کدام یک شانس بیشتر پیروزی را دارند اسرائیل یا فلسطین؟

© AP Photo / Hatem MoussaRockets are launched by Palestinian militants from the Gaza Strip towards Israel, in Gaza, Saturday, Oct. 7, 2023.
Rockets are launched by Palestinian militants from the Gaza Strip towards Israel, in Gaza, Saturday, Oct. 7, 2023.  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 09.10.2023
عضو شوید
تا مدت ها مزیت ارتش اسرائیل در منطقه مبتنی بر پشتیبانی هوایی بود. حمله حماس از نوار غزه نشان داد که در حال حاضر این مزیت دیگر وجود ندارد.
اسپوتنیک درباره مزیت های نیرو های اسرائیلی و فلسطینی و میزان شانس مقابله در درگیری را به بررسی گرفته است، تا مدت ها مزیت ارتش اسرائیل در منطقه مبتنی بر پشتیبانی هوایی بود. حمله حماس از نوار غزه نشان داد که در حال حاضر این مزیت دیگر وجود ندارد.
حماس تا قبل از 2023 چه شانسی داشت؟
در سال های پیشین درگیری ها، استفاده ارتش اسرائیل از هواپیماهای جنگی مانند جنگنده های F-16، هلیکوپترهای AH-64 آپاچی و پهپادها، عملاً بدون هیچ خطری امکان نابودی نیروهای فلسطینی را فراهم کرد اگر واضح و با تدارکات ناچیز عمل می کردند.
به عنوان یک قاعده، چنین حملاتی نیازی به پاسخ در مقیاس وسیع از نیروهای زمینی نداشت: در صورت لزوم، نیروهای هوایی به منطقه نبرد رسید و نبرد به سرعت به نفع ارتش اسرائیل پایان یافت.
دکترین نظامی اسرائیل "نبرد بین جنگ‌ها" تاکنون مؤثر تلقی می‌شد، اما پس از حمله حماس مشخص شد که تمامی مفاد آن، از جمله نکاتی در مورد انجام حملات هوایی هدفمند و جلوگیری از قاچاق سلاح، کارساز نبوده و هیچ تأثیری بر اوضاع در میدان جنگ ندارد.
چگونه حماس با تاکتیک های اسرائیل خود را وفق داد؟
ظاهراً حتی در مرحله برنامه ریزی، فرماندهی گروه فلسطینی تهدید ناشی از هلیکوپترهای رزمی AH-64 آپاچی و هواپیماهای اسرائیلی را به اندازه کافی ارزیابی کرده است. به محض عبور نیروهای رده اول حماس از حصار جداکننده غزه و اسرائیل، بالگردهای AH-64 از پایگاه هوایی رامون خارج شدند. با این حال، هلیکوپترها نتوانستند در یک نبرد تمام عیار شرکت کنند در نزدیک شدن به خط حمله، هلیکوپترها توسط سیستم های موشکی ضد هوایی قابل حمل انسان مورد شلیک قرار گرفتند و بدون انجام ماموریت نبرد را ترک کردند.
کشورهای طرفدار اسرائیل و حماس کدام هستند؟  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 09.10.2023
چندرسانه ای
کی طرفدار کدام؟ + داده نمایی
تلاش برای انجام یک "چرخ و فلک" با سه جفت هلیکوپتر تهاجمی در شب 7-8 اکتبر پس از یک حمله ناموفق در روز بازهم ناموفق بود. وسایل نقلیه مجدداً مورد شلیک قرار گرفتند. پس از این، هلیکوپترهای مجهز به موشک هلفایر به ندرت برای نابودی حماس در زمین مورد استفاده قرار می گیرند.
حماس چه شانسی در برابر ارتش اسرائیل دارد؟
تنها ابزار پشتیبانی هوایی موجود برای ارتش اسرائیل در حال حاضر جنگنده های اف 16 و اف 35 اسراییلی است. استفاده از هلیکوپترهای جنگی و پهپادهای تهاجمی اگر نگوییم غیرممکن است، اما بسیار محدود است: گشت‌های پیشروی حماس گشت‌های متحرک دفاع هوایی را بر روی پشت بام خانه‌ها راه‌اندازی می‌کنند و علیه تجهیزات هوابرد اسرائیل از کمین‌ها کار می‌کنند، در نتیجه به اثر غافلگیری دست می‌یابند. آنالوگ منطقه محرومیت دسترسی A2/AD، فقط در مقیاس منطقه کوچکتر و در سطح تکنولوژیکی بسیار پایین تر، که، با این حال، به درستی کار می کند.
در عین حال، حماس فعالانه از کوادکوپترهای غیرنظامی برای شناسایی و پرتاب مهمات تجمعی (تانک مرکاوا Mk.4 به این ترتیب منهدم شد) و همچنین مهمات زواری برای حمله به اهداف نظامی در عمق 30-60 کیلومتری استفاده می کند.
دکترین نظامی اسرائیل چندین دهه است که تغییر نکرده و ظاهراً ظاهر پهپادهای تهاجمی و مهمات سرگردان در مدت کوتاهی توسط دشمن را در نظر نگرفته است.
عکس ها و فیلم های منتشر شده به خوبی نشان می دهد که توپخانه و خودروهای زرهی اسرائیل در گروه های متراکم چگونه حرکت می کنند. احتمالاً این رویکرد قبلاً منجر به چندین پرواز مهمات سرگردان در نزدیکی تشکیلات جنگی شده است. این نشان می دهد که پس از شروع عملیات زمینی، امید به انجام یک ماموریت رزمی عمدتاً بر روی واحدهای مکانیزه است، با این حال، زمان نشان خواهد داد که اثربخشی آنها در شرایط جدید و به سرعت در حال تغییر چقدر خواهد بود.
مناطق تحت کنترول حماس - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 08.10.2023
چندرسانه ای
مناطق تحت کنترول حماس + داده نمایی
ارتش اسراییل در تاریخ معاصر این کشور هرگز با غیبت یا حداقل کاهش قابل توجه اثربخشی پشتیبانی هوایی مواجه نشده است، بنابراین تنها راه برون رفت از این وضعیت ممکن است افزایش چند برابری تعداد نیروهای زمینی باشد.
ظاهراً تصمیم برای ایجاد نیروی زمینی قبلاً گرفته شده است: در 9 اکتبر، سخنگوی ارتش اسرائیل گفت که در 48 ساعت گذشته، 300 هزار نیروی ذخیره برای شرکت در عملیات ویژه "شمشیرهای آهنین" در نوار غزه بسیج شده اند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала