نقش طالبان در اقتصاد ایران

© Photo / Twitter page of the Deputy Spokesman of the Taliban Ministry of Foreign Affairsهیئت اعزامی طالبان به تهران ایران
هیئت اعزامی طالبان به تهران ایران - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 13.11.2023
عضو شوید
اختصاصی
هیات اقتصادی افغانستان به سرپرستی ملا عبدالغنی برادر شنبه گذشته به ایران سفر کرد و ضمن مشاورت با مقامات ارشد جمهوری اسلامی ایران و گفت و گو درباره مسائل دو جانبه، اقتصادی و ترانزیت از نزدیک در جریان ظرفیت های اقتصادی و تجارتی در اصفهان و بندر چابهار قرار گرفتند.
به گزاش اسپوتنیک، شیوا آبشناس کارشناس ایرانی در این ارتباط ابراز نظر نموده اظهار داشت که در جریان سفر هیئت اقتصادی طالبان به ایران و برگزاری نشست مشترک، هر دو کشور پنج سند تفاهم‌نامه همکاری اقتصادی میان ایران و افغانستان امضا نمودند.
ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:
در ارتباط با سفر اشاره شده، این سفر در جهت تقویت مناسبات اقتصادی و تجارتی دو کشور جمهوری اسلامی ایران و افغانستان بود، همانطور که نماینده ویژه جمهوری اسلامی ایران در امور افغانستان اشاره کردند ایران در این سفر تلاش کرد اثبات کند به عنوان یک کشور دوست و برادر در کنار ملت افغانستان است تا ملت این کشور را در راه گذر از تحریم ها و فشارهای وارد شده کمک کند تا معیشت ملت افغانستان بهبود پیدا کند.
کار ساخت راه آهن آقینه- اندخوی 85 درصد تکمیل شده است - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 09.11.2023
طرح طالبان برای اتصال ایران به "یک کمربند یک راه" از طریق افغانستان؛ چالش ها و فرصت ها
این سفر نتایج اقتصادی داشت و خوشبختانه برای هر دو کشور و دو ملت امید آفرین بوده پنج سند همکاری که در پایان این سفر امضا شد، که همه در زمینه اقتصادی بوده از جمله سند یادداشت تفاهم اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی، صورت جلسه نشست کمیته مشترک همکاری حمل و نقل بین‌المللی جاده‌ای، سند یادداشت تفاهم همکاری سازمان هوانوردی کشوری ایران و طرف افغانستانی، سند همکاری میان ذوب‌آهن اصفهان و طرف افغانستان و سند همکاریمیان مناطق آزاد بود، مجموعاً این سفر موفق بود و زمینه خوبی را فراهم کرد تا دو کشور بتوانند در چهارچوب منافع اقتصادی همکاری‌ های خود را تقویت کند.
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، بحث حقابه هیرمند را مورد طرح توسط ایران در سطوح مختلف دانست و آنراجزو خواسته‌ ها و مطالبات جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد.
وی در ادامه افزود: متاسفانه شاهد شرایطی در افغانستان در طول20 سال گذشته ناشی از تجاوز و اشغال خارجی بودیم که میلیون‌ ها نفر از شهروندان افغانستان مجبور به ترک وطن و اقامت در دیگر کشورها از جمله جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشور همسایه، دوست، برادر، همزبان و هم فرهنگ بودیم.
این یک وضعیت انسانی است و همه کشورهای جهان نسبت به آن مسئول هستند. ما نیز مبتنی بر وضعیت همسایگی دو کشور و پیوندهای ریشه دار میان دو ملت نسبت به آنها احساس مسئولیت میکنند اما سازماندهی مهاجرین همواره مد نظر جمهوری اسلامی ایران بوده و خواهد بود. در مذاکرات میان مقامات جمهوری اسلامی ایران ومقامات سرپرستی دولت افغانستان این موضوع مورد اهتمام بوده وضرورت ساماندهی آوارگان توسط ایران مورد رایزنی و تبادل نظر صورت گرفته، جمهوری اسلامی ایران در مجامع و نشست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی این موضوع را مطرح کرده.
ملا عبدالغنی برادر وعلی اکبر احمدیان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 06.11.2023
ملا برادر: طالبان و ایران همیشه در بخش های امنیتی، سیاسی و اقتصادی روابط خوب داشته اند
نا ار کنعانی، امریکایی‌ ها را به دنبال فرافکنی و انحراف اذهان عمومی از واقعیت عنوان کرد و اظهار داشت:
امریکایی‌ها همواره اتهامات بی اساس و اثبات نشده‌ای را همچون دستور گرفتن نیروهای مقاومت منطقه از ایران مطرح می‌کنند و بر مبنای آن قضاوت انجام می‌دهند و اظهارات غیر قابل قبولی را مطرح می‌کنند.
ما بارها اعلام کردیم که نیروهای مقاومت منطقه از ایران دستور نمی‌گیرند و ما دستوری را به آنها ابلاغ نمی‌کنیم، بلکه آنها مستقیم تصمیم گیری می‌کنند و بر اساس منافع کشورها و ملت‌های خود عمل مینمایند.
امریکا به جای اتهام زنی به دیگر کشورها به اقدامات غیر قابل قبول خود در حمایت تمام عیار از رژیم صهیونیستی توجه کند، جمهوری اسلامی ایران از همان ابتدا نگرانی خود را از گسترش ابعاد جنگ در منطقه اعالم کرده اما از سوی دیگر ما اعلام کردیم که استمرار پشتیبانی همه جانبه، نامحدود و بدون قید و شرط امریکا از جنایات رژیم صهیونیستی و مخالفت با برقراری آتش بس و تداوم خشونت‌ها می‌تواند زمینه‌ساز افزایش تنش‌ها و گشایش جبهه‌های جدید از سوی مقاومت‌ها شود.
جنایت جنگی علیه مردم غزه و خروج فوری نظامیان رژیم صهیونیستی از منطقه می‌تواند احتمال گسترش جنگ و قتل عام در دیگر مناطق و ورود گروه‌های دیگر مقاومت منطقه جلوگیری کند، این کامال به رفتار رژیم صهیونیستی و دولت امریکا به عنوان حامی تمام عیار و ایفا کننده نقش تعیین کننده در جنگ غزه بستگی دارد.
استانداردهای جدید برای حل مشکل صادرات سوخت ایران به افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 26.09.2023
ساماندهی استانداردهای جدید برای حل مشکل صادرات سوخت ایران به افغانستان
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، دیدار روسای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عربی مصر در ریاض را نشست مهم و بسیار حائز اهمیت در روند سیاسی دو کشور دانسته بیان کرد:
این نشست مورد توجه جهان نیز قرار گرفت، ما ارزیابی مثبتی از این دیدار داریم، گفتگوهای خوبی انجام شد و از ضرورت در موضوع فلسطین و ضرورت حمایت از ملت فلسطین و گشایش گذرگاه گفتگو شد و در حوزه توسعه مناسبات دو کشور قرار دارد. وزرای امور خارجه در راستای برداشتن موانع مبادرت کنند، ما در مجموع ارتقا مناسبات تهران و قاهره را به نفع منطقه و جهان اسالم می‌دانیم و ریشه‌های تمدنی دو کشور همگی کمک می‌کنند تا دو کشور در سایه ارتقا مناسبات دوجانبه بتوانند چه در منطقه و چه در حوزه ملی نقش آفرینی موثرتری را ایفا کند.
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پایان، رفت و آمدهای دیپلماتیک و تبادل پیام میان جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه را امر مسبوق به سابقه توصیف کرد که با موضوعات متعدد منطقه و بین المللی برای گفتگو با یکدیگر دائماً در حال انجام است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала