محقق: سازشنامه ای دوحه مدرک پوشالی بودن قدرت های مدعی بر جهان است

© Sputnik / Zakarya Safariمحمد محقق، مشاور رییس جمهوری اسلامی افغانستان
محمد محقق، مشاور رییس جمهوری اسلامی افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 01.03.2023
عضو شوید
رهبر حزب وحدت مردم افغانستان در سومین سال امضای سازشنامه ای دوحه با لحن تند از امضای این سازشنامه میان گروه طالبان و امریکا انتقاد کرده است.
به گزارش اسپوتنیک، محمد محقق رهبر حزب وحدت مردم افغانستان در سومین سالگرد امضای سازشنامه میان گروه طالبان و ایالات متحده امریکا با نشر پیامی در برگه رخنامه اش، آن را مدرک تباهی مردم افغانستان خوانده است.
پیام صلاح الدین ربانی به رهبری طالبان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 01.03.2023
صلاح‌الدین ربانی: سازشنامه ای دوحه تنها برای نیرومندکردن یک گروه افراطی بود
او شام امروز در برگه رخنامه اش نوشت: "توافقنامه دوحه سند تباهی ملت افغانستان و سند قتل ده ها هزار تن از نظامیان پیشین افغانستان و سند مهاجرت میلیون ها انسان به اطراف جهان و سند فقر و بیچارگی مردم افغانستان است".
او با این که از امریکا نام نگرفته اما روشن است که به این کشور تاخته و نوشته است: "سازشنامه دوحه سند پوشالی بودن قدرتهای مدعی سلطه بر جهان و سرانجام نقطه ساهی بر جبین مدعیان دروغین آزادی، دیموکراسی، حقوق بشر، حقوق زن و مبارزه با تروریزم بین المللی است".
Межафганские переговоры в Дохе, Катар - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 01.03.2023
سازش نامه ای امریکا با گروه طالبان در دوحه شکست بزرگی دیگر برای امریکا در منطقه بود
پیش از این، رهبر حزب جمعیت اسلامی نیز با یکسری تویتی در تویترش بر سازشنامه ای امریکا و گروه طالبان تاخته بود و آن را سبب نیرومند شدن یک گروه افراطی(گروه طالبان) خوانده بود.
یادآوری می کنیم، که در ۲۹ فیبروری ۲۰۲۰ سازش نامه ای آشتی بین ایالات متحده امریکا و گروه طالبان در دوحه قطر، پس از دوسال گفت و گو از سوی مایک پمپئو و ملاعبدالغنی برادر امضا شد. مفاد این توافق‌نامه شامل "بیرون شدن همه نیروهایی امریکایی و ناتو از افغانستان"، "تعهد طالبان برای جلوگیری از فعالیت القاعده در مناطق زیر کنترل‌شان" و "گفت و گو بین طالبان و جمهوری اسلامی افغانستان" بود.
کارشناسان بر این باورند، که این توافق نامه موجب مشروعیت زدایی از دولت اشرف غنی شد. اشتباهات امریکا در افغانستان، یکی پس از دیگری، مانند دومینویی کار کرد که در نهایت موجب فروپاشی دولت پیشین افغانستان شد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала