پوتین: امریکا در تلاش اصلاح تعامل بین دولتی منطقه ای آسیا-اقیانوسیه به نفع خود است

© Sputnik / Alexey Maishev /  مراجعه به بانک تصاویر Russian President Vladimir Putin's video address at the XI Moscow Conference on International Security on August 15, 2023.
Russian President Vladimir Putin's video address at the XI Moscow Conference on International Security on August 15, 2023. - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 15.08.2023
عضو شوید
رئیس جمهور روسیه گفت، که ایالات متحده در تلاش است تا سیستم تعامل بین دولتی را که در منطقه آسیا-اقیانوسیه ایجاد شده است، برای خود اصلاح کند.
به گزارش اسپوتنیک، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در پیامی ویدیویی خطاب به شرکت کنندگان و مهمانان یازدهمین کنفرانس امنیت بین المللی مسکو بیان کرد: "ترویج به اصطلاح راهبرد های هند و اقیانوسیه در واقع با هدف ایجاد انجمن های نظامی-سیاسی زیر کنترل واشنگتن است".
ولادیمیر پوتین در سخنرانی خود خطاب به شرکت کنندگان در کنفرانس تاکید کرد: "ممکن است همه چیز به ادغام کامل نیروهای ناتو با ساختارهای بلوک اکوس/ AUKUS در حال ایجاد منجر شود".
II Cаммит и форум Россия - Африка. Пленарное заседание - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 15.08.2023
سخنرانی پوتین در کنفرانس امنیتی مسکو
اناتولی اسمیرنوف، رئیس انستیتوت ملی پژوهش های امنیت جهانی در مصاحبه با اسپوتنیک خاطرنشان کرد: "نگرانی های مشابهی درباره ای این فرآیندها در کشورهای آسیایی مشترک است".
اسمیرنوف گفت: "غرب در حال تقویت ادغام ناتو با بلوک اکوس/ AUKUS است تا فشار مضاعفی بر چین و بخش‌های شرقی سیاست روسیه اعمال کند. به ویژه، ما دباره ای جذب جاپان و جمهوری کوریای جنوبی به بلوک اکوس/ AUKUS صحبت می کنیم. آنها از روسیه و چین می خواهند که منابع خود را از برنامه های توسعه ملی برای حفاظت از حاکمیت منحرف کنند. در عین حال، رهبران ایالات متحده و اتحادیه اروپا در تلاش هستند تا برای کشورهایی که از ادامه سیاست های خود سر باز می زنند، مشکلاتی ایجاد کنند. بسیاری از کشورهای آسیایی در حال حاضر به خوبی از سیاست خفه کردن و روش های مختلف فشار، مهار، باج خواهی، موانع مالی و تحریمی، لابی خام برای منافع ایالات متحده و غرب آگاه هستند".
در میان بیش از 800 نماینده از 76 کشور، لی شانگفو وزیر دفاع چین در کنفرانس مسکو در مورد امنیت بین المللی شرکت می کند. به گفته ژو رونگ، پژوهشگر ارشد انستیتوت پژوهش های مالی چونگ یانگ دانشگاه خلق، ژو رونگ، سفر وزیر چین به روسیه نشان دهنده توسعه مداوم روابط نظامی دوجانبه است:
Вьетнамский генерал Фам Ван Занг на Международном военно-техническом форуме Армия-2023 в Кубинке, Россия - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 15.08.2023
نکات مهم کنفرانس مسکو درباره ای امنیت بین المللی

"در نخستین سفر لی شانگفو به روسیه پس از گماشتن وی به عنوان وزیر دفاع، دو طرف در مورد همکاری استراتژیک چین و روسیه گفتگو کردند. سفر بعدی به روسیه پس از چهار ماه گواه بر نتایج ملموس و توسعه همکاری های راهبردی در حوزه نظامی بین دو کشور است. علاوه بر این، طرح مانورهای نظامی راهبردی چین و روسیه مدت هاست که تصویب شده است. از این رو، سفر وزیر دفاع چین به روسیه بیشتر با هدف تقویت اعتماد نیروهای مسلح دو کشور در توسعه بیشتر روابط راهبردی است و نشان دهنده عزم دو کشور برای توسعه روابط مشارکت همه جانبه و تعامل راهبردی است. مهم نیست که چگونه جامعه بین المللی تلاش می کند روسیه را منزوی کند، دوستی دولت چین با مردم روسیه بدون تغییر باقی می ماند".

یکی از اهداف شرکت وزیر چین در کنفرانس مسکو، به گفته کارشناس ژو رونگ، انتقال موضع چین در مورد بحران پیرامون اوکراین به همکاران خارجی است.

"تاکید بر این نکته ضروری است که حمایت چین به معنای تغییر موضع چین در قبال موضوع روسیه و اوکراین نیست. چین همیشه تاکید می کند که در کنار جهان (به نفع صلح) است. می بینیم که هدف اصلی از سفر لی شانگفو وزیر دفاع به روسیه شرکت در کنفرانس یازدهم مسکو در مورد امنیت بین المللی است و من فکر می کنم در این سفر او موضع منصفانه چین در قبال بحران اوکراین را نیز ترسیم خواهد کرد و آن را به اطلاع می رساند. کل جهان از سکوهای مسکو (از زمینه های کنفرانس مسکو). چندی پیش چین نیز در نشستی به میزبانی عربستان سعودی شرکت کرد. با توجه به مشارکت جمهوری خلق چین، ماهیت اجلاس دستخوش تغییرات زیادی شده است. بدون چین، این نشست می تواند اجلاس سران ائتلاف ضد روسیه تلقی شود. وزیران خارجه چین و روسیه نیز پس از پایان اجلاس تیلیفونی به موقع گفتگو و تبادل نظر کردند. گفت‌وگوهای کنونی بین وزیران دفاع چین و روسیه می‌تواند این درک را بیشتر تقویت کند که پایه‌های همکاری نظامی چین و روسیه تغییر نخواهد کرد، موضع اصلی چین در مورد اوکراین تغییر نخواهد کرد و جمهوری خلق چین به ارتقای ثبات منطقه‌ای و ترویج این مفهوم ادامه خواهد داد. صلح جهانی به همین دلیل است که چین انزوای روسیه را نخواهد پذیرفت".

در نخستین روز این مجمع، در سخنرانی خود در جلسه عمومی، لی شانگفو خاطرنشان کرد، که روابط چین و روسیه با مشارکت همه جانبه و همکاری استراتژیک، با ورود به عصر جدید، به طور پیوسته در حال توسعه است. روابط چین و روسیه در حوزه نظامی نمونه ای از اتحاد، رد خصومت است، آنها علیه کشورهای سومی هدایت نمی شوند. ارزیابی مشابهی از روابط روسیه و چین توسط وزیر دفاع روسیه سرگئی شایگو ارائه شد.
در مصاحبه با اسپوتنیک، الکساندر لومانوف معاون انستیتوت ملی پژوهش های اقتصاد جهانی و روابط بین‌الملل به نام پریماکوف از اکادمی علوم روسیه گفت: روسیه و چین پیش از این زبان مشترکی برای توصیف همکاری های دوجانبه ایجاد کرده اند. بسیار مهم است که ارتش نیز آن را بیان کند.
لومانوف گفت: "این واقعیت که این واژگان توسط محافل نظامی هر دو کشور به رسمیت شناخته و پذیرفته شد، سیگنال بسیار مثبت و سازنده ای است که روابط روسیه و چین در همه زمینه ها دارای اصول و مبانی اساسی مشترک است. این بدان معنی است که آنها قابل پیش بینی هستند. این اظهارات رئیسان اداره های نظامی به وضوح تأیید می کند که این روابط در معرض نوسانات بازار نیست. مواقعی وجود دارد که غرب فشار بیشتری بر چین وارد می کند تا روسیه. زمانی وجود دارد که روسیه بیشتر از چین تحت فشار است. این نوسانات در سیاست غرب دائماً با هدف ایجاد انشعاب است و این توهم را برای یکی از طرفین ایجاد می کند که تضعیف روابط روسیه و چین می تواند منافع و راحتی در روابط با غرب به همراه داشته باشد. چین و روسیه برای تسلیم شدن در برابر چنین ترفندهایی از این مرحله پیشی گرفته اند. به این می گویند بلوغ روابط دوجانبه. طرفین به وضوح درک می کنند که هرگونه وعده کشورهای غربی، ارعاب آنها، با هدف ایجاد شک و تردید در روسیه و چین در مورد یکدیگر، معنایی ندارد. غرب تمایلی به توسعه روابط سازنده جدی با روسیه و چین ندارد. روسیه و چین تنها زمانی قادر به دستیابی به یک گفتگوی شایسته در شخصیت قدرت های غربی خواهند بود که غرب متقاعد شود که از بین بردن همکاری روسیه و چین غیرممکن است".
Министр обороны Китая Ли Шанфу во время встречи с президентом РФ Владимиром Путиным. Архивное фото - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 15.08.2023
چین خواستار تقویت اعتماد متقابل در مورد اوکراین شد
این کارشناس همچنین به ماهیت برابر همکاری روسیه و چین که اساساً با اتحادهای مختلف ساخته شده در غرب متفاوت است، توجه کرد:
"در سال‌های پسین، طرف چینی بارها این تز را مطرح کرده است که روابط چین و روسیه بالاتر از اتحاد است، بیش از یک اتحاد، این مکانیسم بهتری است و هست. بلوک های متحد غرب به وضوح بر اساس یک سلسله مراتب ساخته شده اند، کشورهای اصلی و غیر اصلی وجود دارند، در حالی که غیراصولی ها باید از دستورات اصلی پیروی کنند. اتحادهای غربی، به عنوان یک قاعده، علیه کسی، علیه کشورهای "بد" جهت گیری می کنند. در اتحادهای غربی، روسیه و چین به طور فزاینده ای در شمار کشورهای "بد" قرار می گیرند. در عین حال، روسیه و چین فعالانه برای تامین امنیت خود تلاش می کنند، اما نه به قیمت ایجاد مشکل برای کسی یا ارعاب کسی با ترکیب قدرت اقتصاد و پتانسیل نظامی خود".
یادآوری می کنیم، که در کنفرانسی در مسکو، رئیسان اداره های دفاع روسیه و چین اطمینان دادند که همکاری نظامی با منطقه آسیا و اقیانوسیه را تقویت خواهند کرد. سرگئی شایگو خاطرنشان کرد، که یکی از مهمترین شرکای روسیه در این منطقه هند است که طرفین در طول تاریخ روابط ممتازی با آن برقرار کرده اند. با ویتنام، میانمار، مغولستان، لائوس، اندونزیا، بنگلادش، روسیه با تجربه مشترک در مبارزه علیه حکومت استعماری متحد شده است.
لی شانگفو نیز به نوبه خود به آمادگی چین برای تقویت مبادلات نظامی با نیروهای مسلح سایر کشورهای جهان، تقویت همکاری های نظامی با کشورهای آسه آن و سایر کشورهای همسایه اشاره و خواستار ارتقای سطح روابط نظامی با کشورهای اتحادیه اروپا شد. و همچنین تقویت دوستی سنتی با کشورهای امریکای لاتین، دریای کارائیب، منطقه اقیانوس آرام جنوبی بر اساس برابری، اعتماد متقابل، همکاری و برد-برد شد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала