چگونه حماس توانست از گنبد آهنین اسرائیل عبور کند؟

© AP Photo / Ariel SchalitИзраильский противоракетный комплекс "Железный купол". Архивное фото
Израильский противоракетный комплекс Железный купол. Архивное фото - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 09.10.2023
عضو شوید
الکسی لئونکوف، کارشناس نظامی: جنگنده های حماس به طور دقیق توانایی های نیروهای دفاع هوایی اسرائیل را محاسبه کردند.
به گزارش اسپوتنیک، الکسی لئونکوف، کارشناس نظامی، در گفتگو با اسپوتنیک درباره توانایی‌های نیروهای دفاع هوایی اسرائیل و بارگیری بیش از حد سامانه‌های موشکی ضد هوایی گنبد آهنین اسرائیل با تعداد موشک‌های شلیک شده سخن گفت.
صبح روز شنبه اسرائیل مورد حمله موشکی بی سابقه ای از نوار غزه قرار گرفت. سرویس مطبوعاتی ارتش اسرائیل اعلام کرد که بیش از 3 هزار موشک شلیک شد که برخی از آنها توسط مجتمع های گنبد آهنین رهگیری شد، اما برخی از پدافند هوایی را شکستند و به شهرهای اسرائیل اصابت کردند. پس از حملات موشکی گسترده، گروه‌هایی از جنگجویان حماس به مناطق مرزی در جنوب اسرائیل نفوذ کردند.
لئونکوف گفت: یک "کلاسیک" اتفاق افتاد: وقتی پدافند هوایی سرکوب می‌شود، وسایل حمله هوایی به گونه‌ای محاسبه می‌شوند که تعداد آنها از توان دفاع هوایی فراتر رود. در این درگیری، می‌توان گفت که حماس کاملاً برای حملات فعلی آماده است و دقیقاً توانایی‌های پدافند هوایی اسرائیل را می‌دانسته و تعداد موشک‌های شلیک شده برای بارگذاری بیش از حد گنبد آهنین را محاسبه کرده است.
Rockets are launched by Palestinian militants from the Gaza Strip towards Israel, in Gaza, Saturday, Oct. 7, 2023.  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 09.10.2023
کدام یک شانس بیشتر پیروزی را دارند اسرائیل یا فلسطین؟
به گفته وی، بار بیش از حد گنبد آهنین دو دلیل دارد. اولاً، هزینه بیش از حد موشک های رهگیر به دلیل مقیاس حمله است: "شما باید درک کنید که هیچ سیستم دفاع هوایی 100 درصد نتیجه نمی دهد. موضوع در تولید و ذخیره آن است. اگر اسرائیل تصور این را داشت که حدود 5000 موشک در یک زمان به سمت آن شلیک می شود، پرتابگر گنبد آهنین و راکت های دفاع هوایی بیشتری برای بارگیری سریع این پرتابگرها فراهم می کرد.
دلیل دوم بارگذاری بیش از حد کانال های راهنمایی مجتمع است. اسرائیل مدعی است که گنبد آهنین یک سامانه چند کاناله است که قادر است حدود 200 هدف را ردیابی و بیش از صد هدف را ساقط کند. عملیات نظامی کنونی نشان داده است که پرتاب گسترده موشک‌های حتی غیرهدایت‌شونده از نوع "قسام" باعث می‌شود که "گنبد آهنین" نمی تواند همه اهداف را ردیابی و تصرف کرد."
کشورهای طرفدار اسرائیل و حماس کدام هستند؟  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 09.10.2023
چندرسانه ای
کی طرفدار کدام؟ + داده نمایی
این کارشناس خاطرنشان کرد که این اولین گلوله باران گسترده خاک اسرائیل نیست: "در سال 2020، زمانی که صدها راکت به سمت اسرائیل شلیک شد، درگیری رخ داد. سپس گنبد آهنین بیشتر آنها را منهدم کرد، اما برخی از آنها در خاک اسرائیل سقوط کرد. این به حماس درکی از توانایی های دفاع هوایی اسرائیل داد.
اما وظیفه اصلی که "گنبد آهنین" در ابتدا برای آن ایجاد شد، یعنی دفع حمله ده ها موشک از نوار غزه که قبلا رخ داده بود، این مجموعه "به نحو احسنت " انجام می شد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала