واکاوی صالح درباره نشست دبیران شورای امنیت چند کشور در مسکو

© Photo / Facebook account of ARGصالح
صالح - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 09.02.2023
عضو شوید
معاون نخست رئیس جمهور گریزی پیشین افغانستان نشست دیروز دبیران شورای امنیت چند کشور در مسکو را به واکاوی گرفته و نوشت: کنفرانس مسکو ظهور اراده منطقوی برای پشتیبانی از مقاومت افغانستان است.
به گزارش اسپوتنیک، امرالله صالح معاون نخست رئیس جمهور گریزی پیشین افغانستان در برگه رخنامه اش به واکاوی نشست دیروز دبیران چند کشور درباره افغانستان پرداخته نوشت: "مشاوران امنیت ملی از نه کشور مهم منطقه هر یک روسیه، چین، هندوستان، تاجیکستان، ایران، ازبیکستان، قرغیزستان، ترکمنستان و قزاقستان در مسکو مشخصا روی قضیه افغانستان بحث و تبادل نظر کردند. من بازتات و خروجی این کنفرانس مهم را مطالعه کردم. با احتیاط میتوان گفت، که این کنفرانس اولین گام در جهت نمایش اراده دولت های منطقه در حمایت از مقاومت برای تغیر در افغانستان است. ممکن است تعریف فرایند حمایت برای هر یک از دولت های یاد شده متفاوت باشد اما در موقف گیری همه ی آنها یک وجه مشترک و غیر قابل انکار وجود دارد اینکه طالب حکومت نیست و نخواهد شد مگر اینکه به خواست مردم افغانستان و دولت های منطقه گوش دهد".
Секретарь Совета безопасности РФ Николай Патрушев выступает на оперативном совещании президента РФ с постоянными членами Совета безопасности РФ (21 февраля 2022). Москвa - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 08.02.2023
پاتروشف: حجم تسلیحات باقی مانده از کشورهای غربی در افغانستان را می توان ده ها میلیارد دالر تخمین زد
او در ادامه افزوده است: "در موقف گیری هر یک ازین کشور ها روشن شده است که آنها از بافت اجتماعی – سیاسی افغانستان با خبرند و روایت طالب را که از افغانستان نمایندگی میکند نمی پذیرند. تحلیل مسلط در کنفرانس این بود که اسلحه رها شده توسط ناتو و امریکا به طالبان تنها دو کاربرد دارد یا اینکه بر ضد مردم افغانستان و برای سرکوب کار گرفته میشود و یا هم به گروه های تروریستی به فروش میرسد. این بخش از موقف گیری آنها روشن میسازد که قوه قهریه طالب مشروعیت ندارد و کارکرد آن جنایت کارانه و تروریستی پنداشته میشود".
او همچنان درباره مهاجر شدن شهروندان این کشور به خاطر آشفتگی نوشته است: "ادامه وضعیت اسفناک کنونی باعث فرار بیشتر مردم از کشور، تشدید فقر، بیچارگی و زمینه ساز گسترش گروهک های تروریستی میشود. اشتراک کنندگان کنفرانس چه واضح و چه تلویحی و در لفافه طالب را میزبان ویار گروه های تروریستی میدانند".
پنجمین نشست دبیران شورای امنیت درباره مسائل افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 08.02.2023
برگزیده ای سخنان اشتراک کنندگان نشست مسکو درباره مسائل افغانستان
او همچنان به خاطر یاد نکردن پیمان نامه دوحه در این نشست خاطر نشان کرد: "هیچ اشاره یی به توافق نامه ی بدنام قطر که در واقع دسیسه یی برای واگذاری کشور به طالبان بود نشده است. این عدم ذکر توافق نامه دوحه نشان میدهد که اگر قرار است مشکل از راه مذاکره حل گردد به هیچ وجه در چوکات قرارداد دوحه بوده نمیتواند. این برای حوزه مقاومت یک خبر نهایت خوش و مثبت است".
صالح تاکید کرده است، که روایت سیاسی برآمده از کنفرانس مسکو زمینه دریافت حمایت واقعی در ابعاد مختلف اعم از اخلاقی ، سیاسی، مالی و حتا نظامی را برای نیرو های ضد طالب بصورت مرحله وار فراهم خواهد ساخت. ظهور این بلاک قدرتمند منطقوی که توجه خاص به پرسش حل ناشده افغانستان معطوف داشته است پیامیست بر ضد روایت تردید چه خارجی و چه هم داخلی که گویا مقاومت نتیجه نمیدهد و اشتهایی برای حمایت از آن وجود ندارد. مقاومت برخاسته از دل مردم افغانستان است و حمایت نیز میشود".
او در پایان این واکاوی اش به کارایی سیاسی و اقتصادی گروه طالبان پرداخته و نوشته است: "ظرفیت سیاسی و منابع مالی طالبان برای مدیریت بحرانی که هرروز عمیق و گسترده میشود خیلی کوچک و ناکافی است. ازینجاست که هیچ عقل سلیم اجازه نمیدهد که در افغانستان زیر کنترول این گروه سرمایه گذاری راهبردی صورت گیرد. طالب فاقد جذابیت راهبردی و مشروعیت ملی است و عصر همسویی بعضی ها با طالب نیز در حال پایان یافتن است. بحیث کسی که خود را فعال در مقاومت میدانم از پیامد کنفرانس مسکو خوشبین و بازده آنرا استقبال میکنم. انشاالله".
یادآوری می کنیم، که دیروز پنجمین نشست چندجانبه دبیران شوراهای امنیت درباره مشکل افغانستان در مسکو برگزار شد. در این مراسم نمایندگان عالی مسئول مسائل امنیتی از کشورهای هند، ایران، قزاقستان، قرقیزستان، چین، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبیکستان حضور داشتند. نیکلای پاتروشف، دبیر شورای امنیت فدراسیون روسیه، از روسیه نمایندگی می کرد. شرکت کنندگان در پنجمین نشست چندجانبه در مورد مسائل امنیت بین المللی با تاکید بر حل و فصل وضعیت افغانستان بحث و تبادل نظر کردند. پاتروشف به ویژه گفت، که مقامات افغانستان اکنون پیامدهای هرج و مرج به جا مانده از سوی ایالات متحده را تجربه می کنند و وضعیت در کشور به سرعت رو به وخامت است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала