"روابط دوجانبه روسیه و افغانستان" پذیرفتن دیپلومات طالبان نوعی به رسمیت شناختن آنهاست ؟

© Wikipedia / NVOسفارت افغانستان در مسکو
سفارت افغانستان در مسکو - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 18.07.2023
عضو شوید
اختصاصی
عبدالله یاسر، مستشار سفارت افغانستان در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری اسپوتنیک افغانستان می گوید که پذیرفتن دیپلومات طالبان نوعی به رسیمت شناختن این حکومت گروه می باشد.
اسپوتنیک: شما سطح روابط دوجانبه روسیه و افغانستان را پس از دو سال روی کار آمدن طالبان چگونه ارزیابی می کنید؟
عبدالله یاسر: روابط دوجانبه با فدراسیون روسیه پس از روی کار آمدن امارت اسلامی خیلی دست آوردهای خوبی در این دو سال داشته است، به گونه مثال فعال شدن مراکز دپلوماتیک این یک دست آورد بسیار مهم دوجانبه است. بسیار مهم به هر دو طرف است، در غیر آن مجالس گوناگون در بخش اقتصاد در بخش سیاست از هر دو جانب صورت گرفته و وزرای مختلف سفر کردند به روسیه، در بخش تعلیم چند وقت پیش وزیر تحصیلات عالی به کازان آمده بود و همچنان چندین بار وزیر صنعت و تجارت به روسیه آمده بود همچنان در موارد دگر هم مجالس صورت میگیرد و جلب توجه هر دو طرف شدگی است، یعنی ما بیشتر روابط خوبی را مشاهده کردیم و امیدوار هستیم که در آینده هم پیشرفت ها و دست آورد های خوبی از هر دو طرف داشته باشیم.
گروه طالبان به فرماندهانش در 34 ولایت افغانستان: داعش درحال تدارک یورش بر بزرگان ما است - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 09.07.2023
گروه طالبان به فرماندهانش در 34 ولایت افغانستان: داعش درحال تدارک یورش بر بزرگان ما است
اسپوتنیک: موضوع لغو تحریم ها علیه تعداد از اعضای جنبش طالبان و موضوع به رسمیت شناختن دولت آنها در چه مرحله است آیا روی این موضوع با طرف روسی کار میکنید، چه تغییرات پیش آمده؟
عبدالله یاسر: بلی در این موضوع مجالس گوناگون به همراه مقامات فدراسیون روسیه صورت گرفته اما مشکل در کل این است که جهان به مثل یک خانه واحد گشته طوری که در یک خانه نزاکت های مختلف از اشخاص مختلف میباشد رعایت نزاکت ها باید باشد فعلاً جهان هم در همچو یک موقعیت قرار دارد که نزاکت های همدیگر را مد نظر گرفته، فعلاً ممکن که بسیاری از کشور ها آماده بر این باشند که اعلام به رسمیت شناختن حکومت فعلی را بکند اما صرف اعلام نشده دیگر روابط مانند رفت و آمد، مجالس، نشست ها پذیرفتن دیپلومات ها برای هر دو طرف نوعی به رسمیت شناختن حکومت امارات اسلامی است و این که اعلام نمیکنند این بعضی نزاکت های خود دولت ها است که بالای این موضوع هم کار جریان دارد که مجالس به خصوص همراه با روسیه هم در این مورد صورت میگیرد و امیدواریم که این مشکل هم به زودترین فرصت حل شود و توقع ما این است که اول این سلسله از جانب روسیه شروع شود.
اسپوتنیک: در اوایل ماه مارچ وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که یک شرکت روسی در نظر دارد که یک نیروگاه حرارتی در سمنگان و هفت پروژه سرمایه گذاری دیگر بسازد، از جمله ساخت شاهراه کابل - نیمروز ، بازسازی تونل سالنگ، سیستم آبرسانی پنجشیر - کابل و غیره چه اقدامات عملی در این پروژه ها صورت گرفته است؟
عبدالله یاسر: از ادارات مختلف یا هم جا های مختلف شرکت های خصوصی و دولتی مراجعه کردند که میخواستند به افغانستان بروند و آنجا سرمایه‌گذاری بکنند ما زمینه سازی کردیم و آنها رفتند و مجالس مختلفی همراه با ادارات مختلف امارات اسلامی داشتند مانند وزارت صنعت و تجارت، معاونیت اقتصادی ریاست وزرا و همچنان دیگر ادارات و بخش های ذیربط فکر کنم بعضی شرکت ها تقریباً به توافق رسیدند مانند شرکت کابل - مسکو که روس ها تقریباً شریک شرکت هستند و همچنان قسمی که شما اشاره کردین موضوع برق حرارتی و برق ساختن از زغال سنگ و همچو موارد، اکثر اوقات شرکت ها میروند که بعضی عملاً کار را شروع کردند و بعضی هم در جریان پروسس کار ها هستند، بیشتر حکومت اسلامی از روسیه درخواست کردند تا از امکاناتخود استفاده بکنند تا هم باعث منفعت روسیه و هم منفعت به مردم افغانستان شود.
فرمت کابل - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 17.07.2023
چرا طالبان به فرمت مسکو دعوت شدند؟
اسپوتنیک: شما میتوانید نام های این شرکت ها را عنوان کنید؟
عبدالله یاسر: در کل معلومات دقیق ندارم که نام های شرکت ها چی است صرف همان یک شرکت که به نام کابل - مسکو است که در بخش سرک سازی، تولید برق و بعضی چیز ها کار میکنند و کار های شان جریان دارد صرف آگاه هستیم و شرکت های که در سمنگان است فکر کنم آنها عملاً کار ها را هم شروع کردند.
اسپوتنیک: چی پروژه های دیگری در زمینه همکاری های دو جانبه بین روسیه و افغانستان در حال بررسی است؟
عبدالله یاسر: در این بخش شاید معلومات زیاد ما نداشته باشیم چون بعضی از شرکت های که می‌آیند و مصاحبه میکنند عمدتاً در مورد برق است، در مورد زغال سنگ افغانستان و تولید برق از آشغال و کثافات و ساختن شاهراه سالنگ ، ساختن شاهراه کابل هرات، بیشتر شرکت های که مراجعه کردند بیشترین پیشنهاد امارات اسلامی در بخش همین پروژه ها بود که صورت گرفته است.
اسپوتنیک: آیا برنامه های برای بازدید هیئت ها از مسکو یا کابل وجود دارد؟ اگر چنین است چه نوع هیئت ها و چی زمانی برای رفت و آمد شان برنامه ریزی شده است؟
عبدالله یاسر: برای فعلاً چنین پیشنهاد نیست البته وزیر صنعت و تجارت بنام عزیزی صاحب که قبلاً هم بخاطر بعضی برنامه ها تشریف آورده بودند ممکن در آینده نزدیک دوباره باز هم بیایند و در بعضی مجالس اقتصادی شرکت بکنند.
اسپوتنیک: یعنی برنامه است که تشریف بیارند، چی زمانی
عبدالله یاسر: بلی برنامه است اما دقیق مشخص نیست که کجا باید صورت بگیرد و دقیق زمانش مشخص نشده.
اسپوتنیک: آقای غروال سال پیش گفت که افغانستان به نفت گاز و گندم نیاز دارد تابستان گذشته قرار داد با روسیه برای تاّمین این محصولات منعقد شد حالا افغانستان به اندازه کافی همه چیز دارد ویا خیر آیا در حال مذاکره برای قرارداد های جدید هستید؟
عبدالله یاسر: بلی قرارداد که سال پیش در این باره شده بود بسیار یک تاثیر مثبت بالای نرخ های مواد اولیه افغانستان داشت اما همین قسمی که زمینه برای قرارداد عاجل مساعد شد و در دسترس رسانه ها قرار گرفت اما بعضی مشکلات در این بین ایجاد شد مانند انتقال پول چون افغانستان و روسیه هر دو تحت تحریم ها قرار دارند و نمیتوانند به سیستم بانکی دسترسی داشته باشند کمی کندی و کمی ضعیفی در سلسله نقل و انتقالات اموال قرار داد شده آورد اما بعضی انتقالات صورت گرفته و نتیجه مثبت داشته است،توقع ما این است که زمینه بیشتر مساعد شود که قرارداد که میشود و باید تکرار کنم که افغانستان در این وقت ها به گندم و نفت خیلی نیاز دارد و روسیه میتواند که بسیار مثمر و نتیجه بخش واقع شود در انتقال همچو چیز ها و تجار های روسی و تجار های افغانستان همیش رفت و آمد دارند و فکر کنم این موضوعات تا جای پیش رفته و همچنان پیش رفته رایست.
اسپوتنیک: شما گفتید که هم روسیه و هم افغانستان تحت تحریم ها هستند و سیستم بانکی نمیتواند کار کند پس چگونه تبادلات کالا صورت میگیرد آیا پول نقد میدهند یا چطور؟
عبدالله یاسر: بلی هم از طریق پول نقد صورت میگیرد بعضی هم از طریق صرافی ها و بعضاً توسط کشور سوم صورت میگیرد.
اسپوتنیک: حکومت طالبان برای از بین بردن تهدید تحریک طالبان پاکستان از افغانستان را چی کار میکنند؟
  تیرباران دو دانش‌آموز در اندراب‌ بغلان از سوی طالبان  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 05.07.2023
سردرگمی و ترس پس از انتقال طالبان پاکستانی به شمال افغانستان
عبدالله یاسر: در این مسئله موضوع هر دو حکومت ها واضیح است که حکومت امارات اسلامی میتواند که رول یک واسطه را ادا بکند یعنی یک خط سوم بین مذاکرات و ختم شدن تهدید ها بین تحریک طالبان پاکستان و حکومت پاکستان باشد که قبلاً هم مذاکرات صورت گرفت با میانجی‌گری حکومت امارات اسلامی فعلاً هم حکومت امارات اسلامی آماده است که همیش برای ختم شدن ویا برای حل شدن همچو موضوعات رول میانجی‌گری را ادا بکند. فکر کنم عمده ترین فعالیت همین است که میانجی‌گری میکند، در کل حکومت امارات اسلامی یکی از شعار هایش این است که به هیچ کشوری تهدید نخواهد بود و به هیچ گروهی از کشور خود اجازه نخواهد داد که باعث تشویش منطقه یا جهان گردد.
اسپوتنیک: مقامات روسیه اعلام کردند و اعلام میکنند که تهدید داعش تا به حال در افغانستان است و حفظ میشود، شما حکومت طالبان تهدید داعش را از افغانستان برای خود افغانستان و منطقه چطور ارزیابی میکنید و حکومت طالبان چی اقدامات برای از بین بردن تهدید داعش از افغانستان انجام میدهند؟
عبدالله یاسر: در اول باید بگویم که داعش فعلاً در سطح قرار ندارد که تهدید به حکومت افغانستان شود ویا تهدید به کشور های منطقه شود البته بعضی چیز های است که بجای این که حقیقت دیده شود ویا دنبال شود که حقیقت است چیزی که میشنوند به نشر میرسد. فعلاً در افغانستان هیچ کسی ثابت کرده نمیتواند که در افغانستان یک گروه پنج نفری داعش باشد ویا فعالیت داشته باشند، و این که داعش تهدید بر افغانستان شده میتواند پس چگونه تهدید آیا تا امروز چنین یک واقعه صورت گرفته که داعش با استفاده از اراضی افغانستان سبب تشویش به کشور های منطقه شده باشد، به جز از یک موضوع کوچک که آن هم دست بعضی مردم بود که میخواستند که روابط دوجانبه حکومت ها را خراب بکنند در اصل تهدید از طرف داعش نبود، پس حکومت امارات اسلامی دفاع در مقابل افراد که باعث تشویش کشور های منطقه میشود از اولویت هایش است و در عمل ثابت هم ساخته است که کسانی که میخواستند یک تشویش ایجاد بکنند و باعث شورش شوند آنها را در جا و همزمان از بین بردند، فعلاً ما هیچ تهدیدی به هیچ کشور نمیبینیم و در افغانستان نه داعش وجود دارد و نه فعالیت دارد و باز هم تکرار میکنم اگر در بعضی جا ها سردردی ایجاد میشود عاجل از بین برده میشود فکر کنم که تشویش کشور ها در این موضوع به جا نخواهد بود.
و باز هم یک چیز دگه را باید اشاره کنم که بعضی از رسانه ها از مجودیت پنج هزار و شش هزار نفر داعش اطلاع میدهند بلخصوص در شمال کشور من چلنج میدهم اگر کسی ثابت کرده توانست که شش نفر از گروه داعش در افغانستان برحال در جای فعالیت داشته باشند که مردم آنرا ببینند و شاهدی بدهند.
اسپوتنیک: این نه فقط رسانه ها نشر میکنند ولی مقامات روسیه اعلام میکنند که نه فقط داعش ولی تروریستان در شمال افغانستان هستند به تعداد شش هزار نفر یکی از اعلامیه های یکی از مقامات روسیه این بود.
نورالدین عزیزی - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 15.08.2022
برنامه سفر کاری هیأت طالبان به ریاست نورالدین عزیزی به روسیه مشخص شد
عبدالله یاسر: اگر از انصاف کار بگیریم پنج نفر از مردم که عجیب و غریب باشد در یک جامعه که رویتش دگه قسم باشد پیدا شود تمام دنیا خبر میشود و از فعالیت آنها و به دنبال هدف که هستند همه مردم آگاه میشود باز چه برسد که شش هزار گروه های تروریستی در شمال افغانستان که بیش از هشت یا نه ولایت نخواهد بود در آنجا پیدا شوند و هیچ تحرکات از جانب آنها نباشد هیچ مشکل به یک کشور دگه جور نکنند هیچ تهدید برای کسی نباشد این چگونه شش هزار نفر است، ما حیران به این هستیم که این شش هزار نفر چقسم شش هزار نفر هستند که آنها هیچ چیز تا به حال نکردند ، پس اگر مبارزه با این گروه های که از خاک افغانستان استفاده بکنند و تشویش برای دگران شوند هرگز حکومت اجازه نخواهد داد و نه چیزی است صرفاً آوازه است و کسانی که بیست سال در افغانستان جنگیدن و حالا از افغانستان خارج شدند من فکر نکنم ‌که به نفع این مردم صحبت بکنند، طعباً تا جای که میتوانند از طبلیغات و چیز های دگر استفاده میکنند.
اسپوتنیک: در ارتباط با درگیری در اوکراین تاّمین تسلیحات از سوی غرب مقایسه وضعیت اوکراین با حظور 20 ساله نیرو‌های ناتو در افغانستان به طور فزاینده شنیده میشود. به نظر شما این مقایسه چقدر درست است؟ آیا ایالات متحده به اعتقادات خود وفادار خواهند ماند و در یک نقطه به سادگی اوکراین و متحدان ناتو خود را همانطور در افغانستان انجام دادند علارغم وعده های حمایت آینده رها میکنند؟
عبدالله یاسر: موضوع آینده بر میگردد به آینده که فیصله آنرا آینده خواهد کرد. اما اینقدر بگویم که اوکراین و افغانستان ملتش البته قربانی سیاست های بزرگ دنیا شد قسم که ایالات متحده یا غرب در افغانستان جنگیدند و مردم افغانستان را به تباهی بردند و تا امروز نه اقتصاد افغانستان به جاست نه مردم افغانستان حتی مصارف زندگی روزمره خود را تا امروز پوره کرده میتوانند. امریکا همراه با میلیارد‌ها دالر به افغانستان آمد هر فرد افغانستان باید امروز غنی می‌بود، اما چون هدف آنها آباد ساختن افغانستان نی بلکه تباه کردن افغانستان و بدست آوردن سیاست‌های بزرگ که خود‌شان میدانند بود، این که بعد از مبارزه 20 ساله مردم افغانستان آنها نتوانستند که کنترول بکنند و نتواستند وضعیت را در دست بگیرند. بلاخره مجبور به این شدند که یک راه خروج از افغانستان به خود پیدا کنند.
فکر میکنم که موضوع اوکراین هم نه‌چندان زیاد متفاوت‌تر از موضوع افغانستان باشد. حکومت افغانستان منحیث یک نظام حاکم بالای جغرافیای افغانستان از تمام حلقات از تمام طرف‌ها خواستار مسدود شدن جنگ است و قسم که در هر موقعیت و هر موضوع راه حل گفتگو و مذاکره است دعوت به چنین موضوع میکند چون جنگ راه حل نیست. اگر جنگ راه حل میبود شاید در دنیا کسی ثابت کرده نتواند که جنگ به یک نتیجه مثبت رسیده باشد. درست است یک ساحه را تسخیر کرده باشد، یک منطقه را زیر تسلط خود آورده باشد، اما ذهنیت‌سازی خو نشده، اما فکر‌ها که برای تخریب یکدیگر کار میکنند زیر کنترول آورده نشده. پس در کل اگر ببینیم جنگ راه حل نیست و حکومت امارات اسلامی از همه اطراف که درگیری باشد باید یک راه پیدا شود که برای همچو موضوعات خاتمه داده شود.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала