"چهارمین کنفرانس وین امیدوارکننده تر و دستاوردهایش بهتر بود"

نشست دوم وین درباره افغانستان با حضور احمد مسعود
نشست دوم وین درباره افغانستان با حضور احمد مسعود - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 27.06.2024
عضو شوید
چهارمین کنفرانس "روند وین" با اشتراک شماری از مخالفین طالبان در شهر وین، پایتخت اتریش با این پیام اشتراک کنندگان که سازمان ملل متحد نباید به طالبان مشروعیت بخشد و روابط با طالبان را عادی سازند، به پایان رسید.
نمایندگان احزاب مخالف طالبان و گروه های شرکت کننده در چهارمین کنفرانس وین از سرمنشی سازمان ملل متحد خواستند که با درک اوضاع وخیم افغانستان، باید مسوولانه برخورد کند و به خواست مردم افغانستان گوش فرا دهد.
احمد مسعود، رهبر "جبهه مقاومت ملی" از دولت اتریش برای همکاری در برگزاری این نشست و میزبانی انستیتوت تحقیقات بین المللی اتریش تشکر کرد.
این در حالیست که سومین نشست دوحه قرار است هفته آینده به میزبانی سازمان ملل در پایتخت قطر برگزار شود و علاوه بر نمایندگان کشورهای مختلف، هیئت اعزامی به ریاست ذبیح الله مجاهد، سخنگوی ارشد و شماری از معاونان وزارت خانه ها به دوحه خواهد رفت.
مذاکرات صلح دوحه - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 18.06.2024
نشست سوم دوحه؛ نفع افغانستان از این نشست و موضوع به رسمیت شناختن طالبان
احمد سعیدی، کارشناس مسایل سیاسی و امور بین الملل در مصاحبه با اسپوتنیک افغانستان بر اهمیت این کنفرانس و امیدوارکننده بودن این کنفرانس تاکید نموده گفت: "چهارمین کنفرانس وین نسبت به کنفرانس های دیگر بزرگتر، قوی تر و امیدوارکننده تر بود، به این دلیل که در این ترکیب قومی مراعات شده بود، چیزی که در کنفرانس های دیگر نبود".
در این کنفرانس دو روزه علاوه بر احمد مسعود، محمد محقق، رنگین دادفر اسپنتا و شماری دیگر از مخالفین طالبان شرکت داشتند.
آقای سعیدی با اشاره به مراعات ترکیب قومی در این کنفرانس خاطر نشان ساخت: "در این کنفرانس پشتون، ها تاجیک ها، اوزبیک ها، هزاره ها و ترکمن ها از اقشار مختلف بودند مثلا خالد پشتون بود، یوسف پشتون، شاه محمود میاخیل، اکمل شینواری و دیگر برادرهای پشتون، همینطور از تاجیک ها، از اوزبیک ها، این کنفرانس نسبت به کنفرانس های دیگر امیدوارکننده تر و دستاورد هایش بهتر بود".
علی میثم نظری، مسئول روابط خارجی جبهه مقاومت ملی در فیسبوک نوشت که برای چهارمین بار، رهبران و نمایندگان "بیش از ۶۵ گروه سیاسی و مدنی"، در وین گرد هم آمده اند تا "برای یک آیندۀ مردم سالار" در افغانستان باهم کار کنند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала