خطر ورود داعش به آسیای مرکزی از افغانستان

© AP Photo / Maya Alleruzzoحمله ی داعش به عزاداران حسینی
حمله ی داعش به عزاداران حسینی - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 15.02.2023
عضو شوید
تحلیلی بر سطح تهدید داعش برای کشورهای آسیای مرکزی و درگیری های احتمالی در مرز های شمالی افغانستان.
به گزارش اسپوتنیک، رئیس ستاد مشترک سازمان پیمان امنیت جمعی، آناتولی سیدوروف اعلام کرد که شمار جنگجویان گروه تروریستی داعش در افغانستان به 6.5 هزار نفر رسیده است که 4 هزار تن از آنها در مرز با تاجیکستان قرار دارند.
تهدیدات وارده از خاک افغانستان نه تنها به اقدامات تروریستی ختم نمی شود بلکه تهدید دیگر امنیتی افزایش قاچاق مواد مخدر از مرزهای این کشور است. اداره مبارزه با مواد مخدر تاجیکستان چندی پیش در بیانیه ای از افزایش قاچاق مواد مخدر از افغانستان به این کشور خبر داد.
چندی پیش نیز در پنجمین نشست مشورتی درباره افغانستان در مسکو، دبیران شورای امنیت کشور های اشتراک کننده با اشاره به برآورده نشدن تعهدات از طرف طالبان، از بالا رفتن تهدیدات تروریستی به خصوص از طرف داعش ابراز نگرانی کردند.
Анатолий Сидоров - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 14.02.2023
شمار جنگجویان داعش در افغانستان به 6500 نفر رسید
این درحالیست که تاجیکستان برای امنیت مرزهای خود با افغانستان درتلاش است تا بر تقویت نیروهای امنیتی مرزی بیفزاید.
اما همسایگان شمالی افغانستان از جمله تاجیکستان، ازبکستان و ترکمستان که دروازه ورودی تهدیدات تروریستی از افغانستان به آسیای مر کزی هستند، سیاست های متفاوتی را در برابر طالبان دارند و از این سه کشور تنها تاجیکستان عضویت ستاد مشترک سازمان امنیت جمعی را دارد.
به عنوان مثال ازبکستان و ترکمستان بر خلاف تاجیکستان در تعامل با طالبان اشتیاق فراوان از خود نشان میدهند. ترکمستان بر تامین انرژی و احیای پروژه تاپی اصرار داد و از طرفی ازبکستان در مجالس و محافل مختلف خواهان تعامل جامعه جهانی با اداره طالبان شده است.
نشست مقامات ازبکستان و آلمان در مورد افغانستان

آیا در مورد تهدید تروریستی امکان درگیری های مستقیم بین نیروهای داعش و نیروهای سرحدی تاجیکستان و نیروهای سازمان امنیت جمعی وجود دارد؟ و عکس العمل ها به این تهدیدات چگونه خواهد بود؟

در این مورد آقای احمد سعیدی کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با اسپوتنیک افغانستان گفت: محاسبات ستاد مشترک سازمان پیمان امنیت جمعی دقیق است، 1240 نفر داعشی که با روی کار آمدن طالبان در آگوست سال 2021 از زندانها آزاد شدند، در منطقه حضور دارند، همچنان تعداد زیادی از طرفداران ارسلان مهدی از تاجیکستان، اعضای ترکستان شرقی و یک تعداد گروه های تروریستی دیگری که به نحوی از تنطیم های خود آزرده خاطر هستند و یک تعداد مخالفین داخلی طالبان، همه و همه به داعش پیوستند، به دلیل اینکه داعش امکانات مالی بهتری در اختیار دارد.

خطر تهدید امنیتی کشور های آسیای میانه بسیار جدی است و کشور های مشترک المنافع در حال حاضر توانایی جلوگیری از این خطرات را در حال حاضر دارند، با این تفاوت که تاجیکستان کوشش دارد تا سرحدات خود را مستحکم نگهدارد ولی ازبکستان رفت و آمدی که با طالبان دارد همه امکانات را به روی آنها باز گذاشته است. در دراز مدت خطر بیشتر از تاجیکستان متوجه ازبکستان است.

احمد سعیدی، کارشناس مسائل سیاسی و دیپلومات پیشین افغانستان در پاکستان - اسپوتنیک افغانستان
احمد سعیدی
کارشناس مسائل سیاسی
آقای سعیدی افزایش تهدید ها را متناسب به هوا دانست و گفت با گرم شدن هوا احتمال درگیری های مستقیم وجود دارد.
داعش کیست؟ طالب کدام است؟
آقای اسدالله ندیم کارشناس مسائل نظامی، در این مورد به اسپوتنیک افغانستان گفت که سازمان پیمان امنیت جمعی دارای ساختار منسجم پایبند به اهداف مشترک سازمان نیست و به همین ترتیب این سازمان سیاست و پالیسی مشترک در قبال افغانستان هم ندارد.

ازبکستان در تعامل تاکتیکی با طالبان است و کوشش می کند تا از استفاده طالبان به عنوان یک نیروی نیابتی بر ضد ازبکستان پیشگیری کند.

اسدالله ندیم  - اسپوتنیک افغانستان
اسدالله ندیم
کارشناس مسائل نظامی
آقای ندیم در ادامه گفت که داعش یک شبکه منظم و یکدست نیست، قدرت های منطقه ای وقتی نتوانستند اهداف خود را از طریق دیپلماتیک بدست بیاورند، بازو های عملیاتی را ایجاد کردند که بعضاً از آنها بنام داعش یاد می کنند. مثلا حمله بر سفارت روسیه و بر محل اقامت شهروندان چینایی در کابل صورت گرفت نمی توانیم به گردن رهبری داعش بیاندازیم، این رقبای منطقه ای این کشور ها در افغانستان هستند که به دلیل منافع متقاطع و متضاد، آن ها را مورد حمله قرار دادند.
آقای ندیم بر این باور است تعداد دقیق نیروهای داعش را نمی توان به طور دقیق مشخص کرد و اظهاراتی از قبیل بیانیه ستاد مشترک پیمان امنیت جمعی معمولاً مصرف رسانه‌ای دارد.
آقای ندیم در آخر خاطر نشان کرد که داعش یک شبکه بسیار خطرناک است که در آینده ابعاد دیگر از اهداف آن برملا خواهد شد که مستقیما علیه کدام یک از کشور ها، تاجیکستان، ایران، چین و یا روسیه است. او معتقد است شبکه های قدرتمند داعش بازوی استخباراتی قدرت های منطقه ای و جهانی هستند.
Situation en Afghanistan après l'arrivée au pouvoir des talibans (organisation terroriste interdite en Russie)  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 10.02.2023
تهدید سفارت‌خانه ها؛ بازی جدید گروه تروریستی داعش با طالبان؟
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала