خودکشی دختر آزاد شده از زندان گروه طالبان

© @https://twitter.comپرچم طالبان
پرچم طالبان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 06.01.2024
عضو شوید
جنبش همبستگی بانوان افغانستان تایید کرد که یک عضو این گروه اعتراضی در ولایت کندز خودکشی کرده است.
به گزارش اسپوتنیک، مسئولان جنبش همبستگی بانوان افغانستان گفتند، که بی‌بی‌گل ۲۱ ساله در آغاز حکومت گروه طالبان زندانی شده بود و پس از رهایی از زندان "پیوسته به خودکشی فکر می‌کرد".

آن‌ها گفتند بی‌بی‌گل که روز جمعه، ۲ جدی، خود را در ولایت کندز به چاه انداخته بود، روز یکشنبه، ۱۰ جدی، در درمانگاهی در این ولایت جان باخت.
زهرا حق‌پرست، مسئول جنبش همبستگی زنان افغانستان در گفتگو با رسانه ها خبر جان باختن بی‌بی‌گل را تایید کرد.
اعضای جنبش همبستگی زنان افغانستان گفتند این دختر ۲۱ ساله که با نام مستعار "زهرا محمدی" در اعتراضات در برابر گروه طالبان سهم می‌گرفت، با گروهی دیگر از فعالان حقوق زن در ماه سپتامبر ۲۰۲۱ در ولایت کندز به دست گروه طالبان دستگیر شده بود.
محمد محقق، مشاور رییس جمهوری اسلامی افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 06.01.2024
واکنش محقق به دستگیری دختران از سوی گروه طالبان: این برای تحقیر یک ملیت ویژه است


ساره همدم (نام مستعار)، یکی از اعضای این جنبش که با بی‌بی‌گل رابطه نزدیکی داشت، گفت او پس از آزادی از زندان گروه طالبان و هر باری که با محدودیت‌های این گروه روبرو می‌شد، می‌گفت پیوسته "به فکر خودکشی می‌افتد".
خانم همدم گفت بی‌بی‌گل پیش از چیرگی گروه طالبان بر افغانستان از صنف دوازدهم مکتب در کندز فارغ شده بود، ولی پس از آنکه این گروه دروازه دانشگاه‌ها را به‌روی دختران بست، نتوانست در امتحان کانکور شرکت کند و وارد دانشگاه شود.
یک نهاد مدافع حقوق بشری موسوم به "فریدم نو" در واکنش به خودکشی یک عضو تیم "جنبش اتحاد و همبسته‌گی‌ زنان" در کندز گفته است، که زنان معترض به دلیل مطالبه حقوق خود با "خشونت و سوء‌استفاده" از سوی گروه طالبان روبه‌برو هستند.
نصیر احمد فایق سرپرست نمایند‌گی دایمی افغانستان در سازمان ملل  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 06.01.2024
فایق در واکنش به دستگیری بانوان از سوی گروه طالبان: در حاکمیت گروه طالبان امنیت فکری وجود ندارد
جنگجویان گروه طالبان از چند روز بدینسو در چند شهر افغانستان دست به دستگیری بانوان افغانستانی زده است، که با واکنش تندی بسیاری از سیاستمداران این کشور و جهان روبرو شده است.
یادآوری می کنیم، که گروه طالبان پس از یک معامله پیچیده و پنهان با امریکا در دوحه پایتخت قطر، در پانزدهم ماه اگوست سال ۲۰۲۱ کنترل افغانستان را به دست گرفت و از آن زمان تاکنون با رفتار تندروانه شهروندان افغانستان به ویژه بانوان را به تنگنا قرار داده است. با چیرگی گروه طالبان بر افغانستان گروه های دیگر تروریستی هم در افغانستان فعال شده و افغانستان به کشور صدور تروریسم در منطقه تبدیل شده است و هم اکنون بیش از بیست میلیون نفر با گرسنگی در این کشور دست و پنجه نرم می کنند.
در همین حال کارشناسان می گویند، که گروه طالبان پیوند تنگاتنگ با القاعده دارد و به این گروه در دوره نخست و اکنون در افغانستان پناه داده است.
اکنون اگرچه در افغانستان همه ظواهر اسلامی برقرار و محفوظ است و نمازهای جماعت و نماز جمعه از دیگر زمان ها بیشتر برقرار است و صدای اذان بلند و حتی گسترده تر از دوره های پیشین است، منتها ترس ووحشت حاکم بر جامعه استوار، فقر در حال گسترش، درونمایه اسلام یعنی عدالت و رعایت حقوق مردم و آنچه اسلام برای آنها ظهور کرد، وجود ندارد.
در ماه های پسین یورش های جبهه های مخالف گروه طالبان بر جنگجویان این گروه افزایش پیدا کرده و تاکنون صدها تن از جنگجویان این گروه در یورش های جبهه های مخالف این گروه کشته و زخمی شده اند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала