صالح به خلیل‌زاد: من در میان یک جمع "فریب‌خورده ای" اقلیت راست‌گو بودم

© Photo / Facebook account of ARGصالح
صالح - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 01.03.2023
عضو شوید
معاون نخست رییس‌جمهور گریزی افغانستان در واکنش به سخنان زلمی خلیل‌زاد، نماینده پیشین امریکا در امور صلح افغانستان گفته است او در میان یک جمع "فریب‌خورده اقلیت" راست‌گو بوده است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از آماج، امرالله صالح معاون نخست رییس‌جمهور گریزی افغانستان، امروز (چهارشنبه، ۱۰حوت) در رشته توییتی‌‌ که ساعاتی پس از نشر آن پاک کرد افزود: "من در پیوند به شناخت از طالب نه دیروز اشتباه کرده بودم و نه امروز، قصه هم به پایان نرسیده است".
او با ابراز پشیمانی اضافه کرد، که بزرگ‌ترین اشتباهی سیاست‌مداران در شناخت از خلیل‌زاد کشورش و ایتلاف آنان بوده است.
او با انتقاد از برنامه‌های امریکا در قبال افغانستان گفته است: "امریکا گفته بود که توافق چهارپایه دارد یا همه یا هیچ. ما باور کردیم و این اشتباه تاریخی و عظیم ما بود." صالح اما بار دیگر تأکید کرده است: "مبارزه ما ادامه دارد".
معاون رییس‌جمهور گریزی اضافه کرد: "می‌پذیرم که فکر کرده بودم یک ابر قدرت از رییس‌جمهور تا سطح تو که بیش‌تر از یک ملعبه دوزبانه نیستی دروغ نخواهد گفت، فریب خورده بودم".
صالح - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 09.02.2023
واکاوی صالح درباره نشست دبیران شورای امنیت چند کشور در مسکو
آقای امرالله صالح تأکید کرد، که در نهایت مقاومت پیروز خواهد شد و آنانی‌ که سبب این فلاکت در افغانستان شده‌اند تا "ابد" به‌دنبال "توجیه بی آبرویی" خود خواهند بودند.
پیش از این، زلمی خلیل‌زاد در گفت‌و‌گو با بی‌بی‌سی‌ با گونه‌ی مسخره‌آمیز گفته است، که اشرف غنی با وجودی گفته‌هایش مبنی بر این‌که امان‌الله خان نیست که فرار کند؛ اما گُریخت. او هم‌چنین افزود، که امرالله صالح به مسئولیت‌ها و وعده‌هایش نیز در پیوند به مبارزه با طالبان متعهد نماند.‌ "صالح چه چیز‌های گفت، که چه قسم جنگ‌ خواهد کرد، کجا رفت آخر؟ چه کردند؟".
از سوی هم ‏زلمی خلیل‌زاد در این مصاحبه گفته است که امریکا تنها پس از قدرت گرفتن طالبان توانست رهبر القاعده را در افغانستان از میان بردارد. او ادعا کرد: "طالبان ممکن کمک کرده باشند و معلومات داده‌اند که رهبر القاعده کجاست".
یادآوری می کنیم، که سه سال از امضأی توافق‌نامه دوحه میان امریکا و طالبان می‌گذرد؛ در دهم حوت سال ۱۳۹۸ امریکا و طالبان بعد از ماه‌ها مذاکره موفق شدند تا این توافق‌نامه را امضأ کنند و بر اساس این توافق‌نامه امریکا تمام نیروهایش را از افغانستان خارج کرد. آگاهان اما این توافق را شروع فروپاشی جمهوریت می‌دانند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала