رای الیوم (انگلستان):غذای مصاله دار سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند

© Fotolia / Сalypso77رای الیوم (انگلستان):غذای مصاله دار سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند
رای الیوم (انگلستان):غذای مصاله دار سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
طبق تحقیق جدید، خوردن غذاهای که سخاوتمندانه با مصاله جات و گیاه ها مانند گشنیز، زیره، آویشن و جعفری (پیتروشکا) غنی شده باشند، می تواند ضرر رژیم غذایی با مقدار بلند کالوری و بسیار چرب را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

اضافه کردن یک قاشق چایخوری مصاله جات به یک بشقاب می تواند اثر ضد التهابی داشته باشد که خطر ابتلا به سرطان، دیابت و مشکلات قلبی را کاهش می دهد.

در طول آزمایشات، محققان امریکایی دریافتند که در افرادی که غذاهای غنی از چربی و کربوهیدرات را می خورند، اما حاوی حداقل شش گرم مصاله جات هستند، بهبود در شاخص های خون مشاهده میشد.

براساس نتایج این تحقیق، حتی غذاهای چرب مانند همبرگر، مرغ سرخ شده نیز که با استفاده از روغن زیادی تهیه می شوند، در صورت که با مصاله جات تهیه شده باشند، آسیب کمتری به بدن وارد می کنند.

کدام غذاها منجر به پیری زودرس می‌شوند؟ - اسپوتنیک افغانستان
کدام غذاها منجر به پیری زودرس می‌شوند؟

کانی راجرز، کارمند پوهنتون پنسیلوانیا (ایالات متحده امریکا) خاطرنشان می کند: "اگر مصاله جات را دوست دارید، این یک راه خوب برای بهتر شدن رژیم غذایی با چربی و کربوهیدرات است. البته وضعیت ایده آل یک رژیم غذایی سالم، کمبود وزن اضافی و ورزش است، اما تغییر سبک زندگی شما به یکباره در تمام این جهات دشوار است و به زمان نیاز دارد. بنابراین، ما می خواهیم دریابیم که آیا اضافه کردن مصاله جات در غذا تأثیر مثبتی بر سلامتی دارد یا نه."

برای انجام مطالعه ، دانشمندان دانشگاه پنسیلوانیا 12 مرد غیر معتاد به سیگریت در سنین 40 تا 65 سال را که دارای اضافه وزن یا چاقی بودند، انتخاب کردند.

همچنین، مردان حداقل یک علامت از لیست زیر داشتند: فشار خون بالا، سبک زندگی بی تحرک، کلسترول بالا، یا سابقه خانوادگی. همه اینها عوامل خطر بیماری قلبی عروقی است.

در طی آزمایشات، دانشمندان از مخلوط خاصی از مصاله جات از ریحان، برگ درخت غار، فلفل سیاه، دارچینی، گشنیز، دانه های کاروائی، زنجبیل، پونه کوهی، جعفری، فلفل قرمز، رزماری، آویشن و زردچوبه استفاده کردند.

خطرناکترین غذاها برای مغز انسان - اسپوتنیک افغانستان
خطرناکترین غذاها برای مغز انسان

به طور تصادفی، هر شرکت کننده در سه روز، سه نسخه رژیم غذایی سرشار از چربی های مشبوع و کربوهیدرات را صرف کرد. روز اول - بدون مخلوط ادویه جات، یک روز - با دو گرم (یک پنجم قاشق چای خوری) مصاله جات، و روز دیگر - با 6 گرم (کمی بیشتر از یک قاشق چای خوری).

تیم تحقیق قبل و بعد از هر مورد صرف غذا از هر گروه شرکت کنندگان به مدت چهار ساعت متوالی، نمونه خون گرفتند. بنابراین تیم وجود علائم یک روند التهابی را در بدن تثبیت نمود - مجموعه ای از واکنش هایی که در پاسخ به آسیب یا عملکرد یک ماده تحریک کننده بیماری زا رخ می دهد.

بهترین غذاها برای تقویت سیستم ایمنی بدن کدامند؟ - اسپوتنیک افغانستان
بهترین غذاها برای تقویت سیستم ایمنی بدن کدامند؟

علائم پروسه التهابی در بدن، مانند سطح پروتئین های واکنشی C و میلوپراکسیداز، هنگام تشخیص بیماری های خاص یا نظارت بر روند بیماری مورد توجه قرار می گیرد.

کارگروه همچنین سیتوکین ها را کشف کرد، پروتئین هایی که نقش مهمی در سیستم ایمنی بدن دارند.

نتایج تحلیل پس از خوردن یک وعده غذایی حاوی شش گرم مصاله جات، یک پروسه التهابی کمتری را، در مقایسه با وعده غذایی حاوی فقط دو گرم مصاله جات یا اصلاً بدون آنها، نشان داد.

علاوه بر این، سطح لکوسیت ها در خون به اندازه 1314% 240 دقیقه بعد از خوردن یک وقت غذایی حاوی 6 گرم مخلوط مصاله جات کاهش یافته است.

مشخص نیست کدام یک از 13 گیاهان و مصاله جات این اثر را داشتند. شاید همه از برکت تناسب مشخص آنها در مخلوط مورد استفاده صورت گرفته باشد.

کدام غذاها بیشتر از سیگرت قربانی می گیرند؟ - اسپوتنیک افغانستان
کدام غذاها بیشتر از سیگرت قربانی می گیرند؟

تیم تحقیقاتی آزمایش های بیشتری را برای بررسی اثرات سلامتی مصاله جات برای مدت زمان طولانی تر انجام می دهند. همچنین برای جذب سوژه های بیشتر برنامه ریزی شده است، زیرا فقط مردان میانسال در این کار شرکت می کردند.

در مطالعات گذشته دانشمندان دریافتند که التهاب می تواند بعد از خوردن غذاهای پرچرب و قند زیاد شود.

نتایج این تحقیق در مجله تغذیه (Journal of Nutrition) منتشر شد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала