعلام کرد که اتخاذ چنین تصمیماتی "گام دیگری در نقض تمامی قواعد و هنجارهای حقوق بین الملل خواهد بود" و مسکو "به دنبال فرصت هایی برای مبارزه با این موضوع خواهد بود."
با وجود اظهارات مکرر اتحادیه اروپا در مورد استفاده احتمالی از دارایی های مسدود شده روسیه برای نیازهای بازسازی اوکراین، هنوز هیچ مبنای قانونی برای چنین اقداماتی در اتحادیه اروپا پیدا نشده است.
ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، مسدود کردن دارایی های روسیه در اروپا را سرقت خواند و خاطرنشان کرد که اتحادیه اروپا نه تنها سرمایه های خصوصی، بلکه دارایی های دولتی روسیه را نیز هدف قرار داده است.
در ماه فبروری، یک منبع آگاه در اتحادیه اروپا به خبرنگاران توضیح داد که اتحادیه اروپا در حال بررسی استفاده از دارایی های بانک مرکزی روسیه برای بازسازی اوکراین، بعنوان سرمایه گذاری است، نه مصادره اموال.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала