چه مشکلی با تانک‌های چلنجر ۲ ساخت بریتانیا در اوکراین وجود دارد؟

© AFP 2023 / Jaap ArriensТанк Challenger 2 на учениях NATO Spring Storm, Эстония
Танк Challenger 2 на учениях NATO Spring Storm, Эстония - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 18.08.2023
عضو شوید
کارشناسان نظامی نقاط قوت و ضعف تانک های چلنجر 2 و چالش هایی آنها را در برابر نیروهای روسی به بررسی گرفتند.
به گزارش اسپوتنیک، ارتش روسیه این هفته تایید کرد که اوکراین تیپ/لوای 82 یورش هوایی نخبه خود را در زاپروژیا جا به جا کرده است. شناخته شده است که این تیپ/لوا با چلنجر 2، تانک های بریتانیایی که بسیار شایعه شده اما کمتر دیده شده، مسلح است. نقاط قوت و ضعف تانک ها چیست و با چه چالش هایی در برابر نیروهای روسی روبرو خواهند شد؟
تیپ/لوای 82 یورش هوایی با 2000 نیرو در روز سه شنبه در تلاش برای یورش به نیروهای دفاعی روسیه در نزدیکی روستای رابوتینو در منطقه زاپروژیا اولین تلفات خود را متحمل شد و وزارت دفاع روسیه گزارش داد، که نیروهای اوکراینی بیش از 200 نظامی، پنج تانک و شش خودرو پیاده نظام، دو خودروی زرهی رزمی، دو خودروی دیگر و دو دستگاه هویتزر Msta-B را در نبرد از دست دادند.
بر اساس گزارش ها، نیروهای روسی سه یورش جداگانه اوکراینی را در طول خط مقدم دفع کردند. وزارت دفاع روسیه نوع تانک هایی که نابود شده اند را مشخص نکرده است. با این حال، اعتقاد بر این است که تیپ/لوای نخبه اوکراینی به برخی یا تمام 14 تانک جنگی اصلی چلنجر 2 که در اوایل سال جاری توسط بریتانیا به اوکراین فرستاده شده است، همراه با ذخایر مهمات بحث برانگیز اورانیوم ضعیف شده برای تفنگ های اصلی خود مسلح است.
Танк Challenger 2 Британских Вооруженных сил - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 02.04.2023
روس ها با خوشحالی منتظر چلنجر 2 بریتانیایی در اوکراین هستند
دیدگاه ها درباره ای شهرت
چلنجر 2 از زمانی که ارتش بریتانیا در اواخر دهه 1990 وارد خدمت شد، با رجزخوانی رسانه ها از رکورد میدان جنگ بدون تلفات تانک (بدون احتساب یک حادثه آتش دوستانه در طول تهاجم به عراق در سال 2003) افتخار ارتش بریتانیا بوده است و با اطمینان پیش بینی می کنند که فنری که در دستان اوکراینی، چلنجر 2 ها، همراه با لئوپارد های آلمانی و لئوپارد 2 ها، مانند یک چاقوی داغ در کره از میان دفاع روسیه ذوب می شوند.
بیدرنگ پس از آغاز ضدیورش تابستانی اوکراین در اوایل جون، ناظران غربی شروع به تشخیص احمقانه این فرضیات کردند، به طوری که طبق گزارش ها، نیروهای اوکراینی پانزرهای سنگین آلمانی خود را تنها چند روز پس از گیر افتادن این غول ها در میدان های ماین روسیه به طور کامل از جبهه بیرون کشیدند. و در برابر آتش توپخانه روسیه و پشتیبانی هوایی در مناطق عمدتا مسطح و باز زاپروژیا و خرسون و آسیب پذیر بود.
درباره ای چلنجر 2، نیروهای روسی در دو ماه و نیم گذشته هیچ گزارشی از تماس با آن‌ها نداشته‌اند، به طوری که ارتش اوکراین ویدیویی بدون متن از رانندگی یکی از تانک ها در امتداد جاده‌ای خاکی در ماه جون منتشر کرد. این کلیپ تبلیغاتی که نشان می دهد یکی از تانک ها بی حرکت در میدانی ایستاده است که ظاهراً بی هدف برجک خود را می چرخاند.
Танк Challenger 2 Британских Вооруженных сил - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 06.03.2023
خبر بد امریکا به اوکراین درباره تانک های چلنجر 2
نخستین نشانه های هشدار دهنده
ارتش اوکراین برای نخستین بار در جنوری نشانه های هشداردهنده در مورد پتانسیل جنگی زره‌های انگلیسی خود دریافت کرد، زمانی که طبق گزارش‌ها، فرماندهان ارشد نیروهای مسلح بریتانیا به صراحت به همتایان اوکراینی خود گفتند که از استقرار تانک‌ها در مناطقی که می‌توانند توسط نیروهای روسی تصرف یا نابود شوند خودداری کنند.
یک منبع دفاعی در آن زمان گفت: ""مرحله اول، آموزش و کار با برنامه‌ریزان مأموریت است تا اطمینان حاصل شود که چلنجرها در سناریوهایی که فکر می‌کنند فروپاشی [جبهه] یک احتمال واقعی است، استفاده نمی‌شوند. مرحله دوم، اطمینان از این است که در سطح تاکتیکی، [که] اوکراینی ها برای بازیابی یک تانک زیر آتش آموزش دیده اند".
درخواست‌هایی که از نفتکش‌های اوکراینی برای مراقبت ویژه از تجهیزات گران‌قیمت بریتانیایی‌شان مطرح شد، سؤالاتی را در مورد اینکه آیا آنها حتی می‌توانند از آن‌ها در خط مقدم استفاده کنند، با توجه به خطر دائمی نابودی و دستگیری، در حالی که روسیه همچنان به جمع‌آوری تجهیزات ناتو به اندازه کافی به تصرف خود ادامه می‌دهد، ایجاد کرده است.
Военнослужащие разгружают боевые танки M1 Abrams в Германии - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 26.01.2023
وزارت دفاع بریتانیا موعد تحویل تانک‌های چلنجر 2 به اوکراین را اعلام کرد
مشکل وزن
مسئله دیگری که ناگزیر استقرار چلنجر 2 تیپ/لوای 82 در زاپروژیا را گرفتار خواهد کرد، جنگ هوایی و توپخانه ای است - دو منطقه ای که روسیه، حتی با اعتراف مقامات غربی، برتری قاطع را به دست آورده است. این مشکلی است که ناگزیر تمام وسایل نقلیه نظامی، نیروها و استحکامات اوکراین را تحت تأثیر قرار می دهد، چه در قسمت جلویی و چه در عقب. اما چلنجر 2 دو چالش ویژه در این زمینه دارد که مربوط به اندازه و وزن آن است.
چلنجر 2 با وزنی بین 64 تا 75 تن (بسته به پیکربندی زره پوش)، یکی از سنگین ترین تانک های موجود در زرادخانه ناتو است. این بدان معناست که حرکت ساده، به ویژه در مناطقی که به دلیل گل و لای، رودخانه‌ها، خیابان‌ها و پل‌های باریک و سایر موانع طبیعی و مصنوعی برای تانک‌های سنگین مناسب نیستند، می‌تواند یک چالش باشد. افزون بر این، حمل در فواصل طولانی به کمک تانک‌برهای ویژه، لایه‌های پل و خدمات مهندسی نیاز دارد که باید همیشه در نزدیکی نگه داشته شوند - و دوباره در معرض خطر توپخانه یا حمله هوایی روسیه قرار گیرند.
در بالای آن ابعاد مخزن قرار دارد. 8.3 متر طول، 3.5 متر عرض و 2.49 متر ارتفاع، چلنجر 2 دقیقاً یک مخزن مخفی نیست و می توان آن را از چندین کیلومتر دورتر در یک میدان باز (و دورتر از هوا) نزدیک کرد. با فرض ارتباطات مؤثر بین واحدهای شناسایی روسیه و توپخانه و پشتیبانی هوایی، نیروهای روسی باید قادر به مقابله با هر گونه رانش زرهی اوکراینی، از جمله استفاده از چلنجر 2 باشند، هر چه که توانایی‌های پیشرفته‌ای داشته باشند، در برابر حملات دشمن در بردهای بیش از حد طولانی حتی قادر به شلیک غیرقابل نفوذ نیستند.
Британский танк Челленджер 2 - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 14.01.2023
نخست وزیر بریتانیا تصمیم گرفت 12 تانک چلنجر 2 را به کی یف منتقل کند
آسیب پذیری های ضد تانک
حتی در برابر سلاح های ضد تانک متعارف (مانند تانک های دشمن و موشک های ضد تانک قابل حمل انسان)، چلنجر 2 در معرض تهدید دائمی نیروهای روسی قرار خواهد گرفت. برای یک چیز، چلنجر 2 تنها تانک جنگی اصلی مدرن بدون تفنگ صاف است، با طراحی تفنگ اصلی 120 میلی‌متری L30A1 نسبت به نمونه‌های روسی آن دقیق‌تر و قدرتمندتر نیست - و با مهمات تانک ناتو برای بوت کردن ناسازگار است.
دوم این که، اگرچه تعداد اندک استقرار عملیاتی این تانک فرصت محدودی برای نیروهای دشمن برای آزمایش زره دفاعی و سیستم‌های حفاظت فعال چلنجر 2 با استفاده از موشک‌های ضد تانک قابل حمل انسان دارد، تانک‌های مشابه از جمله لئوپارد 2، آبرامز و مرکاوای اسرائیلی ثابت شده است که به اندازه هر خودروی زرهی تولید انبوه دیگری در برابر سیستم های ضد تانک ساخت روسیه مانند کورنت آسیب پذیر هستند.
آیا چلنجرها می‌توانند جریان را تغییر دهند؟
ناظران نظامی روسیه انتظار دارند که کل شرکت تانک چلنجر 2 اوکراین (به اضافه خودروهای مهندسی و بازیابی) متصل به تیپ 82 با هم در یک واحد جمع شوند، با توجه به اینکه تقسیم شرکت به جوخه ها و استفاده از آنها در جهات مختلف رقیق می شود. پتانسیل آتش سوزی آنها و ایجاد سردردهای مربوط به تعمیر، تدارکات و تخلیه بسیار مشکل است.
رستم کلوپوف کهنه سرباز اطلاعات نظامی، قهرمان روسیه و سرهنگ ذخیره می گوید: "با توجه به از دست دادن صدها تانک اوکراینی در دو ماه گذشته، از جمله 30 تانک لئوپارد 2 با تغییرات مختلف، نمی توان انتظار داشت که 14 تانک چلنجر 2 به خودی خود جریان ضد حمله پرچمدار کی یف را تغییر دهند".
کلوپوف به اسپوتنیک گفت: "به احتمال زیاد این تانک ها به همان شکلی که لئوپاردها سوختند، نابود می شوند. زیرا در جنگ های مدرن، وجود 14 تانک در میدان نبرد نمی تواند چیزی را حل کند و ثانیاً نمی تواند تصویری عینی از خوب یا بد بودن این ماشین ارائه دهد".
اگر تانک‌ها گم شوند، برای همیشه از دست خواهند رفت، زیرا نه اوکراین و نه بریتانیا (که صنایع دفاعی آن دیگر بسیاری از اجزای تانک‌ها را تولید نمی‌کند) قادر به جبران خسارات به موقع نیستند. و در حالی که محموله‌های دیگر چلنجر ۲ از بریتانیا به صورت فرضی امکان‌پذیر است، بررسی‌های دفاعی اخیر نشان می‌دهد که این کشور جزیره‌ای اکنون تنها ۱۵۷ فروند در اختیار دارد و در شرایط آماده‌ی جنگ هستند. کارکنان دفاعی بریتانیا قبلاً به طور خصوصی ابراز نارضایتی کرده‌اند که کمک به اوکراین و عدم تخصیص منابع جدید برای دفاع به ارتش، ارتش بریتانیا را از بین برده است، و معلوم نیست که اگر منابع دفاعی رو به کاهش بریتانیا ارسال شود، برای مبارزه با یک جنگ نیابتی در کشتی چگونه واکنش نشان خواهند داد.
کلوپوف خاطرنشان کرد: "چلنجر 2 اوکراین قرار بود یک ذخیره استراتژیک باشد که "در طول یک پیشرفت معرفی شود.
او افزود: "علم نظامی به ما می آموزد که ابتدا پیشرفتی حاصل می شود و سپس بهترین واحدهای مکانیزه با قوی ترین انواع سلاح ها برای انجام مانورهای پوششی یا کالبد شکافی در فواصل وسیع وارد آن می شوند. این همان کاری است که آلمان ها و ارتش شوروی در طول جنگ جهانی دوم انجام دادند".
کلوپوف خلاصه کرد: "اما در درگیری نیابتی در اوکراین، نیروهای دفاعی روسیه "همه کارت‌های [دشمن] را با نیروهای اوکراینی "به دلایلی عینی و ذهنی" در هم آمیختند، که نه تنها نتوانستند مواضع روسیه را بشکنند، بلکه " حتی بر نوار امنیتی که خطوط اوکراین و روسیه را جدا می کند، نرسیدند".
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала