روسیه منطقه تجارتی آزاد را در افریقا برنامه ریزی می کند

© Sputnik / Michael Metsel /  مراجعه به بانک تصاویر Президент РФ Владимир Путин во время встречи с президентом ЮАР Сирилом Рамафозой на полях саммита "Россия - Африка"
Президент РФ Владимир Путин во время встречи с президентом ЮАР Сирилом Рамафозой на полях саммита Россия - Африка - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 07.08.2023
عضو شوید
ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه طی دیدار با اعضای دولت گفت که روسیه در حال آماده سازی توافقنامه ها برای ایجاد منطقه آزاد تجارتی با چهار کشور افریقایی است.
به گزارش اسپوتنیک، رئیس جمهور گفت: اینجا همه شمال افریقا است .ما در حال آماده سازی توافقنامه ها برای ایجاد منطقه آزاد تجارتی با مصر، مراکش، تونس و الجزایر هستیم.
این گام چه چشم اندازی برای مسکو و این کشورها به همراه خواهد داشت؟ آیا FTA در قالب روسیه و آفریقای شمالی متحد می شود یا با همه کشورها به طور جداگانه منعقد می شود؟ کارشناسان سعی کردند به این سوالات اسپوتنیک پاسخ دهند.
بازار امیدوار کننده
در همان زمان، ولادیمیر پوتین خاطرنشان کرد که، به گفته کارشناسان، افریقا "بسیار مثبت توسعه خواهد یافت، شاید به آنچه در دهه های گذشته از دست داده بود، برسد."
این بدان معناست که بازار شمال افریقا برای روسیه جالب، سودآور و امیدوارکننده است. اما روسیه برای کشورهای شمال افریقا جالب نیست.
دیپلمات های روسیه و مصر اوضاع در شرق میانه و شمال افریقا را مورد بررسی قرار دادند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 27.03.2017
دیپلمات های روسیه و مصر اوضاع در شرق میانه و شمال افریقا را مورد بررسی قرار دادند
مراد قویشی، اقتصاددان الجزایری، این نظریه را تأیید می کند:
مسکو قاطعانه در حال بازگشت به قاره افریقا، به ویژه به کشورهای شمال افریقا است. روسیه روابط تاریخی و قوی با یک تعدادی از کشورها دارد. در مورد الجزایر، روسیه بزرگترین تامین کننده تسلیحات به این جمهوری محسوب می شود و با توجه به شرایط جدید جیواستراتیژیک در جهان، روسیه به دنبال کشف بازارهای جدید است. از این منظر، قاره افریقا بازار نسبتاً امیدوار کننده ای است و بازیگرانی مانند ایالات متحده امریکا، چین و اتحادیه اروپا اکنون برای آن رقابت می کنند. کشورهای مغرب نیز به دنبال تقویت روابط اقتصادی با روسیه هستند و فعالانه به دنبال شرکای جدید هستند. قابل ذکر است که رابطه دیرینه افریقا با اروپا هیچ سودی نداشته است. بنابراین، من معتقدم که روابط بین فدراسیون روسیه و کشورهای افریقایی برای هر دو جناح مفید است.
به گفته وی، روسیه از نظر سیاسی، اقتصادی و نظامی قوی است و از نظر سیاحتی نیز بسیار جذاب است - که توجه کشورهای منطقه را به خود جلب می کند.
نماد تغییر
به نوبه خود، نورالدین کربال، نماینده پارلمان مراکش، در تهیه یک توافقنامه در مورد منطقه آزاد تجارتی، جهت گیری مجدد منطقه به سمت یک مشارکت چندجانبه و دوجانبه مفید را از قبل آغاز کرده است. او ادامه داد:
"بحران اوکراین به طور جدی رویکردهای ایجاد مشارکت را تغییر داده است - و این خود را به وضوح در قاره افریقا نشان داده است. کشورهای افریقایی، و منطقه مغرب نیز از این قاعده مستثنی نیست، اکنون به دنبال مشارکت های مفید و جاه طلبانه با بازیگران جهانی هستند. به همین دلیل است که روابط بین مراکش و روسیه بر اساس این اصل به سرعت و پربار شروع به توسعه کرد، اگرچه پایه آن در سال 2016 و از لحظه امضای توافقنامه دوجانبه در مورد مشارکت استراتژیک گذاشته شد.
Президент РФ Владимир Путин выступает на пленарном заседании II Cаммита и форума Россия - Африка  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 28.07.2023
هیأت‌هایی از همه کشورهای افریقایی به مجمع روسیه و افریقا آمده اند
در توافقنامه تجارت آزاد چه چیزی گنجانده خواهد شد؟
به گفته این نماینده پارلمان مراکش، توافق آتی در مورد ایجاد منطقه آزاد تجارتی بر تعداد زیادی از حوزه های تعامل تاثیر خواهد گذاشت.
این توافقنامه بسیاری از زمینه ها را شامل می شود، از جمله سیاحت، بخش رزاعت، بخش انرژی، شیلات، مراقبت های صحی و بخش طبی. کربال توضیح داد که فکر می کنم موضوع به این محدود نمی شود.
یک منطقه واحد یا چندین منطقه مختلف؟
با توجه به اینکه هر 4 کشوری که مسکو قصد دارد با آنهاFTA امضا کند بخشی از یک منطقه فرعی افریقا - مغرب هستند، این سوال مطرح می شود: آیا روسیه می تواند یک منطقه آزاد تجارتی واحد با تمام منطقه ایجاد کند؟ یا فعلاً محدود به قراردادهای آزاد تجارتی دوجانبه با هر یک از کشورها خواهد بود؟
مراد کواشی معتقد است که در آینده قابل پیش بینی به سختی امکان ایجاد یک منطقه واحد وجود خواهد داشت - با این حال، چشم انداز منطقه قابل توجه است.
من فکر می کنم با توجه به نامطمئن بودن روابط بین برخی از کشورهای غرب زمین، قراردادهای منطقه آزاد تجارتی با هر کشور جداگانه منعقد خواهد شد. به طور مثال، تنش بین الجزایر و مراکش وجود دارد، سرحدات بین کشورها بسته است، بنابراین نمی توان در مورد توافق واحد صحبت کرد. شاید در آینده همه اختلافات را حل گردد و به این ترتیب اجماع اقتصادی را گسترش داد.
Официальный представитель Министерства иностранных дел России Мария Захарова во время брифинга в Москве - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 29.07.2023
زاخارووا: امریکا در صدد تخریب کردن روابط روسیه و افریقا است
آندری زلتین، مدرس ارشد فاکولته مطالعات شرقیHSE، موضع مشابهی دارد:
به دلیل تنش های داخلی بین تعدادی از کشورهای منطقه، اکنون امکان ایجاد یک منطقه واحد وجود ندارد. اما روابط دوجانبه روسیه و هر یک از کشورهای اعلام شده کاملاً است. اما تا کنون، بیانیه در مورد تهیه یکFTA مانند یک اعلامیه سیاسی از قصد به نظر می رسد. طرفین باید مسائل لوژستیکی را بررسی کنند و اینکه چه نوع کالاها را برای عرضه به یکدیگر آماده خواهند کرد. او خلاصه کرده گفت، بنابراین، خیلی زود است که در نتیجه گیری عجله کنیم، کار زیادی در پیش است.
یکی از نتایج اجلاس سران روسیه و افریقا که در سانکت پتربورگ برگزار شد، تفصیل توافقنامه های ایجادFTA با مصر، مراکش، تونس و الجزایر بود.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала