هدف اصلی مذاکرات وزاری خارجه چین، پاکستان و طالبان چیست؟

© Photo / @HafizZiaAhmad1پرچم چین و طالبان
پرچم چین و طالبان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 05.05.2023
عضو شوید
ظفر اقبال یوسفزی: این مذاکرات منطقه ای برای برجسته کردن منافع چین در پاکستان و افغانستان است.
به گزارش اسپوتنیک، وزیران خارجه چین، پاکستان و طالبان* از روز جمعه در اسلام آباد گفتگوهای دو روزه دارند، جایی که ناظران انتظار دارند در مورد اولویت های پکن در منطقه اطلاعات بیشتری کسب کنند.
"کین گانگ" وزیر خارجه چین و "امیرخان متقی" وزیر خارجه طالبان* با مقامات پاکستانی دیدار خواهند کرد. جامعه جهانی طالبان را به خاطر سیاست های تندرو که زنان افغانستان را هدف قرار می دهد، طرد کرده است.
پکن نه تنها جامعه جهانی را به ادامه گفتگو با طالبان تشویق کرده است، بلکه گفته است که از تشویق طالبان برای ایجاد یک دولت فراگیر، اعمال حکومت معتدل، توسعه روابط دوستانه با همسایگان خود و مبارزه قاطع با تروریسم حمایت می کند.
علاوه بر شرکت در مذاکرات سه جانبه، کین و بلاول بوتو زرداری، وزیر امور خارجه پاکستان، ریاست چهارمین دور گفتگوی راهبردی وزرای خارجه چین و پاکستان را بر عهده خواهند داشت. وزارت خارجه چین این دو کشور را به عنوان "شریکای همکاری استراتژیک در همه حال و دوستان آهنین" توصیف کرد.
مولوی امیرخان متقی - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 02.05.2023
معافیت سفر امیرخان متقی از سوی سازمان ملل

اولویت های چین در افغانستان

ظفر اقبال یوسف زی، نویسنده و محقق در بنیاد جیمز تاون، گفت که اولویت های پکن در افغانستان کاهش تهدیدات امنیتی و جستجوی فرصت های اقتصادی است.
ماه گذشته، چین گفت که برنامه های توسعه آن برای این کشور به بهبود وضعیت امنیتی بستگی دارد.
وزارت امور خارجه چین در یک مقاله سیاسی 11 ماده ای که ماه گذشته تحت عنوان موضع چین در مورد مسئله افغانستان منتشر شد، گفت: "امنیت اساس و پیش نیاز توسعه است."
موضوع مهمتر این است که آیا چین می تواند طالبان را برای تشکیل یک دولت فراگیر تحت فشار قرار دهد یا خیر. پکن در سند پالیسی خود درباره افغانستان گفت: "ما امیدواریم دولت موقت افغانستان از حقوق و منافع اساسی همه مردم افغانستان از جمله زنان، کودکان و همه گروه های قومی محافظت کند."
یوسف زی گفت که اکنون اجماع بین المللی قابل توجهی در مورد آنچه باید در افغانستان اتفاق بیفتد وجود دارد. وی گفت: "منافع چین با امریکا و دیگر کشورها همسو است".
در واقع، چین و روسیه در فشار بر طالبان به جامعه بین المللی پیوسته اند.
در 13 آپریل، یک روز پس از اینکه چین سیاست خود را در قبال افغانستان اعلام کرد، وزرای خارجه چین، روسیه و پنج کشور همسایه افغانستان در سمرقند ازبکستان گرد هم آمدند و از طالبان خواستند تا یک دولت فراگیر تشکیل دهند و به حقوق زنان و اقلیت ها احترام بگذارند.
یوسف زی گفت که چین خواهان یک دولت فراگیر است زیرا "ثبات" بدون چنین دولتی در افغانستان بسیار دور از ذهن است.
یوسف زی گفت: " آنها می خواهند افغانستان، نه از نظر غرب یک دموکراسی باثبات باشد، بلکه افغانستان با شرایط خاص خودشان (طالبان) باثبات باشد".
توافق ایران و چین در باره بازگشت نقدی پول نفت به ایران - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 14.04.2023
شرکت چینی در ذخایر لیتیوم افغانستان 10 میلیارد دالر سرمایه گذاری می کند

پروژه های عمرانی

یوسف زی گفت که چین خواهان ثبات در افغانستان است، زیرا این کشور برای طرح "کمربند و جاده" پکن حیاتی است و به دلیل ترس از تبدیل شدن به "محلی برای تروریست ها" است.
یک کمربند یک راه (BRI) چین یک پروژه زیرساخت زمینی و دریایی جهانی است که در سال 2013 راه اندازی شد.
در جریان نشست ماه جولای بین چین و افغانستان، پکن ابراز امیدواری کرد که از گسترش دهلیز اقتصادی چین و پاکستان به افغانستان حمایت کند.
گذشته از ارتباطات، پکن به ذخایر معدنی و نفت افغانستان نیز علاقه مند است.
در ماه جنوری، طالبان و یک شرکت نفت چین توافقنامه ای را برای استخراج و توسعه ذخایر نفت در شمال افغانستان امضا کردند.
شهاب الدین دلاور، وزیر معادن و نفت طالبان، ماه گذشته گفت که یک شرکت چینی به نام گوچین، علاقه مند به سرمایه گذاری 10 میلیارد دالری در معادن لیتیوم افغانستان است.
به نظر می رسد مانع اصلی چنین پروژه های توسعه ای وضعیت امنیتی باشد. در ماه دسامبر، پس از حمله به هتلی در کابل که اتباع چینی در آن اقامت داشتند، چین از شهروندان خود خواست تا افغانستان را ترک کنند. پکن همچنین نگران سرریز احتمالی ستیزه جویان از افغانستان به منطقه غربی سین کیانگ چین است.
ملابرادر و شیر عباس استانکزی در کنفرانس مسکو - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 27.10.2022
چندرسانه ای
یک کمربند یک جاده؛ چین خواست طالبان را خواهد پذیرفت؟
طالبان از چین سپاسگذارند
در زمانی که چین به‌عنوان یک راه‌حل اقتصادی احتمالی برای افغانستان تلقی می‌شود، طالبان نسبت به پکن دلگرم هستند. ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان در مصاحبه ای در 14 آپریل با خبرگزاری دولتی چین CGTN گفت که طالبان از چین "قدردان" هستند.
او گفت که از زمان تسلط طالبان بر افغانستان در سال 2021، "چین سفارت خود را باز نگه داشته و از نظر دیپلماتیک فعال است. همچنین به پروژه های اقتصادی خود در افغانستان و قراردادهای مکرر تمدید شده وفادار می ماند."
وی افزود که علاقه چین به سرمایه گذاری در افغانستان "قابل ستایش" است.
سخنگوی دولت به رهبری طالبان ذبیح الله مجاهد در یک مصاحبه اختصاصی به CGTN گفت که از چین برای حفظ تعاملات میان افغانستان و کشورهای همسایه اش که کلید ثبات منطقه است سپاسگزار است. او همچنین گفت که کمک های چین نقش مهمی را ایفا می کند.
حمیدالله فاروقی، وزیر پیشین ترانسپورت و هوانوردی ملکی افغانستان گفت که طالبان و چین از داشتن روابط خوب متقابل سود می برند.
او گفت: "این برای اهداف تبلیغاتی خوب است. طالبان از این موضوع استفاده می کنند و به مردم می گویند که با سرمایه گذاری چین، اوضاع تغییر خواهد کرد. چین نیز از آن سود می برد و نشان می دهد که در منطقه حضور دارد و به توسعه اقتصادی علاقه مند است.
طالبان - * این سازمان به دلیل فعالیت های تروریستی تحت تحریم های سازمان ملل است.
Жители стоят возле забора с колючей проволокой и национальным флагом Китая в регионе Синьцзян на западе Китая - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 03.05.2023
چین هیچ برنامه ای برای به رسمیت شناختن دولت طالبان به این زودی ندارد
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала