زدایش دالر هدف نخست بریکس خواهد بود

© Sputnikآغاز پانزدهمین نشست سران بریکس به میزبانی آفریقای جنوبی
آغاز پانزدهمین نشست سران بریکس به میزبانی آفریقای جنوبی - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 22.08.2023
عضو شوید
نشست امسال بریکس شاید یکی از مهم ترین نشست های این مجموعه تا به حال به شمار بیاید.
به گزارش اسپوتنیک، نشستی که رهبران 67 کشور و 20 سازمان بین المللی در آن دعوت هستند وهیچ رهبر کشور غربی در آن حضور ندارد.
چهل کشور تا به حال اعلام کرده اند، که در این نشست حضور خواهند داشت و 23 کشور رسما اعلام کرده اند که تقاضای عضویت در بریکس را داده اند.
با توجه به اهمیت افریقا برای اروپا و به ویژه فرانسه و همچنین استعمار غیر رسمی بسیاری کشورهای افریقایی از سوی غربی ها ومخصوصا فرانسه رئیس جمهوری فرانسه تلاش مذبوحانه ای برای حضور در این اجلاس بریکس به نمایندگی از کشورهای غربی به عنوان ناظر را داشت اما تلاش های او بی ثمر ماند، امری که به خودی خود نشان می دهد اعضای بریکس تمایل ندارند استعمارگران قدیم و یا نوین در بین آنها حضور داشته باشند.
Купюры долларов США - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 17.05.2023
آیا ارز جدید بریکس می تواند جایگاه دالر را ناپایدار کند؟
به هر حال نمی توان از ماجرای سرنگونی دولت نیجر که دست نشانده غرب و فرانسه بود وحمایت غیر قابل تصور مردم نیجر از کودتاچیان نادیده گذر کرد و همانگونه که می گویند مشت نمونه خروار است ماجرای نیجر نشان می دهد که سطح نفرت از غرب این روزها در افریقا و دیگر کشورهای جهان به چه حد است.
نخستین نشست میان رهبران پنج کشور عضو بریکس یعنی برزیل – روسیه – هند – چین و افریقای جنوبی خواهد بود که در این اجلاس جناب آقای ولادیمیر پوتین به صورت ویدئو کنفرانس حضور خواهد داشت.
نشست های پس از این که با حضور بقیه نمایندگان کشورها خواهد بود قرار است پشت درهای بسته برگزار گردد.
یکی از اصلی ترین مباحث که بنا است در این اجلاس مطرح گردد ایجاد ساختار تجارت جدیدی در جهان که خارج از چهارچون سلطه دلار و تروریسم اقتصادی آمریکا است می باشد.
Флаги стран-участниц встречи лидеров БРИКС - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 22.08.2023
معاون رئیس جمهور افریقای جنوبی: بریکس بر بحث کاهش وابستگی به دالر تمرکز خواهد کرد
افراط سیاستمداران امریکایی در سوء استفاده از ابزار دالر و تروریسم اقتصادی در برابر دیگر کشورها برای به زانو در آوردن آنها در قبال خواسته های امریکا همه را به این سوی و سو برده که دیگر دالر ارز معتبر و قابل اطمینانی نیست و به این دلیل باید راهکار دیگری برای تبادلات فیما بین کشورها ایجاد کرد.
پیش از این کنکاش، یعنی ضرورت کنار گذاشتن دالر، توسط چند تن از رهبران جهان مطرح شد اما امریکایی ها با استفاده از حمله نظامی این کشورها افزون بر نابودی کشورهایشان آنها را سرنگون کردند.
ایران هم سالهاست بحث ضرورت کنار گذاشتن دالر را مطرح می کند و سالهاست به همه گوشزد می کند که همراهی با تحریم های امریکا در نهایت به ضرر آنها خواهد بود چون موجبات تشویق امریکا برای استفاده از تروریسم اقتصادی را فراهم می کند.
Президент Южно-Африканской Республики Джейкоб Зума и президент Российской Федерации Владимир Путин на церемонии приветствия лидеров БРИКС - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 18.01.2023
بریکس به دنبال ارز جایگزین بجای دالر است
اما بسیاری تصور می کردند که این ماجرا فقط در باره ایران می تواند رخ دهد و به آنها نخواهد رسید.
امروزه امریکایی ها این ابزار را در برابر بسیاری کشورهای دیگر تعمیم بخشیده اند و دیگر همه متوجه شده اند که حرف ایران درست بود، نباید با امریکا در زمینه تحریم های اقتصادی بر علیه ایران همکاری می کردند چون موجبات تشویق امریکا برای استفاده از این ابزار در برابر خودشان را فراهم کرده اند.
امروزه امریکایی ها نه تنها در برابر دشمنان خود مانند روسیه و چین و کوریای شمالی و کوبا و ونزولا و... اگر بخواهیم دشمنان امریکا را بشماریم لیست خیلی طولانی می شود، از ابزار تروریسم اقتصادی استفاده کرده اند بلکه حتی در مواردی بر علیه برخی کشورها که متحد آمریکا به حساب می آیند مانند ترکیه نیز استفاده کرده اند، امری که نشان می دهد دوستی یا دشمنی با آمریکایی ها فرقی ندارد، خون سیاستمداران آمریکایی شدیدا به تروریسم اقتصادی آلوده شده.
با توجه به این شرایط کشورهای بریکس در اولین اقدام خود برای اینکه تحت تاثیر سوء استفاده ابزاری از دالر امریکا قرار نگیرند باید به سمت تصمیم گیری درباره استفاده از ارز دیگری به عنوان ارز جایگزین بروند تا تبادلات تجاری و اقتصادی درمیان آنها تحت تاثیر اراده امریکا قرار نگیرد.
金砖国家 - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 09.03.2022
کارشناس چینایی: بریکس باید وابستگی به دالر را کاهش دهد
برخی بحث استفاده از یوان چین را مطرح کردند اما ظاهرا چینی ها فعلا چنین تصمیمی را ندارند چون سرمایه گذاری های کلانی را در امریکا و به دالر امریکا انجام داده اند و دلواپس هستند چنین تصمیمی روی ارز و اقتصاد آنها تاثیر بگذارد.
در چنین شرایطی به نظر می آید بهترین گزینه ایجاد ارزی جدید برای تبادلات میان کشورها بریکس می باشد که قیمتی ثابت با پشتوانه طلا داشته باشد و کشورها بتوانند روی آن حساب باز کنند به این ترتیب این ارز مانند ارز یورو مربوط به کشورهای اروپایی تحت تاثیر تلاطمات اقتصادی کشورهای عضو نمی رود.
مضاف بر اینها می توان تصور داشت که اعضای بریکس بتوانند یک بلوک قدرت سیاسی در مجامع بین المللی تشکیل دهند به گونه ای که از این پس دیگر این امکان وجود نداشته باشد برخی بلوک های قدرت، مخصوصا بلوک های قدرت غربی، در مجامع بین المللی بتوانند نظرات خود را بر دیگران تحمیل کنند.
البته ماجرای تشکیل بلوک قدرت سیاسی می تواند در مرحله بعدی شکل بگیرد با توجه به اینکه این مجموعه یک مجموعه اقتصادی می باشد اولین و مهم ترین کاری که اعضا نیاز دارند انجام دهند این است که شرایط تعاملات اقتصادی فیما بین یکدیگر را فراهم کنند.
در پایان می توان گفت با توجه به روابط بسیار حسنه و صمیمی که ایران با پنج کشور عضو بریکس دارد بسیاری امیدوار هستند در این نشست عضویت ایران در بریکس هم به قطعیت برسد وبه این شکل ایران هم می تواند امیدوار باشد از مزایای عضویت در این مجموعه بهره ببرد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала