سومین نشست دوحه برای افغانستان؛ احتمال شرکت طالبان و انتظارها از این نشست

© @https://twitter.comمذاکرات صلح دوحه
مذاکرات صلح دوحه - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 07.06.2024
عضو شوید
سازمان ملل متحد اخیرا اعلام کرد که قرار است سومین نشست مشورتی نمایندگان ویژه کشورها در امور افغانستان به مدت دو روز در ۳۰ جون و اول جولای در شهر دوحه، پایتخت قطر برگزار شود.
این در حالیست که دومین دور این نشست در ماه فبروری سال جاری برگزار شد که حکومت طالبان در آن شرکت نکرد. هفته پیش توماس نیکلاسن، نماینده ویژه اتحادیه اروپا در امور افغانستان با امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان و معاون سفارت ایران درباره نشست دوحه دیدار و گفتگو کرده است و طالبان خواستار حضور "معنی دار" در این نشست شده اند.
سمیع یوسفزی، خبرنگار و تحلیلگر امور سیاسی در گفتگو با اسپوتنیک افغانستان گفت که این یک نشست مهم است و نشاندهنده اینست که با وجود مشکلات دیگر در جهان چون جنگ در فلسطین و اوکراین، جامعه بین‌المللی مسئله افغانستان را نیز فراموش نکرده اند، اما نظریات کشورهای جهان در رابطه به افغانستان و بخصوص حکومت طالبان متفاوت است و جامعه بین‌المللی در تلاش اینست که طالبان را وادار به شرکت در این نشست بسازد.
وی گفت:
"من فکر میکنم امروز هم طالبان شرایط سخت دارند، اگر چه قبل از آغاز کنفرانس طالبان نشان میدهند که آنها بسیار دلچسبی دارند که به این کنفرانس بیایند، آجندایش برای شان داده شود، ولی من فکر میکنم که هنوز به طور کلی واضح و روشن نیست که آیا شرکت میکنند یا خیر و خواسته های جامعه بین المللی چی است؟ خواسته های کشور قطر چیست؟ خواسته های طالبان چیست و همچنان جامعه مدنی که همیشه به این کنفرانس دعوت میشود، آیا با فشار طالبان آنها شرکت کرده میتوانند یا خیر".
این تحلیلگر امور سیاسی افزود که طالبان میخواهند در این نشست شرکت کنند و جامعه بین‌المللی تحریم ها علیه شان را حذف کند، کمک های جهان به افغانستان افزایش یابد و کرسی افغانستان در سازمان ملل متحد به طالبان داده شود.
اما وی خاطر نشان ساخت که: "فکر نمیکنم که مسایل در افغانستان صد در صد حل شده باشد که طالبان بتوانند شرکت کنند ولی کوشش میشود که هر دو طرف بخصوص جامعه بین‌المللی کوشش میکند شرایط را نرم کند تا پای طالبان را به این کنفرانس بکشد، ولی هنوز هم طالبان شرایط سخت دارند که شاید برای بعضی از کشورهای جامعه بین‌المللی قابل قبول نباشند".
شورای امنیت سازمان ملل متحد  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 05.03.2024
نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره ای افغانستان فردا برگزار می شود
در نشست های قبلی دوحه قرار بود که اجماع کشورها در مورد دنبال کردن طرح دبیرکل سازمان ملل برای حل بحران سیاسی در افغانستان حاصل شود که ظاهرا نتیجه نداده است. این طرح، تعیین نماینده خاص از سوی سازمان ملل در افغانستان را شامل میشود که ایجاد حکومت فراگیر یکی از مسوولیتهایش خواهد بود و حکومت طالبان آشکارا با این طرح مخالفت کرده است.
هرچند دستور کار نشست سوم دوحه همگانی نشده اما حضور احتمالی طالبان در این نشست و رایزنیهای منطقهای برای فراهم ساختن اجماع در مورد افغانستان انتظاراتی خلق کرده مبنی بر اینکه که ممکن است این نشست نتایج عملی در قبال داشته باشد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала