عطا محمد نور: سازش نامه ای دوحه یک اشتباه بزرگ سیاسی بود

© Photo / Facebook account of General Ata Mohammad Noorعطا محمد نور
عطا محمد نور - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 02.03.2023
عضو شوید
والی پیشین بلخ با نشر پیامی به مناسبت سومین سالگرد امضای سازشنامه میان گروه طالبان و امریکا نوشت، که سازش نامه ای دوحه یک اشتباه بزرگ سیاسی بود.
به گزارش اسپوتنیک، عطا محمد نور والی پیشین بلخ و رهبر یک شاخه حزب جمعیت اسلامی به مناسبت سومین سالگرد امضای سازشنامه ای دوحه میان گروه طالبان و امریکا در برگه رخنامه اش پیامی در واکنش به آن به نشر رساند.
محمد محقق، مشاور رییس جمهوری اسلامی افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 01.03.2023
محقق: سازشنامه ای دوحه مدرک پوشالی بودن قدرت های مدعی بر جهان است
در پیام این حزب آمده است، که مسائل سیاسی افغانستان باید از طریق گفت و گوی سازنده، زیر نظر سازمان ملل و با حضور همه طرف‌های موثر سیاسی حل شود.
در اعلامیه این حزب آمده است، که سازش نامه ای دوحه یک اشتباه بزرگ سیاسی بود.
پیام صلاح الدین ربانی به رهبری طالبان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 01.03.2023
صلاح‌الدین ربانی: سازشنامه ای دوحه تنها برای نیرومندکردن یک گروه افراطی بود

این حزب افزوده است، که افغانستان در حال حاضر به انزوای کامل بین‌المللی رفته و حاکمیت مشروع ندارد.
این شاخه ای حزب جمعیت اسلامی افغانستان ابراز امیدواری کرده است، که "جامعه جهانی با وقوف کامل از خطر گسترش تروریسم از افغاستانِ برای نگهبانی از امنیت شهروندان جهان، به‌جای تعامل خوش باورانه با گروه رویکرد آینده نگرانه توأم با احترام به ارادهٔ مردم افغانستان را در پیش گیرند".
صالح - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 01.03.2023
صالح به خلیل‌زاد: من در میان یک جمع "فریب‌خورده ای" اقلیت راست‌گو بودم
دیروز امرالله صالح، صلاح الدین ربانی و محمد محقق نیز در واکنش به سومین سالگرد امضای سازشنامه میان گروه طالبان و امریکا، امضای این سازش نامه را نکوهش کرده بودند.
یادآوری می کنیم، که در ۲۹ فیبروری ۲۰۲۰ سازش نامه ای آشتی بین ایالات متحده امریکا و گروه طالبان در دوحه قطر، پس از دوسال گفت و گو از سوی مایک پمپئو و ملاعبدالغنی برادر امضا شد. مفاد این توافق‌نامه شامل "بیرون شدن همه نیروهایی امریکایی و ناتو از افغانستان"، "تعهد طالبان برای جلوگیری از فعالیت القاعده در مناطق زیر کنترل‌شان" و "گفت و گو بین طالبان و جمهوری اسلامی افغانستان" بود.
کارشناسان بر این باورند، که این توافق نامه موجب مشروعیت زدایی از دولت اشرف غنی شد. اشتباهات امریکا در افغانستان، یکی پس از دیگری، مانند دومینویی کار کرد که در نهایت موجب فروپاشی دولت پیشین افغانستان شد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала