مباحث احتمالی G5 درباره افغانستان

پنجمین نشست دبیران شورای امنیت درباره مسائل افغانستان
پنجمین نشست دبیران شورای امنیت درباره مسائل افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 13.02.2023
عضو شوید
تحلیلی بر ششمین فرمت مشورتی درباره افغانستان در قالب G5.
به گزارش اسپوتنیک، نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور افغانستان گفت، که روسیه پیشنهاد ساخت یک فرمت جدید منطقه ای برای افغانستان را ارائه کرده است.

"البته ما در حال حاضر فرمت مسکو را برای همه همسایگان و کشورهای مربوطه در منطقه داریم. برای توسعه یک رویکرد به اصطلاح منطقه‌ای، می‌خواهیم یک فرمت اساسی مشابه G5 با هند، پاکستان، ایران، چین و روسیه بسازیم. ما بر این باوریم، که این می‌تواند موتوری باشد نه تنها برای رسیدن به اجماع منطقه‌ای، بلکه می‌تواند برای اجرای این اجماع کاری انجام دهد و برای حاکمان کنونی افغانستان روشن شود که باید به حرف ما گوش دهند".

ضمیر کابلوف - اسپوتنیک افغانستان
ضمیر کابلوف
نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور افغانستان
درباره مؤثریت و اولویت های این گونه جلسات مشورتی و فرمت‌ها باید مسائل روز افغانستان و دغدغه های اصلی ساکنان افغانستان و مصالح همسایگان و کشور های ذیدخل در انکشاف اقتصادی افغانستان در نظر گرفته شود.
кабулов - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 12.02.2023
کابلوف: روسیه پیشنهاد ایجاد یک فرمت جدید برای افغانستان را داده است
در فرمت های قبلی که درباره افغانستان در مسکو برگزار شد، به تکرار از عدم برآورده شدن تعهدات طالبان از جمله مبارزه با مواد مخدر، نقض حقوق زنان و اقوام و مبارزه با تروریسم سخن هایی به میان آمده است.
نه تنها طالبان به تعهدات خود در نشست های صلح در مسکو و دوحه عمل نکرده اند بلکه شرایط دشوار تری، از قبیل نقض حقوق بشر بخصوص زنان برای ملت افغانستان و تهدیدات تروریستی برای مردم افغانستان و همسایگان افغانستان رقم زدند.
در آخرین نشست درباره افغانستان در مسکو که پنجمین نشست دبیران شورای امنیت با حضور دبیران شورای امنیت و مشاوران امنیت ملی از کشورهای هند، ایران، قزاقستان، قرقیزستان، چین، روسیه، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان برگزار شد، دبیران شورای امنیت کشور های اشتراک کننده از تهدیدات تروریستی که از خاک افغانستان که متوجه همسایگان و دیگر قدرت های منطقه است ابراز نگرانی کردند.
در این مورد آقای برنا صالحی، کارشناس سیاسی در گفتگو با اسپوتنیک افغانستان گفت که: روسیه در مسالهٔ افغانستان پس از به قدرت رسیدن طالبان و همین طور پس از تشدید رقابت امریکا و‌ غرب با وسیه به طبع جنگ اکراین حساس تر از همیشه شده است .
آقای صالحی بر این باور است که مسکو فکر می کند که امریکایی ها از طریق افغانستان تحت حاکمیت طالبان در پی تشدید تحرکات تروریستی علیه منافع روسیه هستند بنابرین نباید بی تفاوت ماند و از طریق همکاری های منطقوی جلو اغراض امریکا را گرفت.
وی در ادامه گفت: همان طوری که اخیراً در اجلاس پنجم فرمت مسکو دیده شد روسیه می خواهد در قبال حل معضل افغانستان با محوریت کشورهای منطقه راه و چارهٔ جستجو کند که هم افغانستان به یک دولت همه شمول و‌مشروع برسد و هم کشورهای منطقه به شمول روسیه ‌‌، چین ، هند و ایران از ناحیهٔ افغانستان دچار تشویش و نگرانی نباشند .
برنا صالحی - اسپوتنیک افغانستان
برنا صالحی
کارشناس سیاسی
آقای صالحی در جواب به اینکه اولویت های این فرمت چه چیزی باید باشد تا بر مؤثریت آن بیفزاید گفت: مسالهٔ تعلیم و تحصیل زنان، مبارزه با تروریسم ، مبارزه با مواد مخدر و ایجاد حکومت همه شمول به اشتراک همه اقلیت های قومی افغانستان در اولویت هستند.
آقای علی سمیع تحلیل گر روابط و اقتصاد جهانی، در گفتگو با خبرگزاری اسپوتنیک گفت: مسکو می کوشد تا با ایجاد راه‌کار و پلت‌فورم مشترک با قدرت های مطرح منطقه از همه اولتر جلو تقابل و رقابت ها را بگیرد و ظرفیت های چالش‌ساز در افغانستان را به منابع همکاری های منطقوی تبدیل نماید. روسیه در منطقه الگو و قدرت سیاسی، نظامی و جيوپوليتيکی است و ظرفیت های کافی برای مرکزیت چنین پلت‌فورم را دارا می باشد.
آقای سمیع در ادامه گفت: تجارب سال های پسین نشان داده است که کشور های اورآسیایی از فرهنگ روابط رقابت‌محور دوران جنگ سرد رهایی یافته اند. عصر تقابل با همدیگر در منطقه گذشته است و فرهنگ همکاری های همه‌جانبه آن هم بدون رهبری ایالات متحده و بدون کوشش حاکمیت بر همدیگر حاکم شده است. از این پیشرفت و انکشاف روابط میان قدرت های بزرگ، متوسط و کوچک در منطقه ایالات متحده و دنباله‌روان اروپایی و ناتو خرسند نیستند. هدف خروج یکباره ایالات متحده از افغانستان و پرتاب افغانستان به دو دهه قبل شکستاندن وحدت قدرت های اورآسیایی است. محاسبه ایالات متحده این بوده است که قدرت های منطقه را یکبار دیگر همچو دوران جنگ سرد بر سر افغانستان بی اتفاق سازد، سپس تمام منطقه را با مداخلات گوناگون خود به سمت بی ثبات هدایت کند.
پنجمین نشست دبیران شورای امنیت درباره مسائل افغانستان در مسکو  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 08.02.2023
کلوپ ویدیو
نکات مهم اظهارات دبیر شورای امنیت روسیه در پنجمین نشست امنیتی درباره افغانستان + ویدیو
وی در ادامه گفت که در یک و نیم سال گذشته قدرت های منطقه به نحوی در تفاهم با یکدیگر قرار داشته اند و نگذاشته اند که مقاصد و اهداف انفرادی شان در افغانستان باعث فروپاشی وحدت منطقه شود. طالبان نیز کوشیده اند تا در راستای نزدیکی با تمام کشور های منطقه بسیار احتیاط نماید.
آقای سمیع خاطر نشان کرد که باید درک شود که قدرت های منطقه خروج ایالات متحده و رهبران سیاسی وفادار به واشنگتن را به فال نیک گرفته کوشیده اند و می کوشند تا حکومت طالبان خاصیت منطقوی بودن خود را حفظ کرده برنامه های دولت سازی، حکومت سازی و پالیسي سازی های افغانستان را در هماهنگی با قدرت ها و ساختار های موجود منطقه راه‌اندازی نماید.
متأسفانه مسیر سیاسی، ساختاری و سازمان سازی فعلی اداره طالبان در افغانستان هر روز به سمت دورتر از ساختار و بستار موجود در منطقه می شتابد. طالبان با نداشتن همکاری ها و همگرایی های سیاسی، امنیتی، اقتصادی، تکنالوژيکی و انتخاب مسیر انزواگرایانه باعث تشویش جدی منطقه شده است.
علی سمیع - اسپوتنیک افغانستان
علی سمیع
تحلیل گر روابط و اقتصاد جهانی
او اضافه کرد که در افغانستان خلاف ٢٠ سال گذشته همه ساختار ها باید از نَو و منطقوی ساخته شود. از این‌رو روسیه می کوشد تا پیشرفت ها را در افغانستان یکجا با هم‌پیمانان اورآسیایی به نحوی مسیر دهی نماید که به نفع همه باشد.
وی ادامه داد که ایجاد گروه ۵ برای ثبات و ساخت افغانستان اندیشهٔ نیک و مثبت است. پنج کشور منطقه مشترکاً می تواند افغانستان را در راستای آبادانی، ساختارگرایی، سازمان‌سازی، دولت سازی و حکومت سازی دستگیری نماید. حاکمان فعلی افغانستان در این زمینه با تصميم بسیار مهم و سرنوشت ساز و با مسئولیت تاریخی و ملی روبرو هستند.
آقای سمیع بر این باور است که افغانستان کشوری دارای منابع سرشار طبیعی است اما برای استخراج منابع و سرمایه سازی از داشته های خود با فقدان جدی تکنولوژی و فهم مسلکی دست و گریبان می باشد. در عین حال منطقه دارای تکنولوژی تشنه به منابع و قوه کاری مسلکي سرشار است. از این‌رو پس از خروج ایالات متحده و حکومت همکار با واشنگتن، تمام موانع بر سر راه رشد همکاری های منطقوی در افغانستان برداشته شده است. طالبان اگر این فرصت بی پیشینه جیوپولیتیکي، جيواستراتیژیک و جیوایکونومیک استفاده نکند پس افغانستان یکبار دیگر دستخوش حوادث ناگوار امنیتی و سیاسی خواهد شد.
آقای سمیع در آخر بیان داشت که افغانستان همکار با همسایه ها افغانستان پیشرفته، مرفه و آرام خواهد بود. افغانستان در سایه همکاری های منطقوی از شر مداخلات ستیزه‌جویانه انفرادی همسایه ها و قدرت های غربی در سایه امن خواهد بود. اما، افغانستان منزوی از منطقه هم تهدید در برابر همه خواهد بود، هم در محاصره جيوپوليتيکی بسر خواهد بُرد و هم در راستای کوتاه سازی دست های مخرب بیرونی ناتوان خواهد شد.
Президент РФ Владимир Путин во время обращения - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 08.02.2023
پوتین: درگیری در اوکراین از اهمیت وضعیت افغانستان نمی کاهد
با در نظر داشت سخنان کارشناسان میتوان نتیجه گرفت که هر گونه مشورت و رایزنی منطقوی برای برقراری ثبات در افغانستان موثر است و می توان به آن به دید یک فرصت نگاه کرد.
گرچند طالبان در بیش از یک و نیم سال حکومت خود به وعده های خود وفا نکرده اند ولی به عنوان اداره حاکم، کشورهای همسایه و منطقه می کوشند تا این گروه را تشویق کنند تا به یک دولت قانونمند و منظم با تشکیلات اداری مسلکی و همه شمول و پایبند به حقوق بشر تبدیل شوند، اما طالبان همچنان با اخذ تصامیم متحجرانه برعلیه زنان و ایجاد پناهگاه های امن برای گروه های تروریستی مثل تی‌تی‌پی اعتبار نداشته خود را با خطرات جدی مواجه می سازند. بناً شاید یکی از محور های گفتگو بحث روی تشکیل حکومت همه شمول باشد که در آن تمام اقوام، زنان و احزاب غیر طالب حضور داشته باشند و ظرفیت کار با جامعه بین المللی را داشته باشد.
Специальный представитель президента России по Афганистану Замир Кабулов  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 13.02.2023
کابلوف: مردم افغانستان می‌توانند طالبان را از قدرت برکنار کنند
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала