نشست فرمت رامشتاین در مورد اوکراین چیست؟

© AFP 2023 / Lucas Jacksonپایگاه هوایی ناتو رامشتاین در آلمان
پایگاه هوایی ناتو رامشتاین در آلمان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 21.04.2023
عضو شوید
ایالات متحده و متحدانش از سازمان هایی مانند ناتو، اتحادیه اروپا و G7 برای کمک به امور اداری مربوط به جنگ نیابتی علیه روسیه در اوکراین استفاده زیادی کرده اند. اما آنها موارد جدیدی نیز ایجاد کرده اند. از این میان می‌توان به "گروه تماس دفاعی اوکراین" با نام "گروه رامشتاین" یا "فرمت رامشتاین" اشاره کرد. هدف آن چیست؟ اسپوتنیک توضیح می دهد.
به گزارش اسپوتنیک، نشست دیگری که ظاهرا "گروه تماس دفاعی اوکراین" نامگذاری شده بود در روز جمعه در پایگاه هوایی رامشتاین در آلمان برگزار شد. این 11مین جلسه از نوع خود است که در اواخر اپریل 2022 برگزار شد.
جلسه روز جمعه تعدادی اعلامیه با صدای بلند منتشر شد. ینس استولتنبرگ، رئیس ناتو اعلام کرد که اعضای این ائتلاف "توافق کرده‌اند که اوکراین به عضویت ناتو درآید" و بر نیاز به تحویل جت‌های بیشتر به کی‌یف تاکید کرد.
لود آستین، رئیس پنتاگون با مقامات جمع شده صحبت کرد و گفت: "همبستگی و عزم مشترک داریم، او با تکرار سخنان واشنگتن اظهار کرد که "اوکراین برای آزادی مبارزه می کند" و در مورد بیش از 55 میلیارد دالر کمک امنیتی که در سال گذشته به این کشور فرستاده شده بود، افتخار کرد. وی در ادامه اشاره کرد که "از زمان اولین ملاقات ما این کمک ها ده برابر افزایش یافته است.
جلسه گروه تماس اوکراین در رامشتاین چیست؟
گروه/فرمت رامشتاین قالبی از جلسات تحت رهبری ناتو است که در آوریل 2022 برای هماهنگ کردن انتقال ده‌ها میلیارد دلار سخت‌افزار نظامی غربی به اوکراین در حمایت از جنگ نیابتی به رهبری ایالات متحده علیه روسیه برگزار شد.
این گروه - که متشکل از وزرای دفاع چندین کشور متحد امریکاست، از زمان تشکیل خود 11 بار - تقریباً یک بار در ماه در طول سال گذشته، به غیر از ماه اگیست و دسمبر، تشکیل جلسه داده است.
اولین نشست مربوط به اوکراین در رامشتاین در 26 آوریل 2022 برگزار شد. جلسات پیگیری هم در این پایگاه و هم در مقر ناتو در بروکسل و هم به صورت مجازی برگزار شده است.
کدام کشورها در فرمت رامشتاین شرکت می کنند؟
علاوه بر استولتنبرگ (که گاهی توسط دستیار دبیر کل ناتو برای عملیات توماس گافوس جایگزین می شود)، اعضای این فرمت شامل وزیر دفاع اوکراین، وزرای دفاع تمام 31 عضو ناتو، به علاوه استرالیا، نیوزیلند، جاپان، کوریای جنوبی، اسرائیل می شوند. اردن، قطر، کنیا، لیبریا، مراکش و تونس که توسط وزرای دفاع مربوطه خود یا توسط مقامات یا فرماندهان ارشد دفاعی نمایندگی می شوند.
طبق گزارش ها، کشورهای اخیر عمدتاً برای ارائه "حمایت نمادین" در آنجا حضور دارند.
جلسات به چه نوع نتایجی رسیده است؟
در این جلسات، اوکراین معمولاً برای تحویل تسلیحات جدید، از جمله تسلیحات پیشرفته‌تر، لابی می‌کند. مقامات ناتو تحویل تسلیحات را خلاصه می کنند و برنامه هایی را برای انتقال جدید شکل می دهند.
این نشست‌ها از این نظر که به طولانی شدن و تشدید جنگ نیابتی ناتو علیه روسیه کمک کرده و در عین حال تکمیل کننده تلاش‌های دیپلماتیک پشت پرده برای خراب کردن مذاکرات صلح روسیه و اوکراین است، بسیار "موفقیت‌آمیز" بوده است.
یکی از "پیشرفت" بزرگ در نشست فرمت رامشتاین در جنوری اتفاق افتاد، زمانی که کشورهای ناتو برای اولین بار با ارسال تانک های جنگی سنگین به کیف موافقت کردند.
رامشتاین پایگاه ناتو است یا ایالات متحده؟ رامشتاین متعلق به چه کسی است؟
نشست رامشتاین در پایگاه هوایی رامشتاین، یک مرکز اصلی نیروی هوایی ایالات متحده در راینلاند-فالتز، جنوب غربی آلمان برگزار می‌شود.
رامشتاین یکی از بیش از دوازده پایگاه اصلی ایالات متحده و ناتو در غرب و جنوب غربی آلمان است. نیروهای امریکایی از پایان جنگ جهانی دوم در این کشور مستقر شده اند. این پایگاه همچنین یک مرکز فرماندهی اصلی ناتو است که دارای مقر فرماندهی متفقین هوایی ناتو می باشد.
رامشتاین از زمان پایان جنگ سرد به‌عنوان یک مرکز استراتژیک بزرگ برای عملیات‌های نظامی تحت رهبری ایالات متحده عمل کرده است و در طول جنگ خلیج فارس در سال 1991، اقدامات پلیس ناتو و بمباران در یوگسلاوی در دهه 1990 و جنگ‌های تحت رهبری ایالات متحده در افغانستان و عراق، به علاوه بمباران هواپیماهای بدون سرنشین در سراسر خاورمیانه آفریقا و ارسال سلاح به جهادگران در جنگ کثیف در سوریه مورد استفاده قرار گرفت.
Министр обороны Германии Борис Писториус на танке Leopard 2 во время презентации в Аугустдорфе - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 21.04.2023
وزیر دفاع آلمان حمله نیروهای مسلح اوکراین به خاک روسیه را "عادی" دانست
قانونگذاران اپوزیسیون آلمان بارها خواستار بسته شدن همه پایگاه‌های آمریکا در خاک آلمان شده‌اند، در حالی که برخی دیگر تلاش کرده‌اند حداقل موفق شوند تا عملیات پهپادهای آمریکایی را از پایگاه متوقف کنند، اما بی‌نتیجه بوده است.
در اواخر سال 2020، دادگاه عالی آلمان حکم داد که برلین هیچ مسئولیت قانونی در قبال اطمینان از اینکه عملیات پهپادهای آمریکایی شامل رامشتاین مطابق با قوانین بین‌المللی است، ندارد.
چه تعداد سرباز امریکایی در رامشتاین مستقر هستند؟
رامشتاین بزرگترین پایگاه نیروی هوایی ایالات متحده در آلمان است که شامل بیش از 7000 هوانورد فعال (که طبق گزارش ها بیشترین تعداد در سراسردنیا به غیر از پایگاه نیروی هوایی لاکلند در سن آنتونیو، تگزاس است)، به علاوه نزدیک به 10000 سرباز دیگر و پرسنل پشتیبانی و بیش از 6200 شهروند آلمانی در این پایگاه کار می کنند.
آیا "گروه‌های تماس" مرتبط با اوکراین وجود دارد؟
"گروه تماس دفاعی اوکراین" را نباید با "گروه تماس نرماندی" که به فرمت نرماندی نیز می‌گویند، اشتباه گرفته شود. گروه دیگری که برای مقابله با بحران اوکراین ایجاد شده است اما هدفی بسیار متفاوت دارد.
فرمت نرماندی، که شامل اوکراین، آلمان، فرانسه و روسیه بود، در تابستان 2014 در تلاشی برای حل و فصل جنگ داخلی که پس از کودتای فبروری 2014 در کی‌یف در دونباس درگرفت، شروع به نشست کرد. اولین نشست فرمت نرماندی در حاشیه مراسم بزرگداشت هفتادمین سالگرد فرود در نورماندی، فرانسه برگزار شد، از این رو این نام نامگذاری شد. جلسات فرمت نرماندی در نهایت به امضای توافقنامه صلح مینسک در فبروری 2015 منجر شد.
اوکراین - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 21.04.2023
کیف قصد داشت در سوریه قوای روسیه را مورد هدف قرار دهد
بر اساس آن توافق مهم، اوکراین می‌تواند در ازای اصلاحات قانون اساسی که به مناطق شورشی خودمختاری گسترده می‌دهد، دونباس را دوباره جذب کند. کی یف هرگز تعهدات خود را اجرا نکرد و به مدت هشت سال، جنگ دونباس به یک درگیری منجمد تبدیل شد که با گلوله باران منظم، حملات تک تیراندازها و مانورهای گاه به گاه اوکراین به دنبال تصاحب قطعاتی از زمین نزدیک خط تماس بود.
در سال 2022، پس از آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین، رهبران سابق اوکراین، فرانسه و آلمان هر یک اعتراف کردند که کی‌یف و غرب هرگز قصد پیروی از توافق مینسک را نداشتند و این توافق تنها یک ترفند برای خرید زمان برای درگیری نهایی با روسیه بود.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала