حماس با سلاح های امریکایی به جا مانده در افغانستان مقابل اسرائیل میجنگد؟

© Sputnik / Andrey Stenin /  مراجعه به بانک تصاویر حماس
حماس - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 11.10.2023
عضو شوید
نشریه معتبر امریکایی نیوزویک، در گزارشی به نقل از یک فرمانده ارتش اسرائیل نوشت که "برخی از سلاح‌های کوچک امریکایی به جا مانده در افغانستان، در دست جنگجویان فلسطینی در نوار غزه مشاهده شده‌اند".
مارجوری تیلور گرین، نماینده کانگرس امریکا گفت احتمالا حماس از سلاح‌های امریکایی که به افغانستان و اوکراین کمک شده، در حمله به اسرائیل استفاده کرده است. پیش از این، یک فرمانده ارتش اسرائیل گفته بود که سلاح‌های امریکایی به جا مانده در افغانستان در نوار غزه دیده شده اند.
خانم گرین در شبکه اکس از مقامات امریکایی خواست که "در همکاری با اسرائیل شماره سریال هر یک از این سلاح‌ها که توسط حماس علیه اسرائیل استفاده شده، ردیابی و بررسی شود".
Израильский противоракетный комплекс Железный купол. Архивное фото - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 09.10.2023
چگونه حماس توانست از گنبد آهنین اسرائیل عبور کند؟
نشریه معتبر امریکایی نیوزویک، در گزارشی در ۲۴ جوزا به نقل از یک فرمانده ارتش اسرائیل نوشت که "برخی از سلاح‌های کوچک امریکایی به جا مانده در افغانستان، در دست جنگجویان فلسطینی در نوار غزه مشاهده شده‌اند".
این در حالیست که طالبان بارها قاچاق سلاح از افغانستان به کشورهای دیگر را رد کرده است.
علی سمیع، تحلیلگر اقتصاد و سیاست جهانی در مصاحبه با اسپوتنیک افغانستان درمورد موقف امریکا در خاور میانه گفت:
"در اصل ایالات متحده در خاور میانه دیگر فشار و تاثیر جیوپولیتکی خود را از دست داده است و نمیتواند با وسایل نرم افزاری و حتی سخت افزاری، طرف ها و جریان ها را مطابق میل خود بچرخاند".
آقای سمیع با اشاره به اینکه کشورهای عربی به جای اینکه برای دریافت راه حل مشکل شان به واشنگتن و دنباله روان آن مراجعه میکردند، گفت امروز دیده میشود که همه راه ها و جاده ها به سوی مسکو منتهی میشوند. این تحلیگر مسایل سیاسی افزود: "مسئله اینکه در اوکراین و افغانستان به میلیاردها سلاح اینها بدون فکر و اندیشه ریختند و بدست طالبان در افغانستان و به دست گروه هایی که قابل اعتبار نیستند در اوکراین رها کردند، نشان دهنده اینست که غرب در حالت غرق شدن قرار دارد و آخرین کوشش هایش را میکند و هر کسی که برای شان وعده یی میدهد که گویا مطابق میل شان میتواند جریانی را بچرخاند، بدون اینکه بالای آن تمرکز کنند، چون وقت تمرکز و وقت مطالعه برای شان نمانده اند و جریان فروپاشی تاثیر، من نمیگویم که شکست کلی سیاسی-نظامی داخلی، بلکه فروپاشی تاثیر بین المللی بسیار زیاد سریع جریان دارد در غرب، این باعث میشود که به شکل کور کورانه و غیرمسوولانه اینها سلاح را به اوکراین که یکی از بزرگترین مافیای مواد مخدر و سلاح در منطقه و حتی در سطح جهان است و همچنان به طالبان که خود ایالات متحده ۲۰ سال متواتر به عنوان اینکه طالبان تروریست اند، علیه شان مبارزه کرد، اما در آخرین روزها تمام رتق و فتق میدان هوایی کابل را به طالبان رها کردند، با طالبان به سطح وزارت خارجه نشستند و تفاهم نامه امضا کردند و همپیمان شدند، از افغانستان فرار کردند و تمام سلاح ها و امکانات تسلیحاتی را به دست دشمنان خود دادند".
آقای سمیع همچنان خاطر نشان ساخت که حس انتقام جویی در طالبان زنده خواهد ماند و هیچگاهی فراموش نخواهند کرد که مناطق و منازل طالبان توسط ایالات متحده بمباردمان شده و از هر راهی که دست شان برسد، حتمن انتقام ۲۰ سال بمباردمانی که امریکا "سالانه ده ها هزار بمبی که بالای أنها انداخته، انتقام آنرا اگر امروز شانس برای شان نصیب شده باشد، سلاح و مهمات و همه چیز به فلسطین کمک کرده اند و میکنند و اگر ده سال بعد نیز این شانس برای شان مهیا شود، حتمن انجام میدهند".
خرید تجهیزات نظامی امریکایی ارتش افغانستان توسط ایران - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 08.04.2023
سلاح های امریکایی بجا مانده در افغانستان توسط تی‌تی‌پی در پاکستان استفاده می شود
به گفته آقای سمیع، هرچند تاهنوز هیچ سندی مبنی بر استفاده از سلاح های امریکایی به جا مانده در افغانستان توسط نیروهای حماس وجود ندارد، اما این یک بحث تخنیکی است و با ارزیابی و مطالعه سریال نمبر های سلاح هایی که توسط فلسطینی ها استفاده شده و حتمن به دست اسرائیلی ها افتاده است، میتوانند تثبیت کنند که این سلاح در کدام سال تولید شده و به کی داده شده بود. به باور این تحلیلگر، فرستادن سلاح به فلسطینی ها برای طالبان در جهان اسلام به عنوان یک شانس شده میتواند تا طالبان چراغ سبز از جانب کشورهای حامی حماس و فلسطین برای به رسمیت شناخته شدن، دریافت کنند.
اما از سوی دیگر برخی از کارشناسان احتمال فرستادن سلاح توسط طالبان به فلسطین را نادرست میدانند، چنانکه داکتر شیر حسن حسن، تجلیلگر مسایل سیاسی و روابط بین المللی در این رابطه به اسپوتنیک افغانستان گفت: "بعضی از رسانه ها و سیاسیون امریکایی به این باور اند که تسلیحاتی که امریکایی ها قوای مسلح افغانستان داده بودند، ملکیت امریکا بوده است، در حالیکه چنین نبود و این سلاح ها به شمول چرخبال هایی که بعضی از مسوولین و نیروهای امنیتی افغانستان با آنها پرواز کردند و به تاجیکستان و اوزبیکستان سفر کردند، به شمول آنها این تسلیحات ملکیت افغانستان بود که بعد از سقوط جمهوریت به دست طالبان افتاد، طالبان چون میدانند که اگر این تسلیحات را از دست بدهند یا بفروشند و یا به باور برادری مسلمانان به کس دیگری بدهند، این تسلیحات را دوباره به دست آورده نمیتوانند، لذا اینها سخت گیر اند و آنچه را در دست دارند، نمیخواهند از دست بدهند، به این دلیل من فکر نمیکنم که سلاح هایی که امریکایی ها در افغانستان از آن استفاده میبردند و بالاخره به نیروهای مسلح افغانستان دادند، آن سلاح ها از افغانستان بیرون شده و به فلسطین فرستاده شده باشند و در آنجا بر ضد اسرائیلی ها استفاده شده باشند".
آقای حسن افزود:"امریکایی ها که با شرمساری از افغانستان بیرون شدند، در طول ۲۰ سال که نیروهای امریکایی و همپیمانان شان قربانی مالی و جانی دادند، همچنان نیروهای مسلح جمهوریت که با تکیه بر امریکا و متحدین اش ۲۰ سال جنگیدند، اما بالاخره امریکایی ها آنها را رها کردند و مردم افغانستان را در یک جهنمی که ساخت امریکا است، رها کردند و بیرون شدند و این مسوولیت امریکایی ها است، مسوولیت سیاسی، اخلاقی و جنگی آنچه فعلا در افغانستان جریان دارد، مستقیما به دوش امریکایی ها است".
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала