آیا ارز جدید بریکس می تواند جایگاه دالر را ناپایدار کند؟

© Sputnik / Svetlana ShevchenkoКупюры долларов США
Купюры долларов США - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 17.05.2023
عضو شوید
گفت‌وگوها در نشست سران گروه هفت در هیروشیما احتمالاً بر حضور رو به رشد بریکس در اقتصاد جهانی متمرکز است.
به گزارش اسپوتنیک، در حال حاضر سازمان بریکس شامل 5 کشور برزیل، روسیه، هند، چین و افریقای جنوبی است. با این حال، 19 کشور در حال حاضر برای پیوستن به آن ابراز علاقه کرده اند. از آن میان کشورهای الجزایر، آرژانتین، مصر، ایران، اندونزیا، بحرین، عربستان سعودی و امارات متحده عربی دوستدار پیوستن به این سازمان هستند.
پانزدهمین نشست بریکس که در ماه اگوست در افریقای جنوبی برگزار می شود، کشورها قصد دارند امکان ایجاد ارز واحد برای دور شدن از دالر را بررسی کنند.
آیا بریکس قادر خواهد بود به عنوان یک موازنه در برابر غرب جمعی عمل کند، و آیا "ارز جدید بریکس" نیروی مرکزگرا خواهد داشت که بتواند جنوب جهانی را به حرکت درآورد؟ هدف اصلی این تعهد کاهش وابستگی به دالر امریکا در تجارت بین‌الملل است.
Флаги стран-участниц встречи лидеров БРИКС. Архивное фото - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 07.05.2023
چرایی پیوستن کشورهای جدید به بریکس
روزنامه تجاری جاپانی Sankei می نویسد، که با کمک یک "ارز مشترک بریکس" افزایش نرخ بهره در امریکا و اوضاع پیرامون درگیری در اوکراین منجر به افزایش قیمت دالر شد. در عین حال، ارز کشورهای در حال توسعه کاهش یافته است که منافع آنها را برآورده نمی کند و باعث نارضایتی می شود. همچنین این نگرانی وجود دارد که در نتیجه تحریم های واشنگتن، برخی کشورها از منطقه استفاده از دالر بیرون شوند. چرا بزرگترین اقتصادهای جهان به بریکس علاقه نشان دادند و آیا "ارز بریکس" جدید می تواند جایگاه دالر را متزلزل کند؟
اسپوتنیک این پرسش را خطاب به نیکیتا ماسلنیکوف، رئیس امور مالی و اقتصاد در موسسه توسعه معاصر مطرح کرد و او چنین پاسخ داد: "پتانسیل بریکس از جمله برای کشورهای G7 آشکار است. امسال، چین و هند نیمی از رشد تولید ناخالص داخلی جهانی را به خود اختصاص خواهند داد و گردش تجاری دو کشور با اتحادیه اروپا و ایالات متحده 1.5 تریلیون دالر است. دالر این به رسمیت شناختن نقش بریکس در اقتصاد جهانی است و به این معنی است که بریکس به عنوان یک شریک تجاری در حال درک شدن است که بدون آن حرکت کردن دشوار است. سهم بالای کشورهای عضو و درخواست عضویت در بریکس در اقتصاد جهانی در حال تبدیل شدن به وزن و نفوذ سیاسی آنهاست".
به گفته نیکیتا ماسلنیکوف، نگرانی G7 در درجه اول مربوط به تکه تکه شدن اقتصاد جهانی ناشی از همه گیری کووید 19 است که به دلیل درگیری در اوکراین تشدید شده است. این دو عامل منجر به اختلال در تامین مالی، غذا و انرژی بین‌المللی شده است و محدودیت‌های تجاری اضافی باعث تشدید اختلافات بین مناطق شده است. این یک خطر جهانی و واقعی برای همه کشورها از جمله بریکس است. بر اساس محاسبات صندوق بین المللی پول، ضررهای ناشی از تکه تکه شدن اقتصاد جهانی می تواند تا 7 درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی هزینه داشته باشد - این مجموع تولید ناخالص داخلی سالانه آلمان و جاپان است. بنابراین، G7 نگران نظر کشورهای بریکس در مورد نگرش و واکنش به چنین چالش جدی است".
درباره ای ارز مشترک بین کشورهای بریکس - موضوعی که در دستور کار نشست اگوست این سازمان قرار دارد، نیکیتا ماسلنیکوف می گوید: "این پروژه هنوز تا اجرا بسیار فاصله دارد. در مرحله کنونی، هنوز این سوال در مورد شرایط انتقال کشورهای بریکس به استفاده از ارزهای ملی در تسویه حساب های متقابل است. ایجاد یک واحد پولی مرحله بسیار پیچیده تر و دیررس است. این امر مستلزم تشکیل یک سیستم پولی منطقه ای خاص، یک سیستم پرداخت مشترک با مکانیزم های مدیریت و هماهنگی یکپارچه است. برای ایجاد اتحادیه های اقتصادی و گمرکی و همچنین ایجاد بازار مشترک، اقدامات بیشماری ضروری است. تا آن زمان، همه کشورها باید حداقل ثبات بلندمدت در سیاست های خود داشته باشند. اروپا 40 سال است که به سمت معرفی واحد پولی خود حرکت کرده است".
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала