نکات مهم کنفرانس مسکو درباره ای امنیت بین المللی

© Photo / Bản quyền thuộc Báo Quân đội nhân dân Вьетнамский генерал Фам Ван Занг на Международном военно-техническом форуме "Армия-2023" в Кубинке, Россия
Вьетнамский генерал Фам Ван Занг на Международном военно-техническом форуме Армия-2023 в Кубинке, Россия - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 15.08.2023
عضو شوید
کنفرانس مسکو برای امنیت بین المللی (MCIS) رویدادی سالانه است که از سوی وزارت دفاع فدراسیون روسیه برگزار می شود.
به گزارش اسپوتنیک، هدف های کنفرانس مسکو برای امنیت بین المللی تقویت همکنشی بین اداره های نظامی کشورهای مختلف، جستجوی راه های مشترک برای مقابله با چالش ها و تهدیدهای جدید است. بیش از 800 نماینده از 76 کشور در کنفرانس یازدهم مسکو درباره ای امنیت بین‌الملل که از سوی وزارت دفاع فدراسیون روسیه برگزار می‌شود، از آن میان وزیران دفاع، معاونان وزیر دفاع، رئیسان ستاد کل، نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی و کارشناسان نظامی روسیه، چین، ایران، سوریه، بلاروس، هند، کوریای شمالی و دیگر کشورها شرکت می کنند.
این کنفرانس به طور سنتی با پیام خوشامدگویی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه آغاز شد، که در آن او هدف ها و کارهای کنفرانس مسکو را تشریح کرد.
II Cаммит и форум Россия - Африка. Пленарное заседание - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 15.08.2023
سخنرانی پوتین در کنفرانس امنیتی مسکو
پوتین گفت: "نمایندگان بخش های دفاعی، دیپلماتان و کارشناسان بار دیگر در مسکو گرد هم آمده اند تا درباره ای موضوعات در دستور کار جهانی و منطقه ای بحث کنند. چنین بحث‌های باز، صادقانه و بی‌طرفانه امروز بسیار مهم و مورد تقاضا است، زیرا همه ما، کل جامعه جهانی - با هم، در شرایط مساوی - باید خطوط آینده را ایجاد کنیم".
رئیس جمهور روسیه خاطرنشان کرد: "بیشتر کشورها آماده دفاع از حاکمیت و منافع ملی، سنت ها، فرهنگ و شیوه زندگی خود هستند. مراکز اقتصادی و سیاسی جدید در حال تقویت هستند".
پوتین افزود: "در مناطق مختلف جهان، درگیری‌های طولانی‌مدت افزایش می‌یابد و درگیری‌های جدید برانگیخته می‌شود. هدف کسانی که این کار را انجام می‌دهند روشن است: ادامه سود بردن از تراژدی‌های انسانی، به راه انداختن مردم، وادار کردن دولت‌ها به اطاعت رعیت در داخل. چارچوب نظام استعماری نو، و بی رحمانه از منابع آنها بهره برداری می کنند".
سپس وزیر دفاع فدراسیون روسیه سخنرانی کرد. وی بر اهمیت مقابله با ایالات متحده به عنوان هژمونی که در تلاش برای حفظ نظم جهانی تک قطبی مستقر است تاکید کرد: "همانطور که در قرن گذشته شکست فاشیسم توسط ارتش سرخ در اروپا انگیزه قدرتمندی به جنبش ضد استعماری در سراسر جهان داد، امروز نیز شکست نئوفاشیست های اوکراینی مورد حمایت غرب به عنوان عاملی برای مقابله با استعمار نوین ادامه دارد".
وزیر دفاع روسیه همچنین به روندهایی که پس از آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین در جهان شکل گرفته است، اشاره کرد: "یک عملیات نظامی ویژه به تسلط غرب جمعی در حوزه نظامی پایان داد. توانایی آن برای تحمیل منافع خود در مناطق مختلف جهان به میزان قابل توجهی کاهش یافته است".
شایگو بر جنایات جنگی رژیم کیف، که جامعه جهانی اغلب چشمان خود را روی آن می بندد، تمرکز کرد: "از اولین روزهای درگیری، مقامات اوکراینی به طور گسترده از امکانات غیرنظامی برای پناه دادن به نیروها و تجهیزات نظامی استفاده کرده اند. مکتب ها در حال تبدیل شدن به پادگان، مناطق مستحکم و موقعیت های تجهیزات سنگین در مناطق مسکونی هستند. ما روزانه اطلاعاتی در مورد این حوادث را ضبط می کنیم و مخابره می کنیم. متأسفانه هیچ واکنشی وجود ندارد. اغلب مقامات بین المللی ادعا می کنند که گفته می شود هیچ اطلاعاتی در مورد عدم رعایت قوانین بشردوستانه اوکراین ندارند".
Министр обороны Китая Ли Шанфу во время встречи с президентом РФ Владимиром Путиным. Архивное фото - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 15.08.2023
چین خواستار تقویت اعتماد متقابل در مورد اوکراین شد
سپس وزیر دفاع چین لی شانگفو سخنرانی کرد.
وی با اشاره به اینکه همکاری بین روسیه و چین در برابر کشورهای سوم نیست، بر اهمیت تعمیق همکاری ها در حوزه امنیتی تاکید کرد.
لی شانگفو گفت: "چین مانند گذشته آماده است تا کار امنیتی در سازمان همکاری شانگهای را تقویت کند و همکاری دفاعی خود را با عضو جدید سازمان همکاری شانگهای ایران و بلاروس که به این سازمان می پیوندند، به طور فعال تعمیق بخشد".
عزیز نصیرزاده جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران در این کنفرانس حضور داشت.
نصیرزاده در سخنان خود با تاکید بر نقش امریکا در ایجاد مناقشات در سراسر جهان و لزوم مقابله با هژمونی آنها گفت: "امریکا همواره تلاش کرده است تا نظام تک قطبی روابط بین الملل را به جهان تحمیل کند".
وی همچنین خاطرنشان کرد، که ایالات متحده نقش عمده ای در ایجاد بحران های نظامی در سراسر جهان داشته و دارد و واشنگتن قرار نیست با افول هژمونی خود در سیاست جهانی کنار بیاید.
سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نیز سخنرانی کرد.
او عمدتاً بر نقش غرب جمعی در دامن زدن به مناقشه در اوکراین و سوق دادن قدرت های هسته ای به یک جنگ تمام عیار تمرکز کرد: "آتش درگیری و در عین حال برانگیختن گسترش بی رویه تسلیحات در سراسر جهان ماجراجویی آنها ، خطوط غیرمسئولانه به طور قابل توجهی خطر درگیری نظامی مستقیم قدرت های هسته ای را افزایش می دهد".
یادآوری می کنیم، که این کنفرانس در مسکو به عنوان بخشی از مجمع ارتش-2023 با حضور وزیران دفاع یا معاونان آنها از سازمان پیمان امنیت جمعی، سازمان همکاری شانگهای، کشورهای خاورمیانه، اروپا و آسیا، سران سازمان های بین المللی و همچنین نمایندگانی از کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی، سازمان همکاری شانگهای، جامعه دانشگاهی در مسکو برگزار می شود.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала