کدام غذاها بیشتر از سیگرت قربانی می گیرند؟

© Fotolia / Leszek Czerwonkaکدام غذاها بیشتر از سیگرت قربانی می گیرند؟
کدام غذاها بیشتر از سیگرت قربانی می گیرند؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
افرادی که در نتیجه یک رژیم غذایی ناسالم و نامتعادل جان خود را از دست می دهند بیشتر از افرادی اند که سیگرت باعث مرگ و میر آنها می شوند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از بهداشت نیوز، محققان موسسه ارزیابی و سنجش سلامت ساتل (IHME ) در یک مطالعه جهانی به نتایج جدیدی درباره مرگ و میر ناشی از رژیم‌های غذایی نامتعادل دست یافته اند که در ادامه با هم می‌خوانیم.

رژیم غذایی برای جلوگیری از نارسایی قلب - اسپوتنیک افغانستان
رژیم غذایی برای جلوگیری از نارسایی قلب

تحققیقات انجام شده در موسسه تحقیقاتی IHME نشان می‌دهد، که شماری افرادی که بر اثر یک رژیم غذای ناسالم و نامتعادل جان خود را از دست می‌دهند (حدود ۱۱ میلیون نفر) در مقایسه با افرادی که سیگرت باعث مرگ و میر آنهاست (حدود ۸ میلیون نفر)، به طور قابل توجهی بیشتر است.

به باور محققان این مطالعه یک رژیم غذایی ناسالم، برنامه غذایی تنها در غذا‌های فست فود خلاصه نمی‌شود و بلکه یک رژیم غذایی فاقد سبزیجات، میوه‌ها و انواع آجیل نیز می‌تواند به همان اندازه خطرآفرین باشد. این محققان توضیح می‌دهند که حملات قلبی و مشکلات قلبی نظیر آنوریسم (رگ‏برآمدگی) به طور مستقیم با تغذیه ناسالم و نامتعادل در پیوند است و یک رژیم غذایی نا سالم همچنین باعث بروز بیماری‌های دیگر از جمله سرطان و دیابت نوع ۲ می‌شود.

پروفسور کریستو موری از دانشگاه واشنگتن و از محققان این مطالعه می‌گوید: نتایج ما نشان می‌دهد که مقام ها و مسئولان مرتبط با حوزه بهداشت بیشتر باید برای یک رژیم غذایی بدون نمک، شکر و چربی فرخنگ سازی و تلاش کنند، چون به هر حال برنامه غذایی ناسالم بیشتر از عوامل مهم مرگ و میر در دنیاست.

برای این مطالعه، تیم تحقیقاتی داده‌های آماری را از ۱۹۵ کشور و بین سال‌های ۱۹۸۰ تا ۲۰۱۶ مطالعه کرده اند و تاثیر ۱۵ ماده غذایی مضر و سالم مانند انواع میوه، سبزیجات، فیبر، امگا ۳ و انواع نوشیدنی‌های شیرین و ... را در رژیم غذایی افراد بررسی کرده اند. در آخر، این تیم تحقیقاتی به این نتیجه رسیده اند، که هیچ کدام از کشور‌های دنیا به طور کامل از یک رژیم غدایی واقعا متعادل و سالم برخوردار نیستند. البته بر اساس نتایج آن‌ها وضعیت برخی از کشور‌های آسیایی به دلیل این که هنر آشپزی آن‌ها بر پایه سبزیجات است، وضعیت بهتری نسبت به سایر کشور‌ها دارد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала