برنامه‌های بلندمدت چین برای سرمایه گذاری در افغانستان طالبان

© AFP 2023 / Ming Hoangبرنامه‌های بلندمدت چین برای سرمایه گذاری در افغانستان طالبان
برنامه‌های بلندمدت چین برای سرمایه گذاری در افغانستان طالبان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 06.07.2022
عضو شوید
سفیر چین در افغانستان، در نشستی خبری شرکت و کمک 8 میلیون دالری چین به آسیب‌دیدگان زلزله در جنوب شرق افغانستان را اعلام کرد. سفیر چین همچنین اعلام کرد کشورش علاوه بر کمک‌های بشردوستانه، برنامه‌های بلندمدت برای بازسازی و سرمایه‌گذاری در افغانستان دارد.
به گزارش اسپوتنیک، به نقل از ایندیپندنت، وانگ یو، سفیر چین در افغانستان در این نشست خبری، از تحریم‌های کشورهای جهان علیه طالبان انتقاد کرد و گفت پیامد این تحریم‌ها تاخیر در رساندن کمک‌های بشردوستانه است. او از کشورهای جهان خواست در مورد مسدودسازی ذخایر ارزی بانک مرکزی افغانستان تجدیدنظر کنند. وانگ یو گفت: "چین معتقد است این پول متعلق به مردم افغانستان است و از جامعه بین‌المللی می‌خواهد این وجوه را آزاد کنند."
چین در حالی از تحریم‌‎ها علیه طالبان انتقاد می‌کند و خواستار آزادسازی ذخایر ارزی افغانستان است که کشورهای جهان، به‌ویژه ایالات متحده آمریکا، دلیل تحریم‌ها و مسدود ماندن ذخایر ارزی افغانستان را بی‌توجهی طالبان به موارد حقوق بشری از جمله آموزش و کار زنان در این کشور عنوان می‌کنند.
در ادامه ارسال کمک‌های سایر کشورها به مناطق زلزله‌زده در جنوب شرق افغانستان، سفیر چین در کابل در نشست خبری روز سه‌شنبه اعلام کرد که کشورش ۸ میلیون دالر برای رسیدگی به آسیب‌دیدگان این حادثه طبیعی کمک کرده است. او سند تحویل این کمک به سرپرست وزارت مبارزه با حوادث طبیعی طالبان را امضا کرد.
سفیر چین همچنین اعلام کرد علاوه بر کمک‌های بشردوستانه، چین در نظر دارد پس از تحولات سیاسی اخیر، یعنی خروج آمریکا از افغانستان و تسلط طالبان بر این کشور، "برنامه‌های بلندمدت اقتصادی در بخش‌های تجارت، کشاورزی و سرمایه‌گذاری در افغانستان داشته باشد". او اشاره کرد که گفت‌وگوها با رهبران طالبان در مورد دو پروژه معدنی از جمله معدن مس عینک لوگر در جنوب افغانستان، که قرارداد استخراج آن در دولت پیشین با شرکتی چینی امضا شده بود، ادامه دارد و به‌زودی به نتیجه خواهد رسید.
چین هرچند همچون سایر کشورهای منطقه و جهان، دولت طالبان را هنوز به رسمیت نشناخته است، از زمان تسلط طالبان بر افغانستان، روابط چین با افغانستان، در مقایسه با دیگر کشورهای منطقه، عمیق‌تر و گسترده‌تر شده است. چین دیپلمات‌های طالبان را نیز در سفارت افغانستان در پکن پذیرفته است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала