افغانستان از دریچه‌ای غیر از جنگ و سیاست

© Sputnik / Zuhal Sarhadافغانستان
افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
افغان‌ها مردمان به شدت مهمان‌نوازی هستند که مهمان را عضوی از خانواده خود می‌دانند و با غذاهای خانگی لذیذ از او پذیرایی می‌کنند

وب‌سایت گلوبال ویسز در گزارشی به بیان ویژگی‌های منحصر به فرد افغانستان و فرهنگ این کشور پرداخت.
شاید نام افغانستان در بیرون از مرزهای این کشور به دلیل تصویر نادرستی که طالبان در دوران حاکمیت 5 ساله خود از سال 1996 تا 2001 در سطح جهان از آن ساخت، عده‌ای را وحشت‌زده کند.
گلوبال ویسز مینویسد: اما اگر از دریچه‌ای غیر از جنگ و سیاست به افغانستان نگاه کنیم، این کشور به دلایل متعددی می‌تواند یکی از دوست‌داشتنی‌ترین کشورهای جهان باشد.
بنابراین، بجای آنکه از خود بپرسیم چرا این تعداد شهروند افغان هر سال زادگاه خود را ترک می‌کنند، بهتر است بپرسیم چرا تعداد زیادی از شهروندان این کشور با وجود سختی‌ها و مشکلات فراوان همچنان در موطن خود باقی مانده‌اند؟
آنچه در ادامه می‌آید تنها تعدادی از دلایل بی‌شماری است که افغانستان را محبوب شهروندان دردکشیده خود کرده است.
افغانستان پنجمین کشور جوان جهان است و 68 درصد جمعیت آن را جوانان و کودکان زیر 25 سال تشکیل می‌دهند. این ترکیب جمعیتی باعث شده است این کشور از سرمایه انسانی عظیمی برای پیشرفت برخوردار بوده و امید فراوانی به آینده خود داشته باشد. 

میوه خشک - اسپوتنیک افغانستان
ساخت ماشين "زود خشک کن ميوه و سبزى" توسط یک افغان

همچنین افغانستان مهد تنوع است. این کشور اگرچه در محدوده جغرافیایی نسبتاً کوچکی قرار گرفته است، به لحاظ فرهنگی، زبانی، مذهبی، قومی، نژادی، غذا، پوشاک، موسیقی، آیین‌های محلی، مناظر طبیعی، گونه‌های جانوری و پوشش گیاهی در زمره متنوع‌ترین کشورهای جهان قرار دارد و این تنوع، میراث ملی آن محسوب می‌شود.
گلوبال ویسز می نویسد که افغان‌ها مردمان به شدت مهمان‌نوازی هستند که مهمان را عضوی از خانواده خود می‌دانند و با غذاهای خانگی لذیذ از او پذیرایی می‌کنند. مهمان‌نوازی تاریخی افغان‌ها باعث شده است آنها ضرب‌المثل‌های زیادی با مضمون پذیرایی از مهمان در فرهنگ عامه خود داشته باشند.
مردم افغانستان مردمی بی‌نهایت میهن‌پرست هستند که تاریخ طولانی جنگ با استعمارگران و متجاوزان خارجی این نکته را به خوبی ثابت می‌کند. میهن‌پرستی افغان‌ها به اندازه‌ای است که نه امپراتوری انگلیس و نه شوروی هیچ یک نتوانست آنها را به زانو در آورد. 
Забастовка студентов в Испании - اسپوتنیک افغانستان
تظاهرات افغان های مقیم اروپا در بروکسل

آنها امروز نیز در برابر اهریمن تروریسم که در خانه آنها لانه کرده است، با یکدیگر متحد شده‌اند تا یکبار دیگر، وطن‌پرستی خود را به جهانیان نشان دهند.
در سال 2011، بنیاد توماس رویترز افغانستان را خطرناکترین مکان برای زنان معرفی کرد؛ اما پس از سرنگونی طالبان، شرایط زندگی برای زنان به کلی در این کشور تغییر کرد.
آنها اکنون از فرصت‌های شغلی برابری با مردان برخوردارند و در بیشتر عرصه‌های زندگی در کنار مردان حضور دارند. ضمن اینکه از میزان خشونت علیه زنان نیز به شدت کاسته شده است و دختران افغان امروز به راحتی می‌توانند در مدارس به تحصیل علم و دانش بپردازند. 
افغانستان سه شهرک رهایشی و صنعتی قالین می‌سازد - اسپوتنیک افغانستان
افغانستان سه شهرک رهایشی و صنعتی قالین می‌سازد

افغان‌ها به ساده‌ترین شکل ممکن زندگی خود را سپری می‌کنند. برعکس اعضای خانواده‌های غربی که در یک اتاق جداگانه زندگی می‌کنند و تنها موقع صرف غذا در کنار هم می‌نشینند، اعضای خانواده‌های افغانی تمایل دارند همگی در کنار یکدیگر زندگی کنند.
به دلیل همین خصلت سادگی، آنها چهارزانو زدن را به نشستن برروی صندلی و خوابیدن برروی زمین را به خوابیدن برروی تخت ترجیح می‌دهند. اجتناب از تجملات باعث شده است آنها بتوانند از تمامی سختی‌هایی که در طول تاریخ بر آنها تحمیل شده است به سلامت عبور کنند.
افغان‌ها به خوردن نان مخصوص خودشان که یکی از خوشمزه‌ترین انواع نان در جهان است، اعتیاد دارند. آنها حتی غذای معروفی به نام شوربا دارند که نان را در آن تلیت می‌کنند و سپس دوباره آن نان خیس شده را با نان خشک میل می‌کنند. 

امریکا - اسپوتنیک افغانستان
امریکا به کدام دستاورد خود در افغانستان می نازد؟

بیش از 80 درصد جمعیت افغانستان از طریق کشاورزی امرار معاش می‌کنند و برخی محصولات کشاورزی آن از جمله انار قندهار دارای شهرت جهانی هستند.
باشگاه خبرنگاران نوشت: اما در عین حال، افغانستان به لحاظ منابع معدنی مانند طلا، مس و سایر فلزات گرانبها نیز یکی از غنی‌ترین کشورهای جهان است.
با این حال، تهدیدات امنیتی باعث شده است که طی سال های اخیر سرمایه‌گذاری چندانی در بخش معادن این کشور صورت نگیرد. طبق مطالعات انجام شده، ارزش منابع معدنی افغانستان حدود 3 هزار میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала