واکنش محقق به دستگیری دختران از سوی گروه طالبان: این برای تحقیر یک ملیت ویژه است

© Sputnik / Zakarya Safariمحمد محقق، مشاور رییس جمهوری اسلامی افغانستان
محمد محقق، مشاور رییس جمهوری اسلامی افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 06.01.2024
عضو شوید
در ادامه واکنش ها به دستگیری دختران از سوی گروه طالبان به بهانه ای بی حجابی، رهبر حزب وحدت مردم افغانستان این کار گروه طالبان را تحقیر برای یک ملیت ویژه خوانده است.
به گزارش اسپوتنیک، محمد محقق رهبر حزب وحدت مردم افغانستان در واکنش به دستگیری و رباش دختران از سوی جنگجویان گروه طالبان در کابل و دیگر شهرهای افغانستان در برگه ای رخنامه اش نوشت: "ربودن دختران درکابل و طرح مسأله بی حجابی گزینشی بوده و بهانه ایست برای تحقیر قومی و مذهبی یک ملیت خاص و ورق دیگری بر دوسیه قطور نقض حقوق بشری اداره موقت امارت طالبانی افزوده میشود".
احمد مسعود - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 05.01.2024
احمد مسعود: هیچگاه بانوان کشور ما با چنین حرمت‌شکنی و جنایت روبرو نبوده است
پیش از این، احمد مسعود رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان نیز این کار گروه طالبان را نکوهش و نوشته بود: "آنچه امروز زیر نام شریعت در برابر زنان با عزت و شجاع افغانستان به اجرا گذاشته می‌شود نه با اصول و ارزش‌های دین اسلام قابل جمع است و نه با هیچ ‌دین و آیین الهی و بشری. محروم ساختن زنان افغانستان از اساسی‌ترین حقوق انسانی شان، همزمان که دشمنی با نیمی از پیکر جامعه می‌باشد، دشمنی حساب شده با توسعه‌بشری و پیشرفت یک ملت نیز به حساب می‌رود".
محمد محقق، مشاور رییس جمهوری اسلامی افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 25.12.2023
محقق: ‏ تفکر گروه طالبان که برپایه‌ ای خشونت استوار است، نابود شدنی و نا پایدار است
جنگجویان گروه طالبان از چند روز بدینسو در چند شهر افغانستان دست به دستگیری بانوان افغانستانی زده است، که با واکنش تندی بسیاری از سیاستمداران این کشور و جهان روبرو شده است.
نصیر احمد فایق سرپرست نمایند‌گی دایمی افغانستان در سازمان ملل  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 06.01.2024
فایق در واکنش به دستگیری بانوان از سوی گروه طالبان: در حاکمیت گروه طالبان امنیت فکری وجود ندارد
یادآوری می کنیم، که گروه طالبان پس از یک معامله پیچیده و پنهان با امریکا در دوحه پایتخت قطر، در پانزدهم ماه اگوست سال ۲۰۲۱ کنترل افغانستان را به دست گرفت و از آن زمان تاکنون با رفتار تندروانه شهروندان افغانستان به ویژه بانوان را به تنگنا قرار داده است. با چیرگی گروه طالبان بر افغانستان گروه های دیگر تروریستی هم در افغانستان فعال شده و افغانستان به کشور صدور تروریسم در منطقه تبدیل شده است و هم اکنون بیش از بیست میلیون نفر با گرسنگی در این کشور دست و پنجه نرم می کنند.
در همین حال کارشناسان می گویند، که گروه طالبان پیوند تنگاتنگ با القاعده دارد و به این گروه در دوره نخست و اکنون در افغانستان پناه داده است.
اکنون اگرچه در افغانستان همه ظواهر اسلامی برقرار و محفوظ است و نمازهای جماعت و نماز جمعه از دیگر زمان ها بیشتر برقرار است و صدای اذان بلند و حتی گسترده تر از دوره های پیشین است، منتها ترس ووحشت حاکم بر جامعه استوار، فقر در حال گسترش، درونمایه اسلام یعنی عدالت و رعایت حقوق مردم و آنچه اسلام برای آنها ظهور کرد، وجود ندارد.
در ماه های پسین یورش های جبهه های مخالف گروه طالبان بر جنگجویان این گروه افزایش پیدا کرده و تاکنون صدها تن از جنگجویان این گروه در یورش های جبهه های مخالف این گروه کشته و زخمی شده اند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала