صلاح‌الدین ربانی: سازشنامه ای دوحه تنها برای نیرومندکردن یک گروه افراطی بود

© Photo / Salahuddin Rabbaniپیام صلاح الدین ربانی به رهبری طالبان
پیام صلاح الدین ربانی به رهبری طالبان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 01.03.2023
عضو شوید
رهبر حزب جمعیت اسلامی افغانستان نوشته است، که سازش نامه ای دوحه تنها در خدمت قدرت بخشیدن به یک گروه افراطی قرار گرفت.
به گزارش اسپوتنیک، صلاح الدین ربانی رهبر حزب جمعیت اسلامی و وزیر امور خارجه پیشین افغانستان در سومین سالگرد امضای سازشنامه ای دوحه میان امریکا و گروه طالبان در تویترش نوشت: "امروز سومین سالگرد امضای "توافقنامه برای آوردن صلح به افغانستان" است؛ توافقی‌که الگوبرداری‌شده از مذاکرات صلح پاریس در دهه 1970 بود و با سرنوشت مشابهی دچار شد".
او در ادامه افزوده است: "بکارگیری از ادبیات وام‌گرفته‌شده از روند صلح آچه (اندونیزیا)، یعنی "هیچ چیزی توافق نمی‌شود تا زمانی که همه چیز توافق شود"، به اندازه‌ی فردی‌ که کلیّت ماجرا را رهبری می‌کرد، ریاکارانه و فریبنده بود".
او همچنان این سازشنامه را تنها به سود یک گروه می داند و می نویسد: "در واقع، این توافقنامه تنها در خدمت قدرت بخشیدن به یک گروه افراطی قرار گرفت که مرگ و ویرانی روند رشد آن‌را تغذیه می‌کند و از ایجاد هرگونه امیدواری‌ای در جهت وحدت ملی، همزیستی، صلح پایدار و ثبات در افغانستان، عاجز است".
Межафганские переговоры в Дохе, Катар - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 01.03.2023
سازش نامه ای امریکا با گروه طالبان در دوحه شکست بزرگی دیگر برای امریکا در منطقه بود
یادآوری می کنیم، که در ۲۹ فیبروری ۲۰۲۰ سازش نامه ای آشتی بین ایالات متحده امریکا و گروه طالبان در دوحه قطر، پس از دوسال گفت و گو از سوی مایک پمپئو و ملاعبدالغنی برادر امضا شد. مفاد این توافق‌نامه شامل "بیرون شدن همه نیروهایی امریکایی و ناتو از افغانستان"، "تعهد طالبان برای جلوگیری از فعالیت القاعده در مناطق زیر کنترل‌شان" و "گفت و گو بین طالبان و جمهوری اسلامی افغانستان" بود.
کارشناسان بر این باورند، که این توافق نامه موجب مشروعیت زدایی از دولت اشرف غنی شد. اشتباهات امریکا در افغانستان، یکی پس از دیگری، مانند دومینویی کار کرد که در نهایت موجب فروپاشی دولت پیشین افغانستان شد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала