دیدار احمد مسعود و سرگئی میرونوف پیام جدی روسیه به تروریسم منطقه ای و پشتیبانانش است

© National Resistance Front of Afghanistan twitter دیدار احمد مسعود با رهبر حزب عدالت و معاون پارلمان روسيه
دیدار احمد مسعود با رهبر حزب عدالت و معاون پارلمان روسيه - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 30.08.2023
عضو شوید
سیاستمداران باهوش رویدادها را پیش بینی می نمایند و به تناسب رویدادهای آینده سیاست دفاعی و امنیتی اقتصادی و سیاسی را برنامه ریزی می کنند.
به گزارش اسپوتنیک، به تاریخ 28 اگوست، سرگئی میرونوف، رهبر حزب عدالت و معاون پارلمان فدراسيون روسيه، با احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان در دومای دولتی دیدار کرد. این گفت و گو به وضعیت سیاسی افغانستان و راه های ممکن برای حل آن اختصاص داشت.
جبهه مقاومت ملی هم در روز سه شنبه با نشر خبرنامه ای از این دیدار خبر داد و محتوای این دیدار را گفت و گو درباره ای مسایل امنیتی، مبارزه در برابر گسترش تروریسم و مواد مخدر، ایجاد حکومت همه شمول و استقلالیت افغانستان بیان داشت.
دیدار احمد مسعود با رهبر حزب عدالت و معاون پارلمان روسيه - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 29.08.2023
دیدار احمد مسعود با رهبر حزب عدالت و معاون پارلمان روسيه
اسپوتنیک درباره ای این دیدار دیدگاه چند کارشناس مسایل سیاسی افغانستان را گرفته است و این کارشناسان دیدگاه های شان را به خبرنگار اسپوتنیک چنین بیان کرده است:
کشورهای منطقه، از آن میان روسیه در صدد بازنگری راهبردشان در برابر افغانستان پس از روشن شدن پیوند طالبان با امریکا هستند
دیدگاه و پاسخ کار شناس مسائل سیاسی افغانستان آقای ثاقب:

"آری دیدار سرگئی میرونوف، رییس فراکسیون حزب عدالت روسیه، با احمد مسعود رهبر جبهه مقاومت و گفت وگوی شان در باره مسایل افغانستان به معنای این است که کشورهای منطقه، از آن میان روسیه در صدد بازنگری راهبردی خود در قبال افغانستان هستند. آن‌چه کشورهای منطقه از آن میان روسیه را وادار به بازنگری کرده، علنی‌شدن پیوندهای گروه طالبان با امریکا است. در آغاز که گروه طالبان به قدرت رسیده بود، کشورهای منطقه طالبان را به حیث یک گروه ضدامریکایی می‌دانستند و تصور می‌کردند که امریکا در افغانستان شکست خورده است. اما رویدادهای دوسال پسین نشان داد که امریکایی‌ها تنها از افغانستان دوری‌گزینی کرده‌اند، نه این‌که شکست خورده باشند. در ضمن، در این دو سال ثابت شد که طالبان نه با پیروزی نظامی، بلکه از راه معامله در دوحه قطر به پیروزی رسیده‌اند. اکنون همگان می‌دانند که طالبان دشمن امریکا نه، بلکه متحد این کشور است. جوبایدن به صراحت گفت، که طالبان متحد ما است و در سرکوب القاعده با ما همکاری می‌کند. از همین جا است که بسیاری‌ها طالبان را واگنر امریکایی نام‌گذاری کرده‌اند. وقتی طالبان متحد امریکا باشند، طبیعی است که این قضیه برای کشورهای منطقه نگرانی‌زا است. روسیه نگران مرزهای آسیای میانه است. طالبان هزارها جنگجوی طالبان پاکستانی/ تی تی پی را به شمال انتقال داده‌اند. در شمال، گروه‌های تروریستی تجمع کرده‌اند. این‌ها تهدیدی برای امنیت کشورهای آسیای میانه و روسیه است. بنابراین، حق روس ها است که راهبرد خود را در قبال افغانستان بازنگری کنند. من دیدار احمد مسعود با رییس حزب عدالت روسیه را در همین راستا می‌دانم".

ثاقب
کارشناس مسائل سیاسی افغانستان
کشته شدن بیش از 300 جنگجوی طالبان در درگیری با جبهه مقاومت  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 30.08.2023
جبهه مقاومت ملی خار چشم گروه طالبان
از مرحله شناسایی وضعیت کنونی افغانستان تا مرحله گرفتن تصمیمات جدید و تعیین سیاست نوین راه درازی در پیش است
حمید تبرزن یکی دیگر از کارشناس ایرانی مسایل افغانستان دیدگاهش را با یک پیش زمینه ای از کارکردهای سرگئی میرونوف چنین بیان داشتند:

"با بررسی رفتار سیاسی، سیاستمدار، سرگئی میخائیلویپ میرونوف زادهٔ ۱۴ فیبروری۱۹۵۳ آشکار است که این سیاست پیشه، نگاه به شرق دارد. دیدارهای بیشمار، میرونف با مقام های ایران در سالهای ۱۳۸۳ تا ۱۳۹۰ زمینه ساز توسعه پیوندهای ایران و روسیه گردید و امروز شاهد هستیم ایران و روسیه بصورت مسئله ی و موضوعی در رویدادهای جهانی با هم مشارکت دارند. این کهنه سیاستمدار با پیشینه روسیه، شناخت خوبی از کارکردهای نهادها و ساختارهای اجتماعی کشورهای آسیای دارد. فعالیت های سیاسی میرونوف در پیوند با ایران، موفقیت های بزرگی برای روسیه به همراه داشت . اکنون با این پیشنه میرونوف، باید گفت: این سیاستمدار با پیشینه در حال ارزیابی، شرایط امروز افغانستان است . گزارش های میدانی حکایت از عدم توانای گروه طالبان در توسعه رفاه و ثبات جامعه افغانستان دارد. ادامه حکومت طالبان با چنین سیاستی، منجر به گسترش فقر و مهاجرت خواهد شد .همین دو عامل می تواند تهدیدات امنیتی جدی برای کشورهای منطقه را فراهم آورد . گروه طالبان اجازه درز اطلاعات و اخبار واقعی و درست از افغانستان به بیرون کشور را نمی دهد . بنابراین برای دولتمردان شناخت وضعیت افغانستان را مشکل نموده است . از همین روی تصمیم گیری برای تعیین سیاستی در قِبال اوضاع افغانستان، نیازمند کسب اخبار و اطلاعات دقیق از جامعه افغانستان است . چنین نشست ها و رایزنی ها با هدف کسب و تبادل اطلاع از وضعیت عوامل موثر بر جامعه افغانستان است . و بدیهی است از مرحله شناسایی وضعیت کنونی افغانستان تا مرحله گرفتن تصمیمات جدید و تعیین سیاست نوین راه درازی در پیش است".

حمید تبرزن
کارشناس سیاسی
با تغییر بستر جامعه افغانستان، سیاستمداران کشورهای پیرامون افغانستان به دنبال پشتیبانی از گروه مخالف طالبان تغییر موضع خواهند داد
او درباره ای بازنگری راهبردهای کشورها درباره ای افغانستان و دیدار احمد مسعود با سرگئی میرونوف چنین روشنگری کرد:

"بنابراین اوصاف، می توان گفت: جامعه افغانستان از ثبات برخوردار نیست و بحران های اجتماعی و اقتصادی، جامعه افغانستان را تهدید می کند. سیاستمداران باهوش رویدادها را پیش بینی می نمایند و به تناسب رویدادهای آینده سیاست دفاعی و امنیتی اقتصادی و سیاسی را برنامه ریزی می کنند. دیدار میرونوف با احمد مسعود رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان در این راستا قابل توصیف و توجیه است . و همه شاخص ها و عوامل نشان می دهند که شخصیت و ظرفیت جبهه مقاومت ملی افغانستان، رشد و قوتِ بایسته ی و شایسته ی، برای قدرت گرفتن در افغانستان نیست. همین نبود شایستگی در جبهه مقاومت ملی برای کسب قدرت سیاسی موجب گردیده کشورها و قدرت های پیرامون افغانستان، به عنوان واقعیت مسلط بر افغانستان، طالبان را شناسایی دوفاکتو کنند، که همین رویه را روسیه نیز در پیش گرفته است . چنانچه ارزیابی های آینده نشان دهد، که جامعه افغانستان بستر تغییرات گردیده است، و سیاستمدارانِ کشورهای پیرامون افغانستان در پشتیبانی از گروهای مخالف طالبان تغییر موضع خواهند داد".

حمید تبرزن
کارشناس سیاسی
کشته شدن بیش از 300 جنگجوی طالبان در درگیری با جبهه مقاومت  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 22.08.2023
کشته و زخمی شدن۱۱۱ طالب در یورش های ماه پسین جبهه مقاومت
روسیه و کشورهای صاحب فهم بازی پس پرده را می توانند ببینند و حتمن راه خود را از گروه طالبان جدا می کنند
بریالی نصرتی رئیس حرکت ملی خط سوم افغانستان در این باره دیدگاهش را چنین بیان کرد:

"دیدار سرگئی میرونوف، رهبر حزب عدالت و معاون پارلمان فدراسيون روسيه با احمد مسعود به خاطر وضعیت نامطلوبی که در سراسر مرزهای تعیین شده و زیر اقمار روس است صورت گرفته، روسیه و همه ای کشورهای که صاحب فهم هستند و پس برده ای بازی ها را دیده می توانند مطمئنن راه خود را از این گروه جدا می کند و باید هم جدا کند، برای این که هر دولتی که در کنار این گروه ایستاد می شود، او دولت یعنی دشمنی با مردم افغانستان می کنه، شما به صورت قطعی می دانید که 99 درصد مردم افغانستان با این حکومت یا گروه بر سر اقتدار نیست".

بریالی نصرتی رئیس حرکت ملی خط سوم - اسپوتنیک افغانستان
بریالی نصرتی
رئیس حرکت ملی خط سوم افغانستان
کشورها حق همکنشی با گروه طالبان را بدون رای مردم این کشور ندارند
رئیس حرکت ملی خط سوم افغانستان درباره ای همکنشی کشورها با گروه طالبان و جبهه های مخالف گروه طالبان چنین خاطر نشان کرد:

"خواسته های مردم افغانستان در دیدارها و همکنشی ها در نظر گرفته شود. چون در افغانستان هم اکنون حقوق بشر وجود ندارد، مکتب وجود ندارد اقتصاد وجود ندارد قانون اساسی وجود ندارد، پرچم وجود ندارد، هیچ چیز وجود ندارد و هویت کشور ما گرفته شده است. و هرکسی که می خواهد با اینها همکنشی کند، همکنشی شان از نگاه حزب ملی خط سوم و همه ای جریان های سیاسی خلاف خواسته های مردم افغانستان است و این کار معدوم به شکست خواهد بود. برای اینکه مردم افغانستان این ها را به رسمیت نمی شناسند و شما حق ندارید بدون رای مردم افغانستان با همچنین یک گروهی که حکومت را گرفته وارد مذاکره و یا همکنشی شوید. اگر وارد همکنشی می شوید، همکنشی شما از دیدگاه مردم و سیاسیون افغانستان پذیرفتنی نخواهد بود و در آینده های بسیار نزدیک این معدوم به شکست خواهد شد. بنابراین دولت کنونی و یا پر قدرت روسیه به این مسئله پی برده که برای ما این درد سر بسیار کلان است ولی به آدرس که رفته او آدرس مکمل افغانستان نیست و آنها در محدوده ای خود شان می توانند تصمیم بگیرند. آنها درسطح مردم افغانستان تصمیم گیر نیستند. مردم افغانستان امروز به نیروهای بسیار قوی و به لک ها و میلیون ها انسان پیرو دارد، یعنی مردم های پاک، یعنی مردم های که نی با جمهوریت کثیف چپاول بود و نی با این قاتلان بوده. اینها آدرس های مردم افغانستان است. مردمی که از میان مردم برخواسته و برای پاسخ به نیازمندی های مردم، پس شما آدرس های تان را تغییر بدهید و این همکنشی را با همه ای نیروهای سالم اندیش افغانستان تنها شما را نمی گوییم. برای امریکا، برای جرمنی و اروپا گفته شده است، برای ایران، برای هند گفته شده است و برای شما هم میگیم. که به آدرس های مردم افغانستان شما رجوع کنید. بلی احمد مسعود شخصیت خوب است، من به او کار ندارم ولی اونا نمی توانند نمایندگی از کل مردم افغانستان کنند".

بریالی نصرتی رئیس حرکت ملی خط سوم - اسپوتنیک افغانستان
بریالی نصرتی
رئیس حرکت ملی خط سوم افغانستان
ضمیر کابلوف - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 16.09.2022
مصاحبه ویژه با کابلوف؛ حمله به سفارت روسیه، نشست مسکو، سازمان شانگهای و جبهه مقاومت + ویدیو
روسیه خطر ناشی از حضور و جا به جایی روز افزون تروریستان را در افغانستان درک کرده است
عبدالناصر نورزاد- پژوهشگر امنیت و ژئوپولتیک و استاد پیشین دانشگاه کابل به خبرنگار اسپوتنیک دیدگاهش را درباره این که نتیجه دیدار سرگئی میرونوف با احمد مسعود رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان چه خواهد بود؟ گفت:

"از دید من، سفر احمد مسعود به مسکو و دیدار وی با مقام های روسیه، به ویژه معاون دومای روسیه آقای میرنوف، تحول بزرگی در راستای جان گیری مقاومت مردم افغانستان در برابر گروه طالبان و تغییر دیدگاه های روسیه درباره ای گروه طالبان است. روسیه خطر ناشی از حضور و جا به جایی روز افزون تروریستان را در افغانستان درک کرده و به این نتیجه رسیده است که رژیم طالبان، بستر ساز تروریسم در منطقه است. همچنان، آن طوریکه گفته شده نشست بعدی نیز به اشتراک احمد مسعود، صورت خواهد گرفت، و این نشست به موضوعات کلیدی جنگ و صلح افغانستان که تاثیر آن بر تمام منطقه محسوس است، می تواند پیامی باشد برای طالبان و حامیان شأن که هرگونه تروریستی در افغانستان و تلاش برای مختل کردن امنیت منطقه بواسطه تروریستان، با واکنش جدی روسیه مواجه خواهد شد و این مسئله موجب نگرانی و توجه جدی روسیه است".

عبدالناصر نورزاد پژوهشگر امنیت و ژئوپولتیک و استاد پیشین دانشگاه کابل - اسپوتنیک افغانستان
عبدالناصر نورزاد
پژوهشگر امنیت و ژئوپولتیک و استاد پیشین دانشگاه کابل
با پشتیبانی روسیه از روند مقاومت گروه طالبان به زودی دچار شکست خواهد شد
این پژوهشگر امنیت و ژئوپولتیک پشتیبانی کشورها از جبهه مقاومت را به سود این کشورها خواند و گفت:

"به باور من، اگر روسیه از روند مقاومت مردم افغانستان در برابر گروه طالبان پشتیبانی کند، رژیم تروریستی طالبان به زودی دچار شکست های مخصوصا در شمال افغانستان خواهد شد که در این صورت، جبهه مقاومت می تواند تضمینی را در جهت تامین امنیت مناطق همجوار در شمال افغانستان مخصوصاً مناطق همسرحد با کشورهای آسیای میانه، فراهم سازد. این به نوبه خود می تواند در بیرون شدن از وضعیت کنونی کمک کرده و از رشد روز افزون خطر ناشی از حضور گروه های تروریستی در شمال افغانستان، جلوگیری کند. این در واقع، پیام قوی روسیه به تروریسم منطقه ای و حامیان شأن است که نشان می دهد روسیه با جدیت وضعیت در منطقه را زیر نظر دارد و با اتحاد با نیروهای ضد طالبان، توانایی مهار هرنوع تهدید را خواهد داشت. واکنش روسیه در اصل، اتحاد جدید شکل گرفته در برابر تروریسمی است که قرار است امنیت روسیه و مناطق پیرامونی را تهدید کند".

عبدالناصر نورزاد پژوهشگر امنیت و ژئوپولتیک و استاد پیشین دانشگاه کابل - اسپوتنیک افغانستان
عبدالناصر نورزاد
پژوهشگر امنیت و ژئوپولتیک و استاد پیشین دانشگاه کابل
امیدواری نیرو های مقاومت برای جلب حمایت روسیه در مبارزه با طالبان   - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 01.11.2021
امیدواری جبهه مقاومت برای جلب حمایت روسیه در مبارزه با طالبان  
روسیه همیشه با حاکمان افغانستان پیوند خوب داشته است
یکتن از استادان افغانستانی یکی از دانشگاه های روسیه دیدگاهش را درباره این دیدار چنین بیان داشت:

" فدراسیون روسیه همیشه به افغانستان به عنوان یک همسایه خوب احترام گذاشته و به آن احترام می گذارد و همواره پیوندهای خوبی با رهبران هر حزبی برای حفظ صلح در افغانستان و جمهوری های آسیای مرکزی شوروی پیشین نگهداشته است".

یادآوری می کنیم، که گروه طالبان پس از یک معامله پیچیده و پنهان با امریکا در دوحه پایتخت قطر، در پانزدهم ماه اگوست سال 2021 کنترل افغانستان را به دست گرفت و از آن زمان تاکنون با رفتار تندروانه شهروندان افغانستان به ویژه بانوان را به تنگنا قرار داده است.
اکنون اگرچه در افغانستان همه ظواهر اسلامی برقرار و محفوظ است و نمازهای جماعت و نماز جمعه از دیگر زمان ها بیشتر برقرار است و صدای اذان بلند و حتی گسترده تر از دوره های پیشین است، منتها ترس ووحشت حاکم بر جامعه استوار، فقر در حال گسترش، درونمایه اسلام یعنی عدالت و رعایت حقوق مردم و آنچه اسلام برای آنها ظهور کرد، وجود ندارد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала