طالبان و سرمایه گذاری خارجی؛ نگاهی به روند سرمایه گذاران خارجی زیر چتر امارت

© AP Photo / Ebrahim NorooziБоевики движения "Талибан" на месте взрыва в Сикхском храме в Кабуле, Афганиста
Боевики движения Талибан на месте взрыва в Сикхском храме в Кабуле, Афганиста - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 29.11.2022
عضو شوید
با به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، یکجا با نیروهای خارجی اکثریت سرمایه گذاران خارجی نیز افغانستان را ترک کردند.
رو گشتاندن سرمایه گذاران غربی و اروپایی از افغانستان، باعث شد تا سرمایه گذاران آسیایی به خصوص، چین، روسیه، ترکیه و پاکستان بیشتر به سرمایه گذاری در افغانستان علاقمند شوند.
بر اساس اعلامیه های وزارت خانه های حکومت سرپرست، فهرست کشورهایی را که بیشتر علاقمند سرمایه گذاری در افغانستان اند، ترتیب نموده ایم:
وزارت انرژی و آب - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 14.06.2022
تمایل روسیه و ترکیه به سرمایه‌گذاری در بخش انرژی افغانستان
ترکیه
- نخستین کشوری که برای همکاری اقتصادی و تجارتی با حکومت طالبان ابراز علاقمندی کرد، ترکیه بود.
به تاریخ ۲۸ سپتمبر سال ۲۰۲۱ سفیر ترکیه در کابل، با سرپرست وزارت صنعت و تجارت طالبان دیدار کرد و بر ادامه و افزایش سرمایه گذاری سرمایه گذاران ترکی در افغانستان تاکید کرد.
- به تاریخ ۱۰ دسمبر سال ۲۰۲۱، سرپرست وزارت صنعت و تجارت طالبان با هیئت انجمن مستقل تجارت و سرمایه گذاری ترکیه که بیش از ۱۰ هزار تجار عضو دارد، دیدار و روی فرصت های سرمایه گذاری در افغانستان، بحث کرد. نمایندگان این انجمن برای سرمایه گذاری در بخش تولید انرژی در افغانستان ابراز علاقه نمودند.
- به تاریخ ۲۲ فبروری سال ۲۰۲۲ سرپرست وزارت معادن و پترولیم طالبان با رییس شرکت صنعتی پاتک ترکیه دیدار نموده، درمورد سرمایه گذاری روی معادن افغانستان بحث نمود و از مساعد بودن زمینه برای سرمایه گذاری در افغانستان اطمینان داد.
دیدار راشد محمود، معاون وزیر انرژی پاکستان با امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجۀ طالبان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 21.07.2022
هدف پاکستان از سرمایه‌گذاری در تولید برق در افغانستان چیست؟
پاکستان
- به تاریخ ۱۰ اکتوبر سال ۲۰۲۱ سفیر پاکستان در کابل با سرپرست وزارت صنعت و تجارت طالبان دیدار نمود و روی تحکیم روابط اقتصادی و تجاری دو کشور تاکید نمود، در این دیدار سرپرست وزارت صنعت و تجارت طالبان خواستار حل مشکلات فرا راه تجار افغانستان توسط حکومت پاکستان شد.
- به تاریخ ۳۰ جنوری سال ۲۰۲۲ مشاور امنیت ملی پاکستان با شماری از سرمایه گذاران پاکستانی در جریان سفر اش به کابل با سرپرست وزارت صنعت و تجارت و وزارت معادن و پترولیم طالبان دیدار نمود. در این دیدار ها سرمایه گذاران پاکستانی برای افزایش سرمایه گذاری در افغانستان ابراز علاقه نمودند. مشاور امنیت ملی پاکستان گفت که کشورش مصمم است تا بیشتر از پیش در خصوص رفع چالش های تجار افغانستان در پاکستان همکاری کند. در دیدار هیئت پاکستان با سرپرست وزارت صنعت و تجارت طالبان، روی همکاری های اقتصادی، افزایش تجارت، ترانزیت و اتصال منطقه ای بحث و تبادل نظر صورت گرفت.
برنامه‌های بلندمدت چین برای سرمایه گذاری در افغانستان طالبان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 06.07.2022
برنامه‌های بلندمدت چین برای سرمایه گذاری در افغانستان طالبان
چین
- به تاریخ ۱۰ اکتوبر سال ۲۰۲۱ سفیر چین در کابل در دیدار با سرپرست وزارت صنعت و تجارت طالبان، درمورد همکاری های تجاری، اقتصادی و فنی کشورش به افغانستان اطمینان داد.
- به تاریخ ۱۴ مارچ سال ۲۰۲۲ معاون وزارت صنعت و تجارت طالبان با سرمایه گذاران چینی در کابل ملاقات نمود. در این دیدار سرمایه گذاران چینی به سرمایه گذاری در افغانستان علاقمندی نشان داده، افغانستان را مکان خوبی برای سرمایه گذاری عنوان نمودند.
- به تاریخ ۲۴ مارچ سال ۲۰۲۲ سرپرست وزارت معادن و پترولیم طالبان با مسوول کمپنی چینی Ei-Erdun دیدار نمود. در این دیدار طرف چینی خواهان سرمایه گذاری در بخش معادن طلای افغانستان به ارزش ۴۰۰ میلیون دالر شد که با استقبال سرپرست وزارت معادن و پترولیم روبرو شد.
- به تاریخ ۸ می سال ۲۰۲۲ سرمایه گذار چینی به نام هون در دیدار با سرپرست وزارت صنعت و تجارت طالبان اعلام کرد که تحت نام کمپنی Oxus در افغانستان سرمایه گذاری کند.
- به تاریخ ۱۶ اگست سال ۲۰۲۲ سرپرست وزارت معادن و پترولیم طالبان با رییس شرکت چینی MJAM پروژه مس عینک دیدار کرد و دو طرف روی افزایش تلاش ها و همکاری ها به منظور پیشرفت بهتر امور استخراج معدن مس عینک، بحث نمودند.
قزاقستان صادرات گندم را به افغانستان به میزان پیشین آن می‌رساند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 17.04.2022
قزاقستان صادرات گندم را به افغانستان به میزان پیشین آن می‌رساند
قزاقستان
به تاریخ ۲۵ دسمبر سال ۲۰۲۱ سرپرست وزارت صنعت و تجارت طالبان با وزیر تجارت و همگرایی قزاقستان و هیئت همراه اش در کابل دیدار و گفتگو نمود. وزیر تجارت و همگرایی قزاقستان و سرپرست وزارت صنعت و تجارت طالبان روی تحکیم روابط اقتصادی و تجاری دو کشور گفتگو نمودند.
اوچا: بیش از 24 میلیون نفر در افغانستان به کمک‌های بشری نیاز دارند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 09.11.2022
اتحادیه اروپا 50 میلیون دالر به افغانستان کمک کرد
اروپا
- به تاریخ ۱۴ فبروری سال ۲۰۲۲ سرپرست وزارت معادن و پترولیم طالبان در یک ویدیو کنفرانس با سرمایه گذاران اروپایی و امریکایی درمورد فرصت های سرمایه گذاری در افغانستان گفتگو کرد و خواستار سرمایه گذاری آنها در افغانستان شد.
- به تاریخ ۲۳ فبروری سال ۲۰۲۲ رییس بخش توسعه اجتماعی اتحادیه اروپا با معاون وزارت صنعت و تجارت طالبان ملاقات کرد. در این ملاقات معاون وزارت صنعت و تجارت طالبان از آمادگی و ایجاد سهولت های برای سرمایه گذاران سکتور خصوصی در اتحادیه اروپا، خبر داد.
- به تاریخ ۱۶ مارچ سال ۲۰۲۲ سرپرست وزارت معادن و پترولیم طالبان با رییس شرکت ویدلوند کرس اند تریرنات آب کشور سویس دیدار نموده، درمورد سرمایه گذاری کشور سویس روی معادن افغانستان صحبت نمود. رییس شرکت سویسی خواستار مساعد ساختن زمینه برای سرمایه گذاران اروپایی در افغانستان شد.
وزیر تجارت طالبان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 16.03.2022
مالیزیا علاقه‌مند سرمایه‌گذاری در افغانستان؛ کارشناس افغان: این ممکن نیست
مالیزیا
به تاریخ ۱۱ مارچ سال ۲۰۲۲ نمایندگان شورای مشورتی سازمان اسلامی مالیزیا با سرپرست وزارت صنعت و تجارت طالبان دیدار نموده، درمورد علاقمندی کشور شان برای سرمایه گذاری در افغانستان بحث کردند. سرپرست وزارت صنعت و تجارت طالبان به تجربه خوب مالیزیا در زمینه های معادن، زیربناها به خصوص شاهراه ها، راه آهن، برق و تولید روغن اشاره نموده و خواستار تحکیم همکاری های موثر در این راستا شد.
Катырин Казань - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 19.05.2022
رئیس اتاق تجارت روسیه: سرمایه‌گذاری در افغانستان بستگی به رسمیت شناختن طالبان دارد
روسیه
- به تاریخ ۱۷ اپریل سال ۲۰۲۲ سرپرست وزارت صنعت و تجارت طالبان با نماینده کمپنی بین المللی هیمپروم سرفایس که متشکل از سرمایه گذاران روسی، آلمانی و چینی است، دیدار نمود و این کمپنی آمادگی اش را برای سرمایه گذاری در بخش های زباله، کود کیمیاوی، تیل و برق در افغانستان اعلام کرد.
- به تاریخ ۵ جون سال ۲۰۲۲ سرپرست وزارت معادن و پترولیم طالبان با مدیر شرکت میتال مایننگ، مشاور سفارت روسیه در کابل و هیئت همراه اش دیدار نموده درمورد سرمایه گذاری روی معادن افغانستان، بحث کرد. در این دیدار مدیر عامل شرکت میتال مایننگ به سرمایه گذاری در افغانستان به خصوص معادن کرومایت، علاقمندی نشان داد.
- به تاریخ ۱۵ اگست سال ۲۰۲۲ سرپرست وزارت صنعت و تجارت طالبان در جریان سفرش به مسکو، هدف از این سفر را تحکیم و توسعه روابط اقتصادی و افزایش حجم تجارت میان افغانستان و روسیه، عنوان کرد و گفت در این سفر روی عقد قراردادهای بزرگ خرید گندم، آرد، روغن، مواد نفتی و گاز مایع با مسوولین روسیه مذاکره نموده است و تلاش دارد تا مواد اولیه با قیمت مناسب و ویژه در اختیار مردم افغانستان قرار گیرد.
- به تاریخ ۱۶ اگست سال ۲۰۲۲ سرپرست وزارت صنعت و تجارت طالبان در دیدار با معاون جمهوری چچن روسیه روی گسترش روابط تجاری بحث نمود.
- به تاریخ ۲۱ اگست سال ۲۰۲۲ سرپرست وزارت صنعت و تجارت طالبان در دیدار با مسوولین اتاق تجارت و صنایع روسیه روی مسایل تجاری و سرمایه گذاری بحث نمود.
- به تاریخ ۲۷ نومبر سال ۲۰۲۲ سرپرست وزارت صنعت و تجارت روسیه با رییس شرکت شرنک روسیه دیدار و درمورد سرمایه گذاری در افغانستان، بحث و تبادل نظر نمود.
خان جان الکوزی - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 25.08.2022
اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری: میزان دادوستد افغانستان با ایران کاهش یافته‌است
ایران
- به تاریخ ۱ جون سال ۲۰۲۲ سرپرست وزارت معادن و پترولیم طالبان با مدیر عامل شرکت احیای سپاهان ایران دیدار نمود. در این دیدار طرف ایرانی بر علاقمندی برای سرمایه گذاری بر معادن افغانستان تاکید نمود و خواستار همکاری های بیشتر دو کشور در سکتور معادن شد.
- به تاریخ ۱۹ سپتمبر سال ۲۰۲۲ نماینده شرکت ایرانی ناتو ژن فارمد در جریان یک کنفرانس ویدیویی با مسوولین وزارت صنعت و تجارت طالبان علاقمندی این شرکت مبنی بر سرمایه گذاری در افغانستان را اعلام کرد که به گفته او این سرمایه گذاری در چند فاز صورت میگیرد.
- به تاریخ ۱۵ نومبر سال ۲۰۲۲ سرپرست وزارت صنعت و تجارت طالبان با سفیر ایران و مسوولین شرکت فولا مبارکه دیدار نموده درمورد همکاری های مشترک تجاری، افزایش حجم صادرات افغانستان، ایجاد سهولت در ترانزیت و تجارت کالا از طریق بندر چابهار و سرمایه گذاری ایران در افغانستان بحث نمودند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала