تنش موجود میان طالبان و ارتش پاکستان، ادامه ای از بخش دیگری سناریوی پاکستان است

© AP Photo / Muhammad SajjadFILE - A Pakistani paramilitary soldier, right, and a Taliban fighter stand guard on their respective sides at a border crossing point between Pakistan and Afghanistan, in Torkham, in the Khyber district of Pakistan, Aug. 21, 2021
FILE - A Pakistani paramilitary soldier, right, and a Taliban fighter stand guard on their respective sides at a border crossing point between Pakistan and Afghanistan, in Torkham, in the Khyber district of Pakistan, Aug. 21, 2021 - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 19.03.2024
عضو شوید
در گیری میان گروه طالبان و ارتش پاکستان، فصل جدیدی از بازی های است، که در منطقه به اشاره انگلیس، امریکا و زیر مدیریت نظامیان پاکستانی به راه انداخته شده است و باید گفت، که این گام های ایذایی پاکستان با هدف زیر فشار قرار دادن طالبان و شبکه حقانی است تا از استخبارات پاکستان حرف شنوی داشته باشند.
به گزارش اسپوتنیک، وزارت خارجه حکومت طالبان عبیدالرحمن نظامی کاردار پاکستان را به وزارت خارجه اش فراخواند و در پیوند با یورش های هوایی در ولایت های پکتیکا و خوست که منجر به کشته شدن زنان و کودکان شد، اعتراض رسمی کرد.
پیش از این، نیز آنان راکت باران پاکستان را در پاسخ به یورش های هوایی این کشور تایید کرده بود.
در بیانیه وزارت دفاع حکومت طالبان آمده بود، که هواپیماهای پاکستانی پس از ورود به حریم هوایی افغانستان این یورش را انجام دادند، که ما در پاسخ پاسگاه های مرزی آنها را راکت باران کردیم.
وزارت امور خارجه پاکستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 18.03.2024
پاکستان: عملیات ضد تروریستی را برای هدف قراردادن گروه "حافظ‌گل بهادر" در خاک افغانستان انجام دادیم
تنش موجود میان طالبان و ارتش پاکستان، ادامه یک سناریو است که از سوی پاکستان براه انداخته شده است
عبدالناصر نورزاد- پژوهشگر امنیت و ژئوپولتیک و استاد پیشین دانشگاه کابل درباره ای این درگیری پسین پاکستان با گروه طالبان و امکان تشدید این درگیری ها گفت:

"در گیری میان طالبان و ارتش پاکستان، فصل جدیدی از بازی های است که در منطقه به اشاره انگلیس، امریکا و زیر مدیریت نظامیان پاکستانی به راه انداخته شده است. فصلی از تحول در نوع بازی و ایجاد یک فضای کاذب و وارونه، برای لاپوشانی حقایق موجود در مورد روابط پیچیدۀ طالبان و پاکستان. زیرا، از لحاظ ماهیتی طالبان یک عنصر و ابزار تحت کنترول در نزد پاکستان است. درگیری های گاه و بیگاه که در منطقه رخ می دهد، بیشتر روی کاروان های مواد مخدر، اختلافات روی تقسیم منافع و نوع بازی های سیاسی و استخبارتی است".

این استاد پیشین دانشگاه کابل در ادامه افزود:

"گروه طالبان با اتحاد ایدیولوژیک شان با دیگر گروه های تروریستی از آن میان تی تی پی، ابزاری در خدمت منافع امنیتی پاکستان اند. امکان ادامه تحرکات این چنینی نظامی و درگیری های مرزی میان این گروه و پاکستان، بسیار ضعیف است؛ زیرا از لحاظ توان نظامی، امکانات تسهیلاتی و تسلیحاتی، نفر بری و تدارک جنگ برای درازمدت، طالبان خیلی آسیب پذیر اند. از طرف دیگر، در شرایطی که پاکستان، با بحران سیاسی، اقتصادی و مقابله با گروه های بلوچ و همچنان رقابت نفس گیر با هند به گونه تاریخی، روبرو است، تداوم چنین سناریوی جنگی، منطقی به نظر نمی رسد. ولی فصلی بودن و مقطعی بودن این درگیری ها، به اساس برنامه نظامیان پاکستانی، یک تجربه ثابت شده است. با آن چه جریان دارد، تنش موجود میان طالبان و ارتش پاکستان، ادامه یک سناریو است که از سوی پاکستان براه انداخته شده است. ابعاد پیچیده این بازی خیلی آفتابی نشده است، اما قطعا منافع پاکستان در این بازی نهفته است".

 توصیه جدی حامد کرزی برای طالبان  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 19.03.2024
واکنش تند حامد کرزی به حمله‌های اخیر پاکستان به خاک افغانستان
حمید تبرزن کارشناس سیاسی و اجتماعی درباره ای درگیری پسین میان پاکستان و جنگجویان گروه طالبان چنین دیدگاهش را بیان کرد:

"از آنجای که "غیریت سازی" با هدفِ خلق هویت جعلی، منشاِ مشکلات گروه طالبان و پاکستان است. مشکل پاکستان و گروه طالبان در این نکته است که هر دو می خواهند از روش "غیریت سازی" برای خود هویت و موجودیتی جعلی بسازند و به زور و دهشت آفرینی خود را بر دیگران تحمیل کنند و اکنون که ممکن گروه طالبان گپ شنوی از پاکستان ندارد و اداره اطلاعاتی پاکستان ترفند های جدیدی را برای حفظ منافع راهبردی اش به کار می گیرد، تا در دایره بازی پیرامون افغانستان بماند".

این کارشناس مسایل سیاسی در ادامه افزود:

"با نگاه به سیاست امروز طالبان که سعی دارد با همسایگان غربی و شمالی خود روابط تجاری را توسعه دهد و با بهبود معاش مردم ، پذیرش و مقبولیت نسبی مردمی بدست آورد.

بنابراین نخست باید دانست؛

واکنش طالبان نسبت به یورش های پاکستان و همینطور مهار و همکنشی با هسته های خودسر طالبان، وابسته به شبکه حقانی و طالبان پاکستان چگونه خواهد بود؟

برای شناخت چیستی و چگونگی منازعه ای طالبان با پاکستان که حامی و متحد پیشین طالبان و دشمن امروز یکدیگر شده اند و چگونگی روند این نزاع، همانگونه که در سخنان گذشته اشاره شد ریشه در "غیریت سازی" با هدفِ خلق هویت جعلی دارد، و این "غیریت سازی " منشاِ مشکلات گروه طالبان و پاکستان است.

از سوی دیگر‌پاکستان برای به قدرت رسیدن طالبان، هزینه های بالای پرداخت کرد به امید اینکه، طالب متحد پاکستان یا حداقل تحت نفوذ پاکستان باشد، بدین منظور سازمان استخبارات پاکستان با شبکه سازی و پیوند حلقات شبکه حقانی و دیگر گروه های تروریستی و شبه نظامی دهشت افکن با مراکز تعلیمات شبکه حقانی، اشتباه بزرگی را انجام داد! چراکه مراکز تعلیمی شبکه حقانی پیوسته با آموزش های فرقه ای و ستیزه جویانه، جوانان و نوجوانان پاکستانی و افغانستانی را آماده جهاد و انتحار می نمایند. و بطور پیوسته شبکه ها و هسته های خودسری را شکل می دهند. در فرآیند اداره و مهار این هسته ها که در رده های سیاست گذاری و فرماندهی، پشتیبانی و عملیات نظامی ظاهر می گردند، استخبارات پاکستان ناتوان است و رسماً شکست خورده است.

از طرفی دیگر، هسته های تبلیغی طالب و شبکه حقانی بصورت خاموش و بی سر و صدا در حال سازمان دهی جوانان پاکستانی و افغانستانی برای توسعه نفوذ سیاسی در جامعه پاکستان هستند تا پس از تقویت و کفایت منابع انسانی آموزش دیده، نسبت به کسب قدرت سیاسی از راه دهشت آفرینی و ناامن سازی اقدام کنند".

پاکستان:اقوام متحدہ کی جنرل اسمبلی کے مجوزہ اجلاس میں  پاک بھارت سرحدی تناؤ کا سوال اٹھایا جائے گا - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 19.03.2024
‏مقام پاکستانی به طالبان: در خواب تسخیر "اتک" کابل را هم از دست خواهید داد
این کارشناس تاکید کرد:

"بطور قطع می توان گفت: نفوذ استخبارات پاکستان روز به روز بر طالبان و شبکه حقانی کاسته می شود در این حالت یورش های نظامی ارتش ( اردوی پاکستان ) بر افغانستان، طالبان و شبکه حقانی افزایش می یابد تا شبکه حقانی و طالبان مجبور به همکاری و برآورده کردن خواسته های استخبارات پاکستان گردند.

درگیری دو ماه پیش طالبان با پاکستان در مرز "کنر- باجور" فراموش نشده است.

درگیری‌های مرزی طالبان و پاکستان بر سر ساخت ساختارهای نظامی و امنیتی نیروهای مرزبانی پاکستان در “خط مرزی دیورند” همچنان پابرجا است.

فشار بالای مهاجران افغانستانی در پاکستان، بستن گذرگاه های مرزی افغانستان و پاکستان و سنگ اندازی در کسب و کار و معاش مردمان مرزنشین! همه این اقدامات ایذایی با هدف زیر فشار قرار دادن طالبان به منظور بدست آوردن نفوذ از دست رفته استخبارات پاکستان بر طالبان و‌ شبکه حقانی است".

Вертолет CH-47 Chinook ВВС США  в Афганистане  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 19.03.2024
آغاز دوباره ای درگیری میان مرزبانان پاکستانی و جنگجویان گروه طالبان
اقدامات ایذایی پاکستان دوام دار است، اما به تناسب وضعیت سیاسی طرفین شدت و ضعف خواهد داشت
تبرزن خاطر نشان کرد:

"این اقدامات ایذایی پاکستان با هدف زیر فشار قرار دادن طالبان و شبکه حقانی است تا از استخبارات پاکستان حرف شنوی داشته باشند!

اما پاسخ نظامی طالبان محدود و به جنگ تمام عیار نخواهد انجامید و در حد درگیرهای پراکنده مرزی و بستن موقت گذرگاه مرزی و فشار بر سر مهاجران افغانستانی بیشتر نخواهد شد.

و قربانی این وضعیت بی ثبات مردمان مرز نشین و سپس کسادی و از رونق افتادن تجارت و کسب و کار مردم معمولی است تا چه هنگام سیاست مداران دو طرف بر سر عقل آیند و زندگی و معاش مردم برایشان اهمیت پیدا کند".

یادآوری می کنیم، که پاکستان در بیش از یک ‌سال گذشته بارها ادعا کرده که طالبان هزاران جنگ‌جوی تحریک طالبان پاکستانی (TTP) را در خاک افغانستان پناه داده‌اند. براساس ادعای پاکستان، تی‌تی‌پی از خاک افغانستان یورش هایش را بر سنگرهای نظامیان پاکستانی طرح‌ریزی و اجرا می‌کند.
دیروز ارتش پاکستان ادعا کرد، که سه اردوگاه تحریک طالبان پاکستانی را در ولایت‌های پکتیا و خوست هدف یورش هوایی قرار داده که در نتیجه آن چندین تن کشته شده‌اند. بر‌بنیاد ادعای ارتش پاکستان، تحریک طالبان پاکستانی از این مرکزها، در برنامه‌ریزی و اجرای یورش های بیشمار در پاکستان از جمله یورش پسین در میر‌علی خیبر‌پختون‌خوا که منجر به کشته ‌شدن دست‌کم هفت سرباز این کشور شد‌، اشتراک داشته‌اند.
یک حساب ایکس مربوط به ارتش پاکستان نیز گفته است که سنگرهای تی‌تی‌پی در مناطقی از خاک افغانستان با سه هواپیمای حامل بیش از ۱۲بمب هدایت‌شونده لیزری دقیق، هدف قرار داده شده است.
همزمان منابع محلی از کنر، از یورش های راکتی و هوایی پاکستان بر مناطقی در این ولایت خبر داده‌اند. به گفته منابع محلی، این یورش ها ساعات ۱:۰۰ صبح و ۳:۰۰ پس ازظهر روز یک‌‌شنبه، ۲۸ حوت، بر ساحه چوگام ولسوالی شلتن و برخی از ساحات در ولسوالی سرکانوی کنر انجام شده، اما از تلفات آن جزییات ارایه نکرده‌اند.
گروه طالبان در واکنش به یورش های پاکستان بر ساحاتی در ولایت‌های پکتیکا و خوست، آن را تجاوز بر خاک افغانستان خوانده‌اند. این گروه با نشر بیانیه‌ای گفته است، که در پی یورش های پاکستان بر ولسوالی برمل پکتیکا، شش تن به ‌شمول سه زن و سه کودک و در رویداد مشابه در ولسوالی سپیری خوست دو زن جان باخته‌اند و یک خانه ویران شده است. در بیانیه طالبان آمده است، که یورش های پاکستان تجاوز بر خاک افغانستان است. این گروه یورش های پاکستان را اقدامی بی‌باکانه و سنجیده‌نشده "چند جنرال" پاکستان دانسته است. طالبان همچنان سفیر پاکستان در کابل را فراخوانده و اعتراض خود را از سوی او با وزارت خارجه این کشور در میان گذاشته‌اند.
همزمان با طالبان، تحریک طالبان پاکستانی (TTP) نیز در اعلامیه‌ای حملات هوایی پاکستان بر افغانستان را محکوم کرده است. براساس ادعای این گروه، ارتش پاکستان آواره‌گان وزیرستانی را هدف قرار داده‌ است.
وزارت خارجه پاکستان نیز گفته که کشورش "عملیات ضد تروریستی" مبتنی بر اطلاعات را در مناطق مرزی در داخل خاک افغانستان انجام داده است. براساس بیانیه‌ خبری وزارت خارجه پاکستان، هدف این عملیات جنگ‌جویان وابسته به گروه حافظ‌گل بهادر بود که با تی‌تی‌پی مسئول یورش های بیشمار در داخل پاکستان است.
یورش های هوایی و راکتی پاکستان بر خاک افغانستان، با واکنش‌های زیادی در داخل افغانستان نیز روبرو شده است. در یکی از این واکنش‌ها، وزیر دفاع طالبان یونیفورم ارتش پیشین افغانستان را بر تن کرد‌. از سوی دیگر، حساب ایکس مربوط وزارت دفاع این گروه نوشته است، که جنگ‌جویان این گروه در پاسخ به "تجاوز" پاکستان، مرکزهای نظامی این کشور را در امتداد خط دیورند با جنگ افزارهای سنگین هدف قرار داده‌اند.
همچنان منابع محلی طالبان امروز سه شنبه هم از درگیری میان نیروهای طالبان و مرزبانان پاکستانی خبر دادند.
منابع طالبان گفته اند، که درگیری میان جنگجویان طالب و مرزبانان پاکستانی در ولسوالی برمل ولایت پکتیکا بار دیگر از سر گرفته شده است.
منابع می‌افزایند، که درگیری مرزی دیشب با پادرمیانی بزرگان محل متوقف شده بود.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала