برگزیده ای سخنان اشتراک کنندگان نشست مسکو درباره مسائل افغانستان

پنجمین نشست دبیران شورای امنیت درباره مسائل افغانستان
پنجمین نشست دبیران شورای امنیت درباره مسائل افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 08.02.2023
عضو شوید
پنجمین نشست چندجانبه دبیران شوراهای امنیت چند کشور درباره مسائل افغانستان امروز چهارشنبه در مسکو برگزار شد و دبیران امنیت کشورها درباره راه حل آشفتگی افغانستان دیدگاه های شان را بیان کردند.
به گزارش اسپوتنیک، امروز در نشست مسکو درباره آشفتگی افغانستان، دبیران شورای امنیت و مشاوران امنیت ملی از کشورهای هند، ایران، قزاقستان، قرقیزستان، چین، روسیه، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبیکستان شرکت کرده بودند، که از سوی خبرگزاری اسپوتنیک پوشش داده شده بود.
Секретарь Совета безопасности РФ Николай Патрушев выступает на оперативном совещании президента РФ с постоянными членами Совета безопасности РФ (21 февраля 2022). Москвa - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 08.02.2023
پاتروشف: حجم تسلیحات باقی مانده از کشورهای غربی در افغانستان را می توان ده ها میلیارد دالر تخمین زد
نیکلای پاتروشف، دبیر شورای امنیت فدراسیون روسیه، در پنجمین نشست مسکو درباره افغانستان گفت:
- ایالات متحده در جریان 20 سال، پیش نیاز هایی را برای چالش ها و تهدیدهای بلندمدت در افغانستان ایجاد کرده است.
- افغانستان یکی از مناطق تطبیق سیاست امریکاست که در سراسر جهان در حال انجام است.
- ده ها میلیارد دالر جنگ افزار رها شده تنش را دامن می زند که کل منطقه را تهدید می کند: می توان از آنها برای درگیری داخلی در افغانستان کار گرفت یا به تروریستان در 3 کشور دیگر فروخته شد.
- طالبان ثم ه هرج و مرج به جا مانده از ایالات متحده را درو می کنند و وضعیت اجتماعی-اقتصادی به سرعت در حال بدتر شدن است.
- غرب ذخایر طلای افغانستان را بطور غیرقانونی بسته کرده، به جای اینکه آنها را برای نیازهای بشردوستانه بفرستد، سعی در غارت آنها از آن میان از آنها به بهانه پرداخت غرامت به خانواده های قربانیان یورش های تروریستی 11 سپتامبر 2001 که افغانستانی ها در آن دست نداشتند، کار می گیرند.
- درزمان گروه طالبان، کسانی که با ناتو و اقلیت‌های قومی مذهبی کار می‌کردند، به گفته سازمان ملل بیش از 3 میلیون نفر از کشور گریخته اند. این اعداد با بدتر شدن وضعیت افزایش خواهند یافت.
پنجمین نشست دبیران شورای امنیت درباره مسائل افغانستان در مسکو  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 08.02.2023
دبیر شورای امنیت ایران: درگیری در اوکراین و ایجاد داعش نتیجه سیاست امریکا بود
دریابان علی شمخانی دبیر شورای امنیت ایران
دریابان علی شمخانی در پنجمین نشست گفتگوی امنیت منطقه ای که با حضور دبیران و مشاوران امنیت ملی کشورهای همسایه افغانستان روز چهارشنبه در مسکو آغاز به کار کرد، در سخنانی، شرایط کنونی در افغانستان و راهکارهای ایجاد صلح و ثبات پایدار در این کشور را تبیین کرد.
- در جریان چهار دهه گذشته ایران همیشه پذیرای بخش زیاد از مهاجران افغانستانی بوده و همیشه مردم این کشور را کمک کرده است.
- ایجاد امنیت، صلح، ثبات و پیشرفت در افغانستان اولویت اصلی ما است.
- راه برون رفت از چرخه معیوب ناامنی - بی ثباتی از آشفتگی این کشور را اراده و اقدامات ملموس هیات حاکمه سرپرست افغانستان و دیگر بازیگران داخلی آن دانست.
- شمخانی، ارتقای وحدت ملی افغانستان از طریق فراهم کردن زمینه مشارکت همه ی مردم این کشور در سیاست و حکومت، بدون سوگیری قومی و نژادی و ایفای کامل تعهدات افغانستان در زمینه های گوناگون به ویژه در خصوص همسایگان و تلاش جدی برای مهار گروه‌های تروریستی را از جمله اقدامات ضروری برای رسیدن به ثبات در افغانستان ذکر کرد.
- ایران بدون ورود به چگونگی تشکیل حکومتی فراگیر در افغانستان، بر این باور است تحمیل هر نوع نظام سیاسی با توسل به دخالت خارجی یا تقابل داخلی حاصلی جز تشدید بی ثباتی و ناامنی نخواهد داشت.
- نباید اجازه داد ناامنی که همواره بلای جان افغانستانی ها بوده با مداخلات فرامنطقه‌ای تبدیل به بلای مشترک تمام مردم منطقه شود.
- کسانی که در ویرانی افغانستان بیشترین نقش را داشته اند، اکنون نیز بیش از همه در تامین هزینه‌های بازسازی زیرساخت های اقتصادی افغانستان مسئولیت دارند و نباید اجازه دهیم از زیر بار این مسئولیت شانه خالی کنند.
- بهره برداری از دارایی های افغانستان نباید با سد تحریم های ظالمانه و غیرقانونی امریکا روبرو شود.
حسن کاظمی قمی، رییس نمایندگی سیاسی (سفارت) جمهوری اسلامی ایران در افغانستان  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 08.02.2023
کلوپ ویدیو
قمی: داعش در افغانستان ادامه حضور امریکا در این کشور است + ویدیو
حسن کاظمی قمی سرپرست سفارت ایران در کابل
حسن کاظمی قمی، رییس نمایندگی سیاسی (سفارت) جمهوری اسلامی ایران در افغانستان در چارچوب پنجمین نشست درباره افغانستان در مسکو در مصاحبه اختصاصی به سوالات خبرنگار اسپوتنیک پاسخ داد:
- نقشی که داعش در افغانستان در حال حاضر ایفا می کند، همان نقشی است که نظامیان اشغالگر امریکایی به بهانه ایجاد امنیت در افغانستان داشتند. امروز داعش مورد حمایت آمریکا و متحدانش است. چیزی که در حال حاضر در افغانستان خود را نشان می دهد، مشاهده گسترش حرکت ها و ساختارهای تروریستی از جمله داعش می باشد.
- امروز داعش به طور قطع مورد پشتیبانی امریکا و متحدان آن به خصوص انگلیس قرار دارد. پیدایش موضوع داعش خراسان که یکی از نگرانی های کشورهای آسیای میانه نیز می باشد، سیاستی است که امریکا در این منطقه دنبال کرده و به بهانه وجود تروریستان و ناامنی در منطقه است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала