سفر لاوروف به نیویورک برای ریاست نشست شورای امنیت؛ فرصت ها و چالش‌ها

© Пресс-служба МИД РФ /  مراجعه به بانک تصاویر Министр иностранных дел России Сергей Лавров
Министр иностранных дел России Сергей Лавров - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 24.04.2023
عضو شوید
سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در روزهای 24 تا 25 آپریل ریاست جلسات شورای امنیت سازمان ملل را بر عهده خواهد داشت و همچنین با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد دیدار خواهد کرد.
به گزارش اسپوتنیک، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در روزهای 24 تا 25 آپریل ریاست جلسات شورای امنیت سازمان ملل را بر عهده خواهد داشت و همچنین با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد دیدار خواهد کرد، اما او بدون استخر روزنامه نگاری به نیویورک پرواز می کند.
به گزارش اسپوتنیک، در اول آپریل، روسیه به مدت یک ماه رئیس شورای امنیت سازمان ملل متحد شد و قبلاً تعدادی رویداد برگزار کرده است، که می تواند به موضوعات مهم مانند "خطرات ناشی از نقض توافق نامه ها در مورد تنظیم صادرات محصولات نظامی"، و نشست غیر رسمی اعضای شورا در مورد "فرمول آریا" با موضوع تخلیه کودکان از منطقه عملیات ویژه نظامی روسیه اشاره کرد.
لاوروف روز دوشنبه یک مناظره آزاد در سطح بلند پایه با موضوع "چندجانبه گرایی موثر از طریق دفاع از اصول منشور سازمان ملل" و روز بعد یک مناظره آزاد در سطح وزیران درباره راه حل خاورمیانه برگزار خواهد کرد.
روسیه از سایر وزرای خارجه نیز برای شرکت در این دو نشست دعوت کرد. همانطور که واسیلی نبنزیا، نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان ملل پیشتر گفته بود، رویداد حل و فصل خاورمیانه "قطعاً وزیر امور خارجه فلسطین، وزیر امور خارجه امارات متحده عربی خواهد بود."
آخرین باری که لاوروف به عنوان رئیس شورای امنیت سازمان ملل به نیویورک آمد سپتامبر 2019 بود.
Министр иностранных дел России Сергей Лавров - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 24.04.2023
تقریباً سه میلیون نفر پرواز لاوروف به نیویورک را دنبال کردند

معامله غلات

به گزارش نبنزیا، وزیر امور خارجه روز دوشنبه با دبیرکل سازمان ملل دیدار و از جمله در مورد وضعیت توافق غلات با وی گفتگو خواهد کرد و استفان دوجاریک، نماینده رسمی دبیرکل، به اسپوتنیک گفت که گوترش انتظار دارد تمام جوانب وضعیت اوکراین را در نظر بگیرد.
بحث معامله محصول با توجه به نارضایتی مسکو از اجرای بخش روسی این توافق که شامل رفع محدودیت‌های صادرات کود و غلات روسیه به سایر کشورها است، انجام خواهد شد. سازمان ملل بارها وعده حل این مشکل را داده است، اما همانطور که در مسکو اشاره شد، هنوز هیچ پیشرفت ملموسی حاصل نشده است.
اوضاع از این جهت پیچیده می شود که در کمتر از یک ماه مدتی که روسیه با تمدید توافق موافقت کرده است به پایان می رسد. اکنون، همانطور که سرگئی ورشینین، معاون وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد، مسکو خواستار آن است که از زمان باقی مانده تا 18 مه برای تحقق شرایط روسیه برای تمدید قرارداد غلات استفاده شود.
و اگر پیشرفتی حاصل نشد، او خاطرنشان کرد پس چرا چنین معامله غلاتی که هیچ سودی برای روسیه ندارد؟
قرارداد غلات که در 22 جولای 2022 توسط نمایندگان روسیه، ترکیه، اوکراین و سازمان ملل امضا شد، شامل صادرات غلات، مواد غذایی و کود اوکراینی از طریق دریای سیاه از سه بندر از جمله اودسا است. این توافقنامه همچنین رفع انسداد صادرات مواد غذایی و کودهای شیمیایی روسیه را فراهم می کند. پیش از این، روسیه طرح غلات دریای سیاه را به مدت 60 روز تا 18 می تمدید کرد. اوکراین اصرار دارد که قرارداد برای 120 روز تمدید شده است.
Министр иностранных дел РФ Сергей Лавров на пресс-конференции по итогам встречи в Москве с министром иностранных дел Ирана Хоссейном Амиром Абдоллахияном - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 20.04.2023
لاوروف: امریکا جنگ صلیبی در برابر روسیه اعلام کرده است

به همه ویزا نداند

مقدمات سفر لاوروف به نیویورک با موضوع صدور ویزای امریکا برای هیئت روسی همراه بود. در 17 آوریل، نبنزیا اعلام کرد که وزیر و اکثر اعضای هیئت ویزا دریافت کرده اند.
خود وزیر خاطرنشان کرد که ایالات متحده هنگام صدور روادید برای مشارکت در شورای امنیت سازمان ملل متحد، "برای مدت طولانی انجام داد" و با صدور ویزا برای همه اعضای روسیه، از موقعیت کشور میزبان مقر سازمان ملل به شدت سوء استفاده کرد. هیئت نمایندگی تا زمانی که وزیر رفت، خبرنگاران ویزا دریافت نکرده بودند.
به گفته لاوروف، ایالات متحده نشان داده است که اظهارات آنها در مورد حمایت از آزادی بیان چقدر ارزش دارد، روسیه عدم صدور ویزای امریکا برای خبرنگاران روسی را فراموش نخواهد کرد و "نخواهد بخشید".
مسکو پیش از این به مشکلاتی در صدور روادید، در درجه اول برای دیپلمات‌های اعزامی به سازمان ملل، اشاره کرده بود که در ارتباط با آن، نیاز به راه‌اندازی داوری علیه ایالات متحده را اعلام کرد. بنابراین، در پایان ماه مارس، دیمیتری پولیانسکی، معاون اول نماینده فدراسیون روسیه در سازمان ملل، به ریانووستی گفت که مسکو روی دبیرکل حساب می کند تا هر چه سریعتر چنین رویه ای را آغاز کند.

مذاکرات با ایالات متحده امریکا

همچنین در مورد دیدار احتمالی لاوروف و آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه امریکا، نیز سوالی مطرح شد. خود وزیر در حالی که در اوایل آوریل در ترکیه بود، به همین مناسبت گفت که روسیه هرگز پیشنهادهای جدی برای مذاکره را رد نمی کند.
نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان ملل نیز به نوبه خود تاکید کرد که روسیه از دیدار با طرف امریکایی اجتناب نخواهد کرد، اما خاطرنشان کرد که از برنامه ریزی مذاکرات لاوروف با مقامات امریکایی اطلاعی ندارد.
در آستانه شرکت در رویدادهای شورای امنیت سازمان ملل، وزیر روسیه در اظهار نظر در مورد روابط بین مسکو و واشنگتن، خاطرنشان کرد که اکنون "تعداد زیادی" از آنها وجود ندارد، به جز تماس هایی که در صورت لزوم، امریکایی ها "جنگ صلیبی" علیه فدراسیون روسیه اعلام کرده اند.
آخرین تماس شخصی لاوروف با بلینکن در حاشیه نشست وزیران گروه 20 در دهلی نو در اوایل ماه مارچ انجام شد، در حالی که آخرین گفتگوی تلفنی دیپلمات ها در 2 آپریل انجام شد. در هر دو مورد، همانطور که توسط وزارت خارجه امریکا اشاره شده است، واشنگتن از مسکو خواستار آزادی شهروندان امریکایی شد.
Заместитель министра иностранных дел РФ Сергей Рябков - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 23.04.2023
ارزیابی ریابکوف از احتمال دیدار لاوروف و بلینکن در نیویورک

روی اوکراین و غلات تمرکز کنید

ولادیمیر باتیوک، رئیس مرکز در موسسه مطالعات ایالات متحده و کانادا آکادمی علوم روسیه در جنبه‌های منطقه‌ای سیاست نظامی آمریکا گفت: علیرغم این واقعیت که در جریان سفر لاوروف هیچ جلسه شورای امنیت درباره اوکراین برنامه‌ریزی نشده است، اوضاع پیرامون درگیری اوکراین یکی از موضوعات اصلی این سفر خواهد بود.
کارشناس اسپوتنیک، گفت: "البته در تمام دیدارهای لاوروف در نیویورک، چه دیدار با گوترش و چه در صورت برگزاری، دیدار با بلینکن، و قطعاً دیدارهای دیگری نیز وجود خواهد داشت، مشکل اوکراین ظاهر خواهد شد، زیرا این نکته کلیدی است. حل بسیاری از مشکلات دیگر که هم اکنون روسیه و سایر اعضای جامعه بین المللی با آن مواجه هستند."
در عین حال، این کارشناس در مورد طیف وسیعی از موضوعات احتمالی دیگری که وزیر می تواند با همتای آمریکایی خود، بلینکن گفتگو کند، تأکید کرد که این بستگی به مدت زمان جلسه و فرمت گفتگو دارد. همانطور که در دهلی نو دیدار سرپایی داشتند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала