سازمان ملل متحد پیشنهاد برگزاری نشستی درباره به رسمیت شناختن طالبان می دهد

© Photo / Сергей Балай / БелаПАНПервый заместитель генерального секретаря ООН Амина Мохаммед
Первый заместитель генерального секретаря ООН Амина Мохаммед - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 19.04.2023
عضو شوید
امینه محمد، معاون دبیرکل سازمان ملل، سازمان ملل متحد پیشنهاد برگزاری نشستی را برای گفتگو درباره به رسمیت شناختن طالبان می دهد.
به گزارش اسپوتنیک، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد روز دوشنبه گفت که این سازمان قصد دارد در روزهای آینده کنفرانسی را برای بحث در مورد اعطای به رسمیت شناختن طالبان* افغانستان ترتیب دهد و بر لزوم تعامل با مقامات بنیادگرا تاکید کرد.
اظهارات امینه محمد در حالی بیان می شود که هیبت الله آخوندزاده، رهبر منزوی طالبان*، روز سه شنبه عزم خود را برای دستیابی به هدف خود برای "اصلاح دینی و اخلاقی جامعه [افغان]" از طریق اجرای شدید قوانین اسلامی یا شریعت" تجدید کرد.
محمد به حضار در دانشکده روابط عمومی و بین‌الملل پرینستون گفت که این نشست بین‌المللی نمایندگانی از سراسر جهان را برای افغانستان به میز مذاکره خواهد آورد.
او گفت: "آنچه ما امیدواریم این است که اکنون آنها را تا دو هفته دیگر در منطقه جمع آوری کنیم، و آنها اولین نشست نمایندگان در سراسر - منطقه و بین المللی - را با دبیرکل برای اولین بار خواهند داشت."
محمد گفت: "و از این میان، ما امیدواریم که آن گام‌های کوچک را پیدا کنیم تا ما را در مسیر به رسمیت شناختن طالبان* بازگردانیم، یک شناخت اصولی". "آیا ممکن است؟ من نمی دانم. اما این بحث باید اتفاق بیفتد. طالبان* آشکارا خواهان به رسمیت شناخته شدن هستند، و این اهرمی است که ما داریم."
این مقام ارشد سازمان ملل در ماه جنوری از افغانستان بازدید کرد و با رهبران طالبان* در مورد محدودیت‌های گسترده‌ای که مقامات بنیادگرا از زمان به دست گرفتن کنترل این کشور جنگ‌زده بر آزادی کار و حرکت زنان اعمال کرده‌اند، گفتگو کرد.
این محدودیت‌ها عملاً دسترسی زنان و دختران به کار و تحصیل فراتر از صنف ششم را در سراسر کشور مسدود کرده است. کارمندان زن افغان از کار برای سازمان ملل متحد و گروه های امدادرسان غیردولتی منع شده اند.
  اعتراض زنان در کابل با گلوله طالبان پاسخ داده شد   - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 12.04.2023
بسته کردن دفتر یونما در افغانستان؛ خواست زنان معترض
محمد گفت که طالبان* همچنان قوانین متعددی را برای جلوگیری از خشونت مبتنی بر جنسیت و اعطای حقوق ارث بیشتر به زنان، در کنار از بین بردن فساد در افغانستان، وضع کرده اند.
او گفت: "اما من هیچ تعهدی ندارم که جامعه بین المللی به من اجازه دهد که بدانم آیا آنها آن را اجرا می کنند یا نه."
محمد گفت که تعامل با طالبان* کمک خواهد کرد که آنها در قبال اعمالشان پاسخگو باشند. او گفت: "ما نمی توانیم اجازه دهیم که آنها همچنان بدتر شوند، این همان چیزی است که وقتی شما درگیر نمی شوید اتفاق می افتد."
وی خاطرنشان کرد که طالبان* در حال قوی‌تر شدن هستند زیرا کشورهای همسایه از نظر اقتصادی با آنها در تعامل هستند تا اطمینان حاصل کنند که افغانستان در هرج و مرج فرو نمی‌رود و از درون منفجر نمی‌شود.
او گفت: "امروز مازاد تجاری با افغانستان وجود دارد. امروز سیستم بانکی برای افغانستان ایجاد شده است، و ما هنوز هم می گوییم تحریم ها وجود دارد. بنابراین، یا درگیر می شویم و آنها را به راه راست می کشیم، یا این کار را نمی کنیم و می بینیم که آنها به کدام طرف می روند. ما باید با "قاشق بلند" با شیطان نان بخوریم."
محمد گفت که سازمان ملل متحد به کارمندان زن افغان خود گفته است که در هنگام مذاکره با طالبان* برای رفع ممنوعیت زنان، از خانه کار کنند. او افزود که کارمندان زن می توانند در خانه کار کنند و حقوق بگیرند.
او گفت: "لطفاً با طالبان* مانند کووید رفتار کنید. ما نمی دانیم که آنها قرار است چه کاری انجام دهند یا چگونه واکنش نشان خواهند داد. اما می دانم که سه یا چهار زن دستگیر شده اند، و شاید دیگر آنها را نبینیم. من هیچ یک از زنان افغان را برای افرادی غیرقابل پیش بینی هستند، به خطر نمی اندازم."
محمد جزئیات بیشتری در مورد تاریخ یا محل برگزاری کنفرانس نمایندگان پیشنهادی ارائه نکرد.
زلمی خلیل زاد، فرستاده پیشین ایالات متحده در افغانستان روز سه شنبه در توییتی اعلام کرد که آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، میزبان نشست اول ماه می در دوحه قطر خواهد بود.
خلیل زاد نوشت که گوترش و دیگر نمایندگان "باید در طول مذاکرات خود با طالبان* جلسه ای داشته باشند" تا "نقشه راه" تهیه کنند که باید به موضوع آموزش و اشتغال زنان افغان رسیدگی کند.
Флаг Организации Объединенных Наций - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 18.04.2023
سازمان ملل: خروج از افغانستان "دلخراش" خواهد بود
طالبان* برای تقریبا دو دهه شورش مرگباری را به راه انداختند. آنها در آگوست 2021 با خروج نیروهای ایالات متحده و ناتو، قدرت را از دولت افغانستان که در آن زمان مورد حمایت بین المللی بود، پس گرفتند.
جامعه بین المللی به دلیل نگرانی های مربوط به حقوق بشر، به ویژه محدودیت های اعمال شده بر زنان، از دادن مشروعیت به طالبان* امتناع کرده است.
هیت الله آخوندزاده در بیانیه روز سه شنبه خود در رابطه با جشنواره سه روزه عید فطر در اواخر این هفته، از "اصلاحات" در افغانستان از زمان تسلط طالبان* توسط طالبان* تمجید کرد.
وی گفت: اقدامات اصلاحی قابل توجهی در عرصه های فرهنگی، آموزشی، اقتصادی، رسانه ای و سایر زمینه ها انجام شده و آثار سوء فکری و اخلاقی اشغال 20 ساله رو به پایان است.
رهبر طالبان* به مداخله نظامی غرب به رهبری ایالات متحده در افغانستان و دولت متحد سابق آن در کابل اشاره کرد. آخوندزاده درخواست ها برای لغو ممنوعیت های زنان را رد کرده و گفته است که این یک موضوع داخلی افغانستان است و همه طرف ها باید به آن احترام بگذارند.
طالبان - * این گروه به جهت فعالیت تروریستی تحت تحریم سازمان ملل است.
Министр иностранных дел РФ Сергей Лавров на пресс-конференции по итогам встречи с министром иностранных дел Мали Абдулаем Диопом в Бамако - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 14.04.2023
لاوروف شروط به رسمیت شناختن طالبان را برشمرد
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала