نشست سوم دوحه؛ نفع افغانستان از این نشست و موضوع به رسمیت شناختن طالبان

© @https://twitter.comمذاکرات صلح دوحه
مذاکرات صلح دوحه - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 18.06.2024
عضو شوید
ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان میگوید نمایندگانی در سومین نشست دوحه درباره افغانستان شرکت خواهند کرد.
او به طلوع نیوز گفت، حکومت طالبان پس از بررسی دستورکار نشست سوم دوحه، تصمیم به شرکت در این نشست گرفت چون آن را به "نفع افغانستان" میداند.
مجاهد گفت، موضوع های این نشست از جمله کمک های بشردوستانه و سرمایه گذاری در افغانستان همه مهم‌ هستند و "به نفع افغانستان دانسته شد" تا هنوز ترکیب هیات اعزامی طالبان به این نشست اعلام نشده است.
قبل از این گزارش هایی هم مبنی بر عدم اشتراک نمایندگان جامعه مدنی افغانستان در این نشست نشر شده بود.
احمد سعیدی، کارشناس مسایل سیاسی و روابط بین الملل در مصاحبه با اسپوتنیک افغانستان نشست سوم دوحه درمورد افغانستان را کم ارزش خواند چون به گفته او در این نشست هیچکس از جامعه مدنی دعوت نشده و از مخالفین طالبان هیچکس شرکت نمیکند.
ذبیح الله مجاهد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 16.06.2024
طالبان از اشتراک یک هیئت آنان در نشست دوحه خبر داد
آقای سعیدی گفت: "خود سرمنشی سازمان ملل متحد نیز اشتراک نمیکند و معاونش که یک آدم عادی است، می آید. سطح کشورهایی هم که حضور پیدا میکنند در سطح نماینده است، مثلا ضمیر کابلوف، کاظمی قمی یا آصف درانی از پاکستان، از کشورها همه در همین سطح می آیند، شش-ده نفر اشتراک میکنند".
این کارشناس مسایل سیاسی در رابطه به آجندای این نشست نیز خاطر نشان ساخت که در این نشست به رسمیت شناختن طالبان مطرح نیست و بالای این موضوع بحثی نخواهد بود.
وی افزود: "تمام آجندایش مسایل اقتصادی، کمک مالی به طالبان، کمک به سیل زده ها و جور کردن سیستم بانکی افغانستان است".
آقای سعیدی در پایان اشاره داشت که این نشست هیچ ارزشی نخواهد داشت و مشکلی را حل نخواهد کرد. وی گفت: "چون قانون طوری است که امریکا چیزهایی را که میخواهد حل کند، خودش گام می بردارد، اما چیزی را که میخواهد حل نشود و همانطور بماند برای همیشه، بحث و مذاکره اش هم بی معنی باشد، آنرا به دوش سازمان ملل متحد می اندازد،‌ نشست دوحه هیچ ارزشی ندارد،‌ به رسمیت شناختنی مطرح نیست".
قرار است سومین نشست مشورتی نمایندگان ویژه کشورهای برای افغانستان برای دو روز به تاریخ ۳۰ جون و اول جولای در شهر قطر برگزار شود.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала