چرا طالبان به فرمت مسکو دعوت شدند؟

© Sputnikفرمت کابل
فرمت کابل - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 17.07.2023
عضو شوید
تحلیلی بر دلایل و عواقب دعوت طالبان به فرمت مسکو.
به گزارش اسپوتنیک، به نقل از وزارت خارجه طالبان، دیمیتری ژیرنوف، سفیر فدارسیون روسیه در کابل در دیدار با امیرخان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه طالبان*، از او در نشست آینده فارمت مسکو در مورد افغانستان دعوت کرده است.
در این باره نظر کارشناسان هریک آقای یحیی چاووش، رئیس حزب حرکت بزرگ ملی خط میانه و آقای ویس ناصری کارشناس مسائل سیاسی را جویا شدیم. تفاوت این دفعه با دفعات قبل چیست که طالبان به نشست مشورتی فرمت مسکو دعوت شده اند؟ آیا طالبان توانستند تعهدات خود را برآورده کنند ویا امیدی هست که در آینده به آنها عمل کنند؟
فرمت مسکو - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 16.11.2022
کلوپ ویدیو
دلیل دعوت نشدن طالبان به فرمت مسکو چیست؟ + ویدیو
آقای چاووش بر این باور است که دولت فدراسیون روسیه شاید در سیاست های خود در مورد افغانستان تغییراتی وارد کرده باشد. همینطور تغییراتی در عملکرد طالبان نیز در مبارزه با تروریسم و مواد مخدر به چشم می خورد به عتوان مثال عملیات اخیر طالبان در بگرام در برابر داعش.
وی میگوید درباره مبارزه با مواد مخدر اقدامات جدی از سوی طالبان انجام شده است و موضوع حکومت فراگیر به نظر من مسئله داخلی افغانستان است و در جهان نمونه حکومت فراگیر در هیچ جای وجود ندارد و هر کشوری که انگشت انتقاد بر تشکیل حکومت فراگیر را به سمت افغانستان بگیرد بیشتر سوال متوجه خودش می شود به شمول همسایگان افغانستان. اما در مورد حقوق زنان نیز محدودیت های جدی وجود دارد و اقدامات عملی در این مورد صورت نگرفته است.

درباره ضرورت فرمت مسکو میتوان گفت که در اواخر فدراسیون روسیه علاقه مندی زیادی پیدا کرده است تا روابط اقتصادی خود را بیشتر تقویت کند و به این روابط از راه تجارت سرعت ببخشد که هم به نفع فدراسیون روسیه هست و هم به نفع افغانستان.

یحیی چاوش - اسپوتنیک افغانستان
یحیی چاووش
رئیس حزب حرکت بزرگ ملی خط میانه
وی در ادامه می گوید موضوع مهم دیگری که شاید درباره آن در فرمت مسکو به شکل ضمنی صحبت شود عضویت افغانستان در سازمان همکاری های شانگهای باشد چرا که نظر به موقعیت جغرافیایی افغانستان تمام همسایه افغانستان عضویت این سازمان را دارند و عدم عضویت افغانستان می تواند مشکلاتی را برای آنها ایجاد کند. چرا که روابط ترانزیتی و مسیر مواصلاتی افغانستان می تواند به عنوان یک ظرفیت فوق العاده مورد استفاده قرار بگیرد.
تمام اینها در حالیست که در شرایط فعلی غرب و امریکا در تلاش هستند تا افغانستان را با خود داشته باشد و روابط نزدیک با افغانستان برقرار کند و از این روابط دربرابر فدراسیون روسیه و کشور های منطقه به عنوان وسیله استفاده کند.
ذبیح الله مجاهد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 23.06.2023
مجاهد: پشتون ها اکثریت هستند
آقای ویس ناصری می گوید دلیل دعوت طالبان به فرمت مسکو این است که ساختار فرمت دیگر شامل کشور های غربی و امریکا نیست، مسکو می خواهد که در این نشست مشورتی طالبان مطالبات جهان را مستقیما بشنود. حضور طالبان در فرمت مسکو خوب است که طالبان به مردم و جامعه جهانی پاسخ بدهند و بگوید بنا بر کدام دلایل وملحوظات چهار شرط اصلی جامعه بین المللی از جمله مبارزه باتروریزم، مبارزه با مواد مخدر، تشکیل حکومت فراگیر و حقوق زنان و دیگر قومیت ها را عملی نمی کنند و چرا شروط به رسمیت شناختن را اینها قبول ندارند و به خواست مشترک جهانیان تن نمی دهند.
بناً خوب است که این بار طالبان در برابر نمایندگان سیاسی چندین کشور تعهد بسپارند که اگر باز هم به تعهدات خود عمل نکردند در آینده جهان با آنها محاسبه خواهد کرد.
ویس ناصری - اسپوتنیک افغانستان
ویس ناصری
کارشناس مسائل سیاسی
وی در آخر گفت که این دعوت به معنای به رسمیت شناختن طالبان نیست، و به منظور به مسئولیت کشاندن آنها است، می توان گفت طالبان به یک استنطاق سیاسی دعوت شده اند تا حساب پس بدهند. و هیچ امتیاز سیاسی برای طالبان به حساب نمی آید.
نظر به تحلیل کارشناسان، میتوان گفت فرمت مسکو یک فرصت برای جهان و طالبان است تا دوباره بر روی مسائل روابط بین الملل افغانستان و تعامل آنها با جامعه جهانی بخصوص کشور های منطقه و آسیای مرکزی صحبت و بازنگری شود.
فرمت مشاوره مسکو درباره افغانستان چگونه تغییر کرده است؟ - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 16.11.2022
چندرسانه ای
فرمت مشاوره مسکو درباره افغانستان چگونه تغییر کرده است؟ + داده نمایی
اگر طالبان بتوانند خود را و یا جامعه جهانی را قناعت بدهند و در مسیر همسو با ارزش های بین المللی قرار بگیرند، برای آینده حکومت آنها و چرخه اقتصادی افغانستان در تعامل با جهان مفید خواهد بود.
لازم به ذکر است که طالبان از توافق دوحه گرفته تا دیدار های جداگانه با نمایندگان سیاسی جهان، از تعامل با جهان سر باز زده اند و محدودیت های غیر قابل قبول برای جامعه جهانی را مسئله داخلی خوانده است.
*- طالبان به دلیل فعالیت های تروریستی تحت تحریم های سازمان ملل قرار دارد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала