داعش کیست؟ طالب کدام است؟

عضو شوید
مبارزه طالبان با داعش در افغانستان بر کدام اساس جریان دارد در حالی که 1800 داعشی را از زندان آزاد و در ترکیب خود استخدام کردند.
به گزارش اسپوتنیک، منابع در میان طالبان در پنجشیر می‌گویند که عبیدالله مبارز، فرمانده پولیس ولسوالی شتل، به روز ۲۶ جدی بازداشت شده است.
عبیدالله مبارز از جمله زندانی هایی بوده است که در دوره جمهوریت در زندان بوده است در آن زمان هم وی به عضویت در گروه داعش متهم شده بود. وی با به روی کار آمدن طالبان در آگوست سال 2021 همراه با 1800 داعشی دیگر از زندان آزاد شد و بعداً به ریاست پولیس ولسوالی شتل مقرر شد.
با گذشت بیشتر از یک و نیم سال طالبان وی را به جرم همکاری با نیروهای داعش دستگیر کردند. در این مورد سوأل این است که داعش و نیروهای آن چگونه وارد دستگاه اداره طالبان شده اند و آیا موارد دیگری ازین قبیل هم در تشکیلات طالبان وجود دارد؟
در این باره آقای احمد سعیدی کارشناس مسائل سیاسی و استاد دانشگاه در صحبت با خبرگزاری اسپوتنیک افغانستان گفت که در این موضوع که دربین گروه طالبان تعداد زیادی از داعشی ها فعالیت دارند و در اردو و پولیس و امنیت طالبان نقش بازی می کنند، شکی نیست. دلیل آنهم این است است که بیش از 1000 نفر داعشی و رهبران داعش که در محابس افغانستان زندانی بودند با روی کار امدن طالبان آزاد شدند، بعلاوه داعشی های دیگر هم از قبل با طالبان همکاری داشتند، اکثراً در صفوف پولیس و اردوی طالبان استخدام شدند.

داعشیان در بین طالبان هم طرفداران خود را دارند و حتی اگر رهبران گروه با آنها مخالفت هم داشته باشد نمی توانند با آنها مقابله کند چراکه تعداد آنها زیاد است.

احمد سعیدی، کارشناس مسائل سیاسی و دیپلومات پیشین افغانستان در پاکستان - اسپوتنیک افغانستان
احمد سعیدی
کارشناس مسائل سیاسی
آقای سعیدی در ادامه گفت، حضور چنین افراد میتواند تعداد داعشیان را در ترکیب طالبان افزایش دهد و برای طالبان و حتی کشور های همسایه و منطقه مشکل زا شوند.
در این باره آقای یحیی چاووش رئیس حزب حرکت بزرگ ملی خط میانه، در صحبت با خبرگزاری اسپوتنیک گفت که گروپ های مسلحی که طی بیش از 40 سال گذشته در افغانستان جنگیده اند، همیشه فقط تغییر لباس و چهره داده‌اند. تغییرات تنظیمی افراد از یک حزب به حزب دیگر نمونه این نوع تغییرات است.
آقای چاوش ادامه داد که به همین ترتیب زمانی که طالبان در دور اول حاکمیت خود، عده زیادی از اعضای تنظیمات جهادی را در ترکیب خود داشتند و در طول بیست سال جنگ طالبان با امریکا نیز موارد زیادی وجود داشته است که گروپ های درگیر از یک نام به نام دیگر تغییر دادند و بیرق سفید را به سیاه و سیاه را به سفید تبدیل می کردند.
وی گفت به همین لحاظ تشخیص افراد در بین آنها بسیار دشوار است، هم برای خود طالبان و هم برای دیگران. کما اینکه دستگاه های استخباراتی ازین گروپ های مسلح برای رسیدن به اهداف خود در افغانستان سؤاستفاده می کنند.

تحریک طالبان اعلام میکند وبعضاً در مناطقی دیده هم میشود که آنها گروپ های زیر نام داعش را شدیداً سرکوب می کنند، اما این تضمین کننده این نیست که داعش در بین آنها نباشد، در مقابل شاید در بین گروه های داعش هم افرادی از طالبان حضور داشته باشند.

یحیی چاوش - اسپوتنیک افغانستان
یحیی چاووش
رئیس حزب حرکت بزرگ ملی خط میانه
آقای چاوش گفت: شرایط در کشور و حتی در سطح منطقه طوری است که گروه هایی که در کشور ظهور می کنند بعضاً وابسته به کشور های منطقه و همسایگان هستند و فعالیت های خود را زیر یک نام پوشش می‌دهند و تشخیض وتفیکیک آنها را بسیار دشوار ساخته است.
او خاطر نشان کرد که طالبان به طور واضح بار ها اعلام کرده است که با داعش مبارزه می کند و تعدادی را نیز تحت عنوان داعشی در زندان های خود دارند.
آقای چاووش در آخر گفت تا زمانی که سیاست واضح و روشن برای تصفیه گروپ های مسلح که در اطراف و قریه جات و داخل شهر ها وجود دارند اتخاذ نشود مشکلات زیادی فرا راه اداره طالبان وجود خواهد داشت.
علی احمد جلالی - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 04.02.2023
جلالی: طالبان و داعش یکیست
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала