تهدید سفارت‌خانه ها؛ بازی جدید گروه تروریستی داعش با طالبان؟

© Sputnik / Stringer /  مراجعه به بانک تصاویر Situation en Afghanistan après l'arrivée au pouvoir des talibans (organisation terroriste interdite en Russie)
Situation en Afghanistan après l'arrivée au pouvoir des talibans (organisation terroriste interdite en Russie)  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 10.02.2023
عضو شوید
خبرگزاری "بلومبرگ" به نقل از مقامات سازمان ملل گزارش داد که داعش سفارت‌های چین، هند و ایران را در افغانستان تهدید کرده است.
به گزارش این رسانه، مقامات سازمان ملل گفته‌اند که داعش با این تهدید سعی می‌کند طالبان را از کشورهایی که متحد دیپلماتیک طالبان به حساب می‌روند، منزوی کند.
تهدید داعش علیه سفارت‌خانه‌ها در کابل بخشی از یافته‌های گزارش سازمان ملل است که قرار است در جلسه شورای امنیت این سازمان ارائه شود. در گزارش آمده است که داعش با چنین تهدیدهایی تلاش می‌کند روابط بین طالبان و کشورهای مهم منطقه را تضعیف کند.
فرهاد ابرار، کارشناس سیاسی افغانستان به خبرگزاری اسپوتنیک افغانستان می گوید که این تبلیغات و چاق‌سازی داعش در افغانستان است که مبتنی بر منافع و رقابت شدید استخباراتی شکل گرفته‌است.
این کارشناس افزود:

فکر می‌کنم دو سناریو توسط استخبارات منطقه و فراتر از منطقه در حال شکل‌گیری است: سناریوی نخست تبلیغات و چاق‌سازی داعش در افغانستان است، این سناریو مبتنی بر منافع و رقابت شدید استخباراتی شکل گرفته‌است. سناریو دوم جدی‌تر است، این سناریو احتمالن به‌دنبال بی‌ثباتی افغانستان و تقویت گروه‌های تروریستی خواهد بود. برای همین منطقه از تبطیق این سناریو شدیداً نگرانی دارد. تهدید شدن سفارت‌خانه های هند، چین و ایران توسط داعش به باور من در قالب سناریوی دوم قابل ارزیابی است.

فرهاد ابرار کارشناس مسائل سیاسی - اسپوتنیک افغانستان
فرهاد ابرار
کارشناس سیاسی افغانستان
آقای ابرار اشاره به نشست دبیران شورای امنیت ملی کشورهای منطقه همچنان تاکید دارد که در نشست متذکره موارد برجسته‌ی از جمله مبحث تروریسم و تهدید شدن امنیت ملی کشورهای منطقه به‌خصوص آسیای میانه مطرح شد، مسأله‌ی که ناشی می‌شود از گمانه‌‌زنی‌ها مبنی بر افزایش فعالیت‌های گروه‌های تروریستی در افغانستان. به باور من بلومبرگ هم سلسله‌ مسأیلی را هم‌چنان در همین راستا مطرح کرده‌است.
گفتنی‌ست که پس از به قدرت رسیدن دوباره طالبان در افغانستان، داعش حملات گسترده‌ای را در مناطق پرجمعیت افغانستان انجام داده و در حال حاضر این گروه تروریستی در مقابل حاکمیت طالبان یکی از جدی‌ترین تهدیدهای امنیتی محسوب می‌شود.
این کارشناس سیاسی افغانستان تاکید دارد:

گروه‌های تروریسی از جمله داعش خوب می‌داند که افزایش تعاملات طالبان با منطقه و فراتر از منطقه فعالیت‌های این گروه در ابعاد مختلف را دچار محدودیت شدید خواهد کرد، برای همین ابتدا سفارت روسیه بعد سفارت پاکستان را مورد هدف قرار داد تا نوع نگاه نسبت به طالبان را تغییر دهد.

فرهاد ابرار کارشناس مسائل سیاسی - اسپوتنیک افغانستان
فرهاد ابرار
کارشناس سیاسی افغانستان
به باور آقای ابرار، افزایش فعالیت های گروه تروریستی از جمله گروه تروریستی داعش احتمال قوی طالبان را در شرایط دشوار و نوع نگاه منطقه در زمینه حکومت‌دار طالبان را تغییر خواهد داد.
قابل ذکر است که داعش مسئولیت حملات مرگبار علیه سفارت‌های روسیه و پاکستان و همچنین مسئولیت حمله محل اقامت شهروندان چینایی را در کابل بر عهده گرفته است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала