ساماندهی استانداردهای جدید برای حل مشکل صادرات سوخت ایران به افغانستان

© © Sputnikاستانداردهای جدید برای حل مشکل صادرات سوخت ایران به افغانستان
استانداردهای جدید برای حل مشکل صادرات سوخت ایران به افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 26.09.2023
عضو شوید
سرکنسول ایران در هرات گفت: برای صادرات سوخت از ایران به افغانستان، استانداردهای مشترک میان این دو کشور تنظیم خواهد شد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از فارس، محمد صدیقی فر در حاشیه سفر به تایباد گفت: در یک دیدار دیپلماتیک که با والی هرات صورت گرفت، قرار شد که یک استاندارد و سازوکار مشترک برای صادرات سوخت از مبدا ایران به مقصد افغانستان تعیین و تنظیم شود.

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در هرات افزود: صادرات مشتقات نفتی از ایران به افغانستان دارای یک مشکل اساسی است و در برخی موارد محموله مورد نظر به مشکل می خورد و به کشور باز می گردد.

وی ادامه داد: برخی از تجار مواد هیدروکربنی را تحت عنوان گازوئیل یا بنزین اظهارنامه گمرکی کرده و نسبت به صادرات آن اقدام می کنند که به دلیل اختلاف ملاک های ارزیابی در گمرک دوغارون ایران و گمرک اسلام قلعه افغانستان، مشکلی برای لاری ها و رانندگان بوجود می آید.
تانکر تیل - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 08.03.2023
برگشت دادن بیست و پنج تانکر تیل بی‌کیفیت به ایران از سوی گروه طالبان


صدیقی فر بیان کرد: راهکار کشورمان این است که دریچه مشترک گمرکی میان دو کشور برقرار شود یا اداره استاندارد افغانستان در مرز مستقر شده و محموله‌ها را قبل از خروج از خاک ایران، صحت سنجی کند.

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در هرات تصریح کرد: حدود ۵ سال است که حل این موضوع و تعیین سازوکاری مشترک میان این دو کشور همسایه درحال پیگیری است و تاکنون طرف افغانستانی حاضر به پذیرش راهکارهای ایران نشده بود.
این دیپلمات ایرانی گفت: جمهوری اسلامی ایران در ابعاد اقتصادی، اجتماعی و سیاسی به کشور افغانستان تعامل دارد و سطح روابط مطلوب ارزیابی می شود.
صدیقی‌فر خاطرنشان کرد: کاهش مراودات اقتصادی ایران و افغانستان ناشی از تحولات سیاسی نیست؛ بلکه به علت بیرون شدن سرمایه ها از افغانستان و کاهش مصرف اقلام در این کشور است.
در همین حال، کارشناس می گویند، که دگرگونی های سیاسی تاثیر زیادی در بیرون شدن سرمایه ها از افغانستان و کاهش مصرف کالاها داشته و به همین خاطر میزان واردات به افغانستان کاهش پیدا کرده است. چرا که گروه طالبان درایت کاریابی را ندارند و در بسیاری از پست های کلیدی جنگجویان شان را که فاقد تحصیلات عالی هستند گماشته است و اقتصاد این کشور فروپاشانده است.
یادآوری می کنیم، که پس از چیرگی گروه طالبان بر افغانستان، تاکنون اداره ای استاندارد افغانستان زیر کنترل این گروه بیش از ده ها تانکر مواد سوخت بی کیفیت ایران را برگشت داده است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала