پشتیبانی دومای دولتی روسیه از ورود سربازان شوروی به افغانستان

© Sputnik / Vladimir Fedorenkoپشتیبانی دومای دولتی روسیه از ورود سربازان شوروی به افغانستان
پشتیبانی دومای دولتی روسیه از ورود سربازان شوروی به افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
دومای دولتی روسیه از پیش نویس بیانیه ای درباره محکومیت ناعادلانه ورود سربازان شوروی به افغانستان پشتیبانی کرد.

به گزارش اسپوتنیک، کمیته دفاعی دومای دولتی روسیه از پیش نویس بیانیه ای درباره ارزیابی سیاسی مشارکت نیروهای اتحاد جماهیر شوروی در حل و فصل اختلافات نظامی در افغانستان در سال های 1979-1989 پشتیبانی کرد.

این پیش نویس توسط نیکولای خاریونوف معاون دومای دولتی، ولادیمیر شامانوف رئیس کمیته دفاعی و همچنین سازمان های جانبازان روسیه تهیه شده است.

طالبان: امریکا با سرنوشت شوروی در افغانستان مواجه خواهد شد - اسپوتنیک افغانستان
طالبان: امریکا با سرنوشت شوروی در افغانستان مواجه خواهد شد

اعضای پارلمان در بیانیه خاطرنشان می کنند، که در روز 15 فیبروری سال 2019، 30 سال از بیرون شدن نیروهای اتحاد جماهیر شوروی از افغانستان بر اساس موافقت نامه ای که برای حل اختلاف های نظامی در جمهوری دموکراتیک افغانستان به تاریخ 14 اپریل 1988 در شهر ژنو توسط دولت های افغانستان و پاکستان و با مشارکت اتحاد جماهیر شوروی و ایالات متحده امریکا امضا شد، خواهد گذشت.  

در متن بیانیه این پیش نویس آمده است:- "دیوان دولتی مجمع فدرال فدراسیون روسیه بر این باور است، که محکومیت اخلاقی و سیاسی تصمیم ورود نیروهای شوروی به افغانستان در دسمبر 1979، که در قطعنامه کنگره نمایندگان مجلس شورای ملی به تاریخ 24 دسمبر 1989 شماره 982-I بیان شده است، با اصل عدالت تاریخی مطابقت ندارد".

لازم به ذکر است، که نمایندگان دومای دولتی روسیه بر این باورند، که حوادث غم انگیز درگیری نظامی در افغانستان «باید بر اساس ملاحظات بی طرفی سیاسی و حقیقت تاریخی مورد توجه قرار گیرد».

در این سند همچنین آمده است:- "لازم است از این واقعیت پیروی کنیم که تصمیم به ورود شماری محدودی از نیروهای شوروی به افغانستان در دسمبر 1979 به موجب پیمان دوستی، همسایگی و همکاری میان اتحادیه جمهوری های سوسیالیست شوروی و جمهوری دموکراتیک افغانستان به تاریخ 5 دسمبر 1978 به درخواست های مکرر رهبر افغانستان برای مداخله مستقیم شوروی در جنگ بود".

ویچسلاو نیکراسوف - اسپوتنیک افغانستان
هدف ورود قطعات محدود شوروی به افغانستان آوردن ثبات بود نه جنگ

در این بیانیه تاکید شده است، که نمایندگان دولت در دوما، همراه با کل مردم روسیه، برای کسانی که به خاطر منافع و دفاع از سرزمین شان زندگی شان را قربانی کردند، خم می کنند.

همچنین در بیانیه پیش نویس گزارش شده است:- "دومای دولتی فدراسیون روسیه از مقام های دولتی فدراسیون روسیه و کشورهای تشکیل شده در قلمرو اتحاد جماهیر شوروی پیشین خواستار توجه ویژه و پشتیبانی اجتماعی برای افراد معلول و جانبازان جنگی در افغانستان است که وظیفه نظامی و شهروندی خود را با افتخار انجام داده اند، و همچنین می خواهند که یادبودهای اختصاص یافته به سربازان شوروی — افغانستانی ها بازسازی شوند".

یادبود مردانگی، انعطاف پذیری و وطن پرستی سربازان بین المللی شوروی به ما و جامعه بین المللی نیاز دارد که درس های گذشته را فراموش نکنیم تا همه چیز را انجام دهیم تا تکرار وقایع غم انگیز درگیری نظامی در قلمرو افغانستان غیرممکن شود.

نمایندگان دومای دولتی همچنان طرفدار قوی برای تقویت پیوندهای دوستانه و همسایگی با همه ملت ها هستند و آماده ادامه تلاش های خود جهت اطمینان از اینکه پیوندهای روسیه و افغانستان صرفا بر پایه تمایل به همکاری همه جانبه برای نفع مردم و دولت های دو طرف باشد، ادامه می دهند.

کوچی: مردم افغانستان منتظر عذرخواهی نیروهای شوروی اند - اسپوتنیک افغانستان
کوچی: مردم افغانستان منتظر عذرخواهی نیروهای شوروی اند

یادآوری می کنیم، که در سال 1979 میلادی به درخواست دولت جمهوری دموکراتیک افغانستان برای ارائه کمک نظامی به خاطر جلوگیری از تشدید بحران در افغانستان از اتحاد جماهیر شوروی درخواست کمک کرد و رهبری اتحاد جماهیر شوروی از ترس گسترش درگیری ها به قلمرو جمهوری های آسیای میانه، تصمیم به جا به جایی نیروهای نظامی در افغانستان کرد. نیروهای شوروی در افغانستان از تسهیلات اقتصادی ملی، میدان های هوایی، جاده های حیاتی این کشور به خاطر جلوگیری از حملات نیروهای مخالف دفاع می کرد. در مجموع در جریان 8 سال حضور نظامی نیروهای شوروی در افغانستان نزدیک به 14.5 هزار نفر از سربازان شوروی کشته و نزدیک به 6.6 هزار سرباز دیگر معلول شدند.

بسیاری از سیاستمداران و کارشناسان خارجی بر این باور بودند، که مانع اصلی به پایان رسیدن جنگ در افغانستان، حضور نظامی شوروی در آن کشور است. اما با این حال، پس از بیرون شدن سربازان شوروی از این کشور نه تنها درگیری ها به پایان نرسید، بلکه بیشتر هم شد و شهر کابل در جریان 3 سال در نتیجه درگیری های میان تنظیمی به خرابه ای تبدیل شد.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала