کابلوف: روسیه پیشنهاد ایجاد یک فرمت جدید برای افغانستان را داده است

© Sputnikкабулов
кабулов - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 12.02.2023
عضو شوید
نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور افغانستان گفت، که روسیه پیشنهاد ساخت یک فرمت جدید منطقه ای برای افغانستان را ارائه کرده است.
به گزارش اسپوتنیک، ضمیر کابلوف، نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور افغانستان، رئیس اداره دوم آسیایی وزارت امور خارجه روسیه گفت: "روسیه پیشنهاد ساخت یک فرمت منطقه ای درباره ای افغانستان با مشارکت هند، پاکستان، ایران و چین را داده است".
Кабулов - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 12.02.2023
کابلوف: محروم کردن دختران از آموزش در دانشگاه ها بی معنی است
این دیپلمات روسی به نشریه The Week گفت: "ما همه ای تلاش خود را برای ساخت فرمت ها انجام داده ایم. البته ما در حال حاضر فرمت مسکو را برای همه همسایگان و کشورهای مربوطه در منطقه داریم. برای توسعه یک رویکرد به اصطلاح منطقه‌ای، می‌خواهیم یک فرمت اساسی مشابه G5 با هند، پاکستان، ایران، چین و روسیه بسازیم. ما بر این باوریم، که این می‌تواند موتوری باشد نه تنها برای رسیدن به اجماع منطقه‌ای، بلکه می‌تواند برای اجرای این اجماع کاری انجام دهد و برای حاکمان کنونی افغانستان روشن شود که باید به حرف ما گوش دهند".
وی خاطرنشان کرد، که هند یک بازیگر قوی منطقه ای با منافع امنیتی در منطقه است، بنابراین می تواند و باید در کنار روسیه، چین و دیگر همسایگان افغانستان نقش مهمی ایفا کند.
کابلوف افزود: "ما بر این باوریم، که خارجی ها - امریکایی ها و اروپایی ها - نمی توانند هیچ نقشی ایفا کنند، زیرا افغانستان برای آنها یک ایده دور است. اما ما همه اهمیت می دهیم. از این نظر، هند باید نقش بزرگی ایفا کند. ما دخالت نمی کنیم اما کاری که آنها (مقامات کنونی افغانستان) انجام می دهند، نه تنها به آنها، بلکه از نظر تروریسم، مواد مخدر و غیره به ما نیز آسیب خواهد رساند. ما بر این باوریم، که هند می تواند نقش خود را ایفا کند و آماده همکاری هستیم".
وی خاطرنشان کرد: زمانی که ما این ایده را برای ایجاد یک فرمت پنج عضوی به عنوان مبنایی برای تلاش‌های منطقه‌ای پیشنهاد کردیم، چین از آن حمایت کرد.
یادآوری می کنیم، که در 15 اگوست سال 2021 گروه طالبان پس از یک معامله پنهانی و پیچیده با امریکا بر افغانستان چیره شد و پس از آن این کشور به آشفتگی سیاسی و اقتصادی روبرو شد و میلیون ها شهروند این کشور، آنجا را ترک کردند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала