تکاپوی داعش در ولایت های شمال افغانستان

© AFP 2023 / Haidar Hamdaniتکاپوی داعش در ولایت های شمال افغانستان
تکاپوی داعش در ولایت های شمال افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
گروه های تروریستی داعش و طالبان در شمال افغانستان باهم همکاری دارند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، مقام های محلی در شمال افغانستان به تازگی از حضور داعشی های خارجی با خانواده های آنها در ولایت فاریاب و سرپل خبر داده اند و در باره همکاری دوجانبه بین آنها گفته اند.

نقیب الله فایق ولسوال فاریاب افغانستان که در این روزها در پایتخت بسر می برد، روز گذشته (دوشنبه) در نشست مطبوعاتی از حضور ۴۰ خانواده داعشی در شهرستان های «المار»، «گرزیوان» و «کوهستان» این ولسوال خبر داد که در مناطق تحت کنترل طالبان جا به جا شده اند.

وی افزود: اطلاعاتی در اختیار دارد که داعشی ها افراد گروه طالبان را در بخش پرتاب خمپاره و تک تیراندازی آموزش می دهند و طالبان هم در بخش تجهیزات با داعشی ها همکاری می کنند.

دیدار عبدالله عبدالله با اسحاق جهانگیری - اسپوتنیک افغانستان
جهانگیری به عبدالله: داعش راهی افغانستان می شود

فایق گفت، که «عبدالعزیز» پسر «طاهریولداش» از تروریستان شناخته شده ازبکستانی نیز در جمع این داعشی ها است و هرچند این افراد در حال حاضر هیچ پرچمی با خود حمل نمی کنند.

ولسوال فاریاب افغانستان گفت، که حضور دوباره داعش در شمال تهدید جدی برای امنیت پنداشته می شود و این موضوع نگرانی را افزایش داده ا ست.

در ششم عقرب نیز مقام های محلی در ولایت سرپل افغانستان از حضور حدود ۴۰ خانواده دیگر از داعشی های خارجی در این ولایت خبر دادند که به تازگی در ولسوالی کوهستانات جا به جا شده بودند.

منابع محلی با تائید حضور داعش در این ولایت افزوده بودند، که داعشی ها مشغول ساخت مین های دستی، جذب سرباز و تبلیغ هستند که در این راستا شب نامه نیز منتشر می کنند.

این منابع گفته اند، که داعشی های که در سرپل حضور یافته اند با سلاح های دید در شب مجهز هستند و این افراد از کشوهاری ازبیکستان، تاجیکستان و چچن هستند.

اسد الله خرم یکی از اعضای شورای ولایتی سرپل ضمن تائید این گزارش افزوده است، که نگرانی مردم از حضور دوباره داعش بشدت افزایش یافته است.

حضور داعش در شمال افغانستان به سال های ۱۳۹۶ و ۹۷ بر می گردد، که در ولایت های جوزجان، سرپل و فاریاب بصورت گسترده حضور یافته و از این مناطق شماری زیادی سرباز برای خود جذب کردند.

افزایش دامنه نفوذ داعش در افغانستان با حضور امریکا - اسپوتنیک افغانستان
افزایش دامنه نفوذ داعش در افغانستان با حضور امریکا

اما در ماه اسد سال ۱۳۹۷ یک گروه ۲۰۰ نفری داعش که در ولایت جوزجان با طالبان مشغول نبرد سنگین بودند، به فرماندهی مولوی «حبیب الرحمان» به دولت تسلیم شدند.

طالبان در آن زمان دولت افغانستان را متهم کرد، که در نبرد بین آنها و داعش از افراد داعش پشتیبانی کرده و آنها را با بالگرد نجات داده اند.

اما دولت افغانستان با رد این ادعای طالبان گفت، که افراد داعش به دولت تسلیم شدند که پس از تسلیمی آنها به مرکز ولایت جوزجان منتقل کرده اند اما سرنوشت این داعشی ها پس از آن روشن نشد.

نقش امریکایی ها در حضور داعش 

اما روی دیگر سکه در تحولات افغانستان، امریکایی ها  است که بارها به تجهیز و جابجایی داعش در این کشور متهم شده اند.

پس از نبرد جوزجان بین داعش و طالبان، افراد گروه طالبان اسرای داعش در نزد خود را به ولایت بادغیس انتقال داده و در شهر «جوند» در روستانی صعب ‌العبور «پنج ‌بز» جابجا کردند.

براساس گزارش منابع داخلی، پس از مدتی یکی از اسیران ازبیکستانی داعش به نام «امین الله ازبکستانی» از نزد طالبان از شهرجوند موفق به فرار شد و طالبان مسئول زندان خود را در پیوند به فرار این زندانی بازداشت کرد.

منابع در افغانستان نوشته بودند، که با فرار امین الله اطلاعات به دست آمریکایی ها رسید و محل نگهداری زندانیان داعش را پیدا کرده و عملیات ویژه در این منطقه انجام دادند.

امریکایی ها در غروب روز ۲۳ ماه جدی وارد شهر جوند شدند و پس بمباران این منطقه که شماری جنگجویان طالبان در آن کشته شدند، زندانیان داعش را با خود بردند.

اکنون که موضوع آغاز دوباره صلح امریکا با طالبان برسرزبان ها افتاده است، و تلاش های زلمی خلیل زاد نماینده ویژه امریکا در امور صلح با طالبان از سر گرفته شده است، نگرانی های نیز بوجود آمده است که اگر صلح پایدار تأمین نشود، با جایگزینی داعش برای طالبان وضعیت خطرناکتر از پیش خواهد شد.

حمدالله محب مشاور امنیت ملی افغانستان پس از سفر اخیر زلمی خلیل زاد به کابل، گفت: نقش پاکستان در صلح افغانستان حیاتی بوده و اگر پاکستان حاضر نشود که صلح پایدار را تضمین کند، با پیوستن طالبان به روند صلح، داعش جایگزین این گروه خواهد شد.

محب گفت، اطلاعاتی دارند که برخی از فرماندهان مهم طالبان به داعش پیوسته و از فرماندهان طالبان دیگر حرف شنوی ندارد و به همین دلیل از طالبان خواست که برای اثبات یک پارچگی خود در روند صلح، آتش بس یک ماهه را پیش از آغاز دوباره گفت وگوها اعلام کند.

دولت افغانستان به همین دلیل بارها تأکید کرده است، که به صلحی تن نخواهد داد که آغازگر جنگ دیگری تحت عنوان جدید باشد و حضور دوباره داعش در شمال، نگرانی ها در این رابطه را افزایش داده است.

یکی از مقام های پیشین  دولت وحدت ملی افغانستان که به ولایت های شمالی این کشور سفر کرده بود پیشتر از  افزایش حضور گروه تروریستی داعش در مناطق شمالی افغانستان خبر داده و این روند را موضوعی نگران کننده خواند.

محمد محقق افزود، که پس از شکست داعش در کشورهای عراق و سوریه فعالیت داعش در این کشور بیشتر شده و جنگجویان خارجی که از کشورهای ازبیکستان، چچن و برخی کشورهای دیگر از آسیای میانه، در شمال افغانستان تجمع کرده اند افزایش و هر روز وسعت فعالیت خود را گسترده می سازند.
وی گفت، که شمار زیادی از مردم در مناطق تحت کنترل داعش خانه های خود را ترک و آواره شده اند و این موضوع باعث نگرانی مردم در مناطق شمال افغانستان شده است.

پیش از این نیز رسانه های افغانستان گزارش هایی مبنی بر حضور افراد وابسته به داعش در ولسوالی «درزاب» ولایت جوزجان منتشر کردند و اشاره داشتند که این گروه تروریستی 54 زن و دختر این مناطق را مجبور کرده اند با افراد داعش ازدواج کنند.

یادآوری می کنیم، که گروه تروریستی داعش سه سال پیش برای نخستین بار در ولایت شرقی «ننگرهار» دیده شد و در مدت زمان کمی حضور خود را در ولایت های بدخشان، زابل، غزنی، کنر، جوزجان، هلمند، فراه و سرپل گسترش داد.

اگر چه دولت افغانستان و وزارت دفاع این کشور از سرکوب داعش خبر می دهند و در هر ولایت که خود نشان دهد به شدت سرکوب می شوند اما شاهدان عینی و مردم مناطق مختلف از حضور روز افزون آنها همواره ابراز نگرانی می کنند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала