بسته کردن دفتر یونما در افغانستان؛ خواست زنان معترض

© @https://twitter.com اعتراض زنان در کابل با گلوله طالبان پاسخ داده شد
  اعتراض زنان در کابل با گلوله طالبان پاسخ داده شد   - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 12.04.2023
عضو شوید
سازمان ملل مشکلات کارمندان زن را در داخل سازمان خود نتوانستند حل کنند و از نقض حقوق که توسط طالبان صورت میگیرد دفاع کنند.
به گزارش اسپوتنیک، وزارت اقتصاد طالبان در فصل خزان گذشته به سازمان‌های غیردولتی داخلی و بین‌المللی دستور داد که کارمندان زن در دفاتر این سازمان‌ها کار نکنند.
این ممنوعیت در آن زمان شامل حال دفاتر سازمان ملل نمی‌شد اما هفته گذشته وزارت خارجه طالبان به صورت شفاهی به مقام‌های سازمان ملل دستوری را ابلاغ کرد که براساس آن، کارمندان این سازمان نیز حق ندارند برای کار به دفاتر خود بروند.
در عین حال چند سازمان ملل متحد از بسته شدن دفاتر خود در افغانستان به طور موقت خبر داد. این اقدام در واکنش به ممانعت طالبان از فعالیت زنان در دفاتر این سازمان صورت گرفته است.
قابل یاد اوری است که پیش از این 6 نهاد شورای پناهندگان دانمارک، "اینترسوس"، سازمان‌های محافظت از کودکان، هیئت پناهندگان ناروی، "اقدام علیه گرسنگی" و "ورلد‌ویژن" هشدار دادند تصمیم اخیر طالبان درباره منع کار زنان کمک‌های نجات‌بخش را از مردم دریغ می‌کند.
فراغت 92 زن در جوزجان از کورس 9 ماهه ترمیم تیلیفون  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 11.04.2023
فمینیست های کابل خواستار لغو یوناما هستند
سازمان ملل متحد در افغانستان با نشر یک بیانیه بار دیگر منع کار زنان و دختران افغان برای ادارات این سازمان را تقبیح کرد. ملل متحد این ممنوعیت را "اقدامی تبعیض‌آمیز به هدف محدود کردن مشارکت زنان و دختران در زندگی عامه" در افغانستان خوانده است.
یوناما در بیانیه جدید منتشر شده خود گفته است که "طالبان از طریق این ممنوعیت به دنبال این هستند که سازمان ملل را مجبور سازد که بین ماندن و ارائه خدمات در حمایت از مردم افغانستان و پایبندی به مقررات و اصولی که به کفته آنها موظف به رعایت آن هستند، یک انتخاب وحشتناک انجام دهد".
"یوناما" گفته است "این ممنوعیت بر اساس قوانین بین المللی از جمله منشور سازمان ملل متحد غیرقانونی است و به این دلیل سازمان ملل نمی‌تواند آن را عملی کند".
به گفته سازمان ملل متحد، زنان نقش اساسی و حیاتی را در رساندن خدمات و کمک‌های مستمر و نجات بخش در جامعه افغانستان و دنیا ایفا می‌کنند.
نمایندهٔ پیشین افغانستان در سازمان ملل استعفا داد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 17.03.2023
خواست سازمان ملل از گوترش: ارزیابی‌تان در مورد برخورد طالبان با زنان را ارائه دهید
قابل یاد آوری است که افغانستان بزرگترین درخواست کننده کمک‌های بشری در جهان محسوب می‌شود. طبق برآورد سازمان ملل متحد، افغانستان در حال حاضر با یک بحران بی سابقه رو به رو است. به گفته این سازمان در سال 2023میلادی حدود 28 میلیون تن در افغانستان شدیدا به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند. از این میان 20میلیون تن در معرض گرسنگی شدید و 6میلیون دیگر یک قدم نزدیکتر به قحطی قرار دارند.
بر اساس آمارها، سوء تغذیه نسبتا حاد نیز در این کشور در بالاترین سطح قرار دارد. چنانچه سازمان ملل متحد پیش بینی کرده است ممکن در سال جاری حدود چهار میلیون کودک و مادران باردار در معرض سوء تغذیه حاد قرار گیرند.
در عین حال سازمان ملل گفته است که تلاش دارد تا فعالیت‌های بشردوستانه ضروری را مطابق با أصول و معیارهای بشردوستانه که توسط کمیته دائمی سازمان ملل در جینوا در سال 2022 مشخص شده، ادامه دهد. به گفته یوناما، این سازمان یک دوره بررسی عملیاتی را تا تاریخ پنجم ماه می امسال آغاز کرده و در این دوره مشوره‌های لازم را انجام خواهد داد.
آمار نشر شده از سوی سازمان ملل می رساند که نهادهای مددرسان در افغانستان در سال 2022 در مجموع برای بیش از 26 میلیون تن کمک‌های بشری را ارائه کرده است.
این اقدام طالبان در رابطه به کار زنان در دفاتر سازمان ملل واکنش‌ها ی زیادی را در داخل و خارج از افغانستان برانگیخت. از جمله سازمان همکاری اسلامی با نشر اعلامیه‌ای این ممنوعیت جدید را "نقض هشداردهنده دیگر حقوق بنیادی زنان افغان" عنوان کرده است.
برگزاری نشست نمایندگان ایران، روسیه و ترکیه با نماینده سازمان ملل در امور سوریه - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 06.04.2023
سازمان ملل: مردان جایگزین زنان در این سازمان ها نخواهند شد
در عین حال ائتلاف جنبش های اعتراضی زنان روز دوشنبه با انتشار قطعنامه ای خواستار بسته شدن دفاتر سازمان ملل در افغانستان شد. حزب جمعیت اسلامی از خواست این ائتلاف حمایت کرد و در بیانیه‌ای یوناما را پوششی بر کاستی‌های طالبان خواند و گفت که سازمان ملل باید "بی‌طرفی" خود را در افغانستان بازگرداند.
سوال اصلی اینجا است که اکنون نمایندگی های سازمان ملل در افغانستان چقدر موثر هستند؟ در شرایط فعلی چه راه هایی برای بهتر ساختن روند کاری این سازمان وجود دارد؟
در این مورد خانم شمایل توانا ناصری، فعال حقوق زنان در افغانستان در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک گفت: سازمان ملل یا یونما در هر جای که باشد چه در افغانستان یا دیگر ممالک دنیا، یک سری اصول و قوانین خود را دارد که باید طبق آن عمل کرده و ماموریت مشخص را پیش ببرد، حدف شان در یک کشور مشخص است که چه موارد را پیش ببرند.
وی تاکید کرد که یکی از ماموریت های شان این است که نباید هیچ کس بخاطر جنسیت شان بی عدالتی و محرومیت را تجربه کند یا از کار بیکار شود. و مورد دیگر هم برقراری صلح و امنیت و گفتگو ها میان مردم و حاکمان کشور می باشد که در هر کشور که نمایندگی های خود را دارد از این موارد پیروی میکنند.
اما متاسفانه در این مدت 19 ماه که طالب حاکمیت افغانستان را در دست گرفته، زنان افغان را از تمام حقوق شان محروم کردند، از حق انسانی و شهروندی شان که همان حق کار و حق تحصیل، طالبان تلاش دارند که زنان را از جامعه حذف کنند.

وی گفت: "زنان معترض که در همین مدت 19 ماه، بدون هیچ حمایت در برابر گروه طالب ایستادگی کردیم مبارزه کردیم قربانی های که در این راستا دادیم، شکنجه، شلاق، لت و کوب، توهین، تهدید، و زندانی شدن در زندان های طالب و اینها چیزی بود که سازمان ملل باید به زنان معترض دادخواهی میکردند و خواست های زنان معترض را باید جدی گرفته و با گروه طالب برای تحقق خواسته های زنان معترض افغان گفتگو میکرد و حاکمان طالب را تحت فشار قرار میدادند تا اینکه به خواست زنان افغان که خواست انسانی و حق شهروندی هر انسان هست جواب مثبت داده می شد."

او خاطرنشان کرد که متاسفانه سازمان ملل در انجام ماموریت های خود به شکل واقعی در افغانستان ناکام بوده، اینها برای فعالین حقوق بشر دادخواهی نکردند، به تامین امنیت شان کوشش نکردند به بی عدالتی و نقص حقوق بشر که در افغانستان صورت میگیرد ایستادگی نکردند و دفاع ازحقوق بشری نکردند.
خانم توانا ناطری افزود: "تنها حرف سازمان ملل در افغانستان این بوده که ما کمک های بشری در اولویت کاری ما قرار دارد و ما نخست به مردم کمک میکنیم تا جلو از بین رفتن مردم از گرسنگی گرفته شود. اما متاسفانه در همین مورد نیز ماموریت شان را به شکل درست پیش نبردند. فیصدی زیادی از این کمک ها را طالبان تصاحب کردند و این کمک ها به نیازمندان واقعی نرسید. گروه طالب بین افراد و گروه خود شان تقسیم کردند و شفافیت در توزیع کمک های بشری وجود نداشت."
وی افزود ”اینکه برای زنان که وظیفه دولتی داشتند و از کار شان محروم شدند، هیچ دادخواهی و ایستادگی از طرف سازمان ملل صورت نگرفت، حال که کارمندان خود این سازمان اجازه کار در این سازمان را ندارند، در این صورت اگر هنوز هم سازمان ملل به ماموریت خود ادامه دهد، پس نخست خود اینها همان اصول و قوانین خود یونما و سازمان ملل را نقض کردند، که یکی از آنها همین مورد بود که هیچ شخص نباید بخاطر جنسیت از کار محروم شود.

این فعال حقوق زنان در افغانستان می افزاید: "حالا که زنان از حق کار در سازمان ملل محروم شدند، این خودش یکی از ناکامی های سازمان ملل است که مشکلات کارمندان زن را در داخل سازمان خود نتوانستند حل کنند و از نقض حقوق که توسط طالبان صورت میگیرد دفاع کنند."

خانم ناصری در جمع بندی با ارایه راه حل چنین جمع بندی کرد : "در شرایط کنونی چیزی که از نظر ما درست است و راه حل خوبی میتواند باشد این است که سازمان ملل کار و ماموریت شان را در افغانستان به تعلیق دربیارد تا زمان که طالبان به خواست سازمان ملل موافقت نکرده، باید با افزودن فشار به گروه طالب حد اقل موافقت این گروه را در مورد کار و حق تحصیل زنان افغان کسب کنند تا زنان افغان به دفاترکاری شان برگردند.
با به تعلیق درآوردن ماموریت سازمان ملل فشار بشتر به گروه طالب وارد می شود، چون زمانیکه سازمان ملل دروازه های شان را بسته بکند طالبان به شکل کلی در یک انزوای سیاسی قرار میگیرند و زمینه به رسمیت شناختن شان توسط جهان به مراتب مشکل شده و تقرب به صفر میکند که در ان زمان طالبان مجبور هستند که قبول کنند که زنان دوباره به کار تحصیل شان برگردند."
از سوی دیگر خانم ژولیا پارسی فعال حقوق زنان در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک گفت: "ماموریت سازمان ملل تا فعلا برای زنان چندان مفید نبوده از حق زنان افغانستان دفاع نکردند از حق بشر در افغانستان دفاع نکردند بر عکس مهمانخانه معاملات برای طالبان شدند."
خانم پارسی افزود: "اگر در افغانستان دفتر یونما باز باشد برای مشروعیت پیدا کردن طالبان مفید واقع خواهد شد، بسته شدن دروازه یونما در افغانستان برای طالبان ضرر خواهد کرد."
این فعال حقوق زنان میگوید: "میدانیم که وضعیت اقتصادی مردم افغانستان خوب نیست در این وضعیت به مردم هم ضرر می رسد اما برای تغییر وضعیت باید دروازه دفتر یونما بسته شود."
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала