معافیت سفر امیرخان متقی از سوی سازمان ملل

© Twitter account of GMICafghanistanمولوی امیرخان متقی
مولوی امیرخان متقی - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 02.05.2023
عضو شوید
ماموریت سازمان ملل متحد پاکستان درخواست معافیت برای متقی کرد تا بین 6 الی 9 می "برای دیدار با وزرای خارجه پاکستان و چین" سفر کند.
به گزارش اسپوتنیک، دیپلمات ها گفتند که کمیته شورای امنیت سازمان ملل متحد روز دوشنبه موافقت کرد تا امیرخان متقی وزیر امور خارجه دولت طالبان هفته آینده از افغانستان به پاکستان سفر کند تا با وزرای خارجه پاکستان و چین دیدار کند.
متقی مدت هاست که تحت تحریم های شورای امنیت در معرض ممنوعیت سفر، مسدود شدن دارایی ها و تحریم تسلیحاتی قرار گرفته است.
بر اساس نامه‌ای که به کمیته 15 نفره تحریم طالبان شورای امنیت ارسال شده است، ماموریت سازمان ملل متحد پاکستان درخواست معافیت برای متقی را کرد تا بین 6 الی 9 می "برای دیدار با وزرای خارجه پاکستان و چین" سفر کند.
گفته نشده است که وزرا در مورد چه بحث خواهند کرد. در این بیانیه آمده است که پاکستان تمام هزینه های مربوط به سفر متقی را به عهده گرفته است.
مقامات چین و پاکستان هر دو در گذشته گفته‌اند که از افغانستان به رهبری طالبان در پروژه زیرساختی دهلیز اقتصادی چین و پاکستان (CPEC) چند میلیارد دالری که بخشی از ابتکار یک کمربند و یک جاده است، استقبال می‌کنند.
فرمت مسکو - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 01.05.2023
اسپوتنیک توضیح می دهد
اطلاعات مفصل در مورد نشست های نمایندگان ویژه برای افغانستان پس از به قدرت رسیدن طالبان
افغانستان به عنوان یک مسیر تجاری و ترانزیت جغرافیایی کلیدی بین آسیای جنوبی و مرکزی قرار دارد و میلیاردها دلار منابع معدنی دست نخورده دارد. طالبان در اگیست2021 با عقب نشینی نیروهای تحت رهبری ایالات متحده پس از 20 سال جنگ، قدرت را به دست گرفتند.
کمیته شورای امنیت به متقی اجازه داد تا ماه گذشته برای نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان به ازبکستان سفر کند تا در مورد مسایل فوری صلح، امنیت و ثبات صحبت کند.
استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل متحد گفت، آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد روز دوشنبه یک نشست دو روزه را با نمایندگان ویژه کشورهای مختلف در مورد افغانستان در دوحه آغاز کرد که هدف آن "دستیابی به یک تفاهم مشترک در جامعه بین المللی در مورد چگونگی تعامل با طالبان" است.
دوجاریک گفت که این نشست پشت درهای بسته در مورد موضوعات کلیدی مانند حقوق بشر - به ویژه حقوق زنان و دختران - حاکمیت فراگیر، مقابله با تروریسم و قاچاق مواد مخدر بحث خواهد کرد.
شرکت کنندگان این نشست، چین، فرانسه، آلمان، هند، اندونزیا، ایران، جاپان، قزاقستان، قرقیزستان، ناروی، پاکستان، قطر، روسیه، عربستان سعودی، تاجیکستان، ترکیه، ترکمنستان، امارات متحده عربی، بریتانیا، ایالات متحده، ازبکستان، اتحادیه اروپا و سازمان همکاری اسلامی هستند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала