افزایش دامنه نفوذ داعش در افغانستان با حضور امریکا

© Sputnikافزایش دامنه نفوذ داعش در افغانستان با حضور امریکا
افزایش دامنه نفوذ داعش در افغانستان با حضور امریکا - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
امریکا به بهانه مبارزه با تروریسم در پی توجیه ادامه نظامیان در افغانستان از سوی دیگر شمار اعضای داعش در این کشور افزایش یافته است.

به گزارش «میلیتاری تایمز»، با وجود سالها مبارزه و بمباران ظاهرا شدید امریکا در مناطق دور افتاده ولایت‌های کنر و ننگرهار، هم اعضای این سازمان تروریستی افزایش یافته و هم قادرند تا اقدامات تروریستی مرگبار و ویرانگر خود را در افغانستان به اجرا در آورند.

گزارش اخیر سامان ملل شمار این گروه تروریستی در افغانستان را در حدود 2500 تا 4000 نفر تخمین می‌زند.

نکته جالب، اختلاف وزارت دفاع امریکا درباره تعداد آنهاست، چرا که گزارش این وزارتخانه در 2019 شمار آنان را کمتر از 2000 نفر تخمین زده است.

قدرت گرفتن و تجدید قوای این گروه تروریستی بسته به توانایی جابجایی سلاح و امکانات از پاکستان، فراز و فرود داشته است.

اعضای خارجی این گروه عمدتاً از کشورهای آسیای مرکزی و جنوبی هستند و حتی اغلب از میان طالبان ناراضی هم سربازگیری می‌­کنند.

گزارش سازمان ملل تخمین می‌­زند که کمتر از 10 درصد جنگجویان داعش افغانستان، از داعش عراق و سوریه به آنجا رفته­‌اند.

در همین گزارش منابع مالی داعش افغانستان، استخراج غیر قانونی معادن، قاچاق چوب درختان، اخاذی و باج­گیری از مردم محلی عنوان شده است.

بارها مقامات روس این مسئله را بیان کرده‌­اند که باوجود تسلط کامل امریکا و هم پیمانانش بر حریم هوایی افغانستان، جابجایی نیروهای داعش از سوریه و عراق به این کشور جای سوال دارد.

خبرهایی هم در اواخر سال 1397 منتشر شد که در درگیری‌های میان طالبان و داعش در ولایت جوزجان، نیروهای داعش خود را به نیروهای دولتی تسلیم کردند و دولت آنها را با کمک هلیکوپترها از محاصره طالبان به مکان دیگری منتقل کرده­‌اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала