نشست تهران، گواه توانایی کشورها با ساختارهای گوناگون برای توافق را نشان داد

© Photo / Public domain Иосиф Сталин, Франклин Рузвельт и Уинстон Черчилль во время Тегеранской конференции. 1943 год
Иосиф Сталин, Франклин Рузвельт и Уинстон Черчилль во время Тегеранской конференции. 1943 год  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 28.11.2023
عضو شوید
امروز هشتاد سال از برگزاری نشست تهران می گذرد که یکی از بزرگترین رویدادهای سیاسی و دیپلماتیک جنگ جهانی دوم به شمار می رود.
به گزارش اسپوتنیک، والنتینا ماتوینکو، رئیس شورای فدراسیون روسیه اظهار داشت، که نشست تهران در سال 1943 نشان داد، که کشورهای دارای اختلاف می توانند پای میز مذاکره بنشینند، اما غرب در صورت عدم تامین منافع خود قادر است توافقات حاصله را زیر پا بگذارد و حتی اکنون نیز آماده گفتگو نیست.
ماتوینکو در وبلاگ خود در ویب سایت شورای فدراسیون نوشت: "امروز هشتاد سال از برگزاری کنفرانس تهران می گذرد که یکی از بزرگترین رویدادهای سیاسی و دیپلماتیک جنگ جهانی دوم به شمار می رود. مشخص شد که تضادهای ژئوپلیتیکی بین کشورها، عمیق ترین تفاوت ها در حوزه ساختار دولتی- سیاسی، ایدئولوژی مانعی برای انجام اقدامات مشترک نیست".
به گفته این سیاستمدار، تهران-43 برای ایالات متحده و انگلیس قطعاً مظهر حسن نیت آنها نبود و تنها در لحظه ای امکان پذیر شد که کاملاً مشخص بود، اتحاد جماهیر شوروی می‌تواند به طور مستقل فاشیسم را شکست دهد، صلح و ثبات را در قاره اروپا بدون مشارکت آنها برقرار کند.
روزولت، چرچیل و استالین در راه جهان دو قطبی - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 05.02.2020
روزولت، چرچیل و استالین در راه جهان دو قطبی
ماتوینکو در ادامه افزود: "در واقع، در سال 1943 غرب به سادگی مجبور شد واقعیت را بپذیرد. برسمیت بشناسد و سعی کند به آن بپیوندد. چون خطر وقوع سناریویی را احساس می‌کرد که نمی‌تواند روی آن تأثیر بگذارد. این چیزی است که آنها از آن می ترسیدند و من مطمئن هستم که هم‌اکنون نیز از آن می ترسند".
درس های تاریخ: آیا چرچیل می خواست در سال 1945 با استالین بجنگد؟ - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 25.05.2020
درس های تاریخ: آیا چرچیل می خواست در سال 1945 با استالین بجنگد؟
ماتوینکو تأکید کرد:"کاملاً مسلم است که امروز ما دوباره با رویدادهایی در مقیاس بزرگ سروکار داریم که به طور عینی منجر به ایجاد دنیایی متفاوت و اجرای سناریویی به نفع اکثریت جهان می شود. فرمت های جدید مانند بریکس و شانگهای در حال تقویت و گسترش هستند. محبوبیت آنها در حال افزایش است. و غرب دیگر قادر به اجرای طرح خود نیست. غرب متقاعد شده است که این کار نه در شرایط خاص - مانند اوکراین یا خاورمیانه و نه در کل فضای جهانی ممکن نخواهد شد.
جزئیات گفتگوی چرچیل درباره بمباران هسته ای اتحاد جماهیر شوروی فاش شد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 10.09.2020
مقام پیشین نظامي امريكا: چرچیل می‌خواست شوروی را بمباران اتمی کند
به نظر می رسد زمان آن فرا رسیده است که غرب یک بار دیگر به غریزه حفظ بقای خود که 80 سال پیش روزولت و چرچیل را پای میز مذاکره نشاند، گوش فرا دهد".
یادآوری می کنیم، که در تهران، در 28 نومبر - 1 دسمبر 1943، کنفرانس رهبران سه کشور متحد ائتلاف ضد هیتلر برگزار شد: جوزف استالین رئیس شورای کمیسرهای خلق اتحاد جماهیر شوروی، فرانکلین روزولت رئیس جمهور ایالات متحده، و وینستون چرچیل.نخست وزیر بریتانیا، طرفین درباره ای زمان و مقیاس گشایش جبهه دوم در اروپا به توافق رسیدند. سران سه قوه همچنین در نشست تهران درباره ای ایجاد سازمان امنیت بین المللی پس از جنگ به تبادل نظر پرداختند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала