کانگرس امریکا سخنگوی پیشین بایدن را درباره ای بیرون شدن از افغانستان "تهدید به احضار" کرد

© AP Photo / Alex BrandonWhite House press secretary Jen Psaki speaks with reporters in the James Brady Press Briefing Room at the White House, Friday, Nov. 19, 2021, in Washington.
White House press secretary Jen Psaki speaks with reporters in the James Brady Press Briefing Room at the White House, Friday, Nov. 19, 2021, in Washington. - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 23.05.2024
عضو شوید
کمیته پیوندهای خارجی مجلس نمایندگان امریکا به، سخنگوی پیشین کاخ سفید هشدار داده است، که اگر در مصاحبه‌ای در این کمیته درباره "بیرون شدن ناکام" ایالات متحده از افغانستان حاضر نشود، او را "احضار" خواهد کرد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از آمو، نیویارک پست گزارش داده است، که مایکل مک کال، رییس کمیته روابط خارجی کانگرس دیروز (چهارشنبه 22می)، در این زمینه نامه‌ای به وکیل بانو جن ساکی نیز فرستاده است.
برپایه این گزارش، در نامه‌ مک کال آمده است: "جن ساکی به اطلاع رسانی بیرون شدن امریکا از افغانستان {از طریق رسانه‌ها} به مردم ایالات متحده متهم است و دارای اطلاعات کلیدی درباره ای برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری درباره ای بیرون شدن از افغانستان، چیرگی سریع طالبان بر این کشور و تخلیه شهروندان امریکایی و متحدان‌شان است".
Джо Байден на мероприятии по защите репродуктивных прав в Белом доме - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 02.04.2024
کمیته‌ پیوندهای خارجی کانگرس: دلیل های بایدن درباره ای بیرون شدن امریکا از افغانستان درست نیست
سخنگوی پیشین کاخ سفید، پیش از این در یک مصاحبه تلویزیونی از جزییات چگونگی تصمیم بایدن و نحوه بیرون شدن نیروهای امریکایی از افغانستان پرده برداشت.
در نامه رییس کمیته پیوندهای خارجی مجلس نمایندگان امریکا امده است: "متاسفانه ساکی روایاتی را درباره ای عقب‌نشینی و تخلیه ارائه کرده که تحقیقات من نادرست است".
مک کال در این نامه خاطر نشان ساخته است، که این کمیته ادامه ایجاد موانع در روند تحقیقات حیاتی بانو ساکی را تحمل نخواهد کرد و آماده است از همه ابزارهایی که در اختیار دارد، برای گفت‌وگو و شهادت دادن او در محضر نمایندگان امریکا استفاده کند.
نیویارک پست نوشته است، که انتظار می‌رود کمیته پیوندهای خارجی مجلس نمایندگان ایالات متحده، در تابستان امسال گزارش جامعی را درباره ای بیرون شدن امریکا از افغانستان منتشر کند.
برپایه این گزارش، مایکل مک کال گفته است: "این نگران‌کننده است که بانو ساکی به دنبال سود بردن از فاجعه افغانستان است و از نوشتن گزارش‌ها و در دسترس قرار دادن آن‌ها برای عموم احساس راحتی می‌کند؛ اما حاضر نیست به نمایندگی از منافع و اراده مردم امریکا در کانگرس حاضر شود".
یادآوری می کنیم، که بیرون شدن ایالات متحده از افغانستان با برنامه‌ریزی ضعیف، بمب‌گذاری انتحاری داعش خراسان در میدان هوایی بین‌المللی کابل که منجر به کشته‌شدن 13 نظامی امریکایی و صدها شهروند افغانستان شد و چیرگی طالبان پس از 20 سال بر افغانستان، همواره همچون "بیرون شدن ناکام" عنوان شده است.
گروه طالبان پس از یک معامله پیچیده و پنهان با امریکا در دوحه پایتخت قطر، در پانزدهم ماه اگوست سال 2021 کنترل افغانستان را به دست گرفت و از آن زمان تاکنون با رفتار تندروانه شهروندان افغانستان به ویژه بانوان را به تنگنا قرار داده است.
با وجود اعلان بخشش عمومی از سوی رهبر این گروه، اما جنگجویان این گروه تاکنون بیش از دو هزار نظامیان و کارمندان حکومت پیشین را زندانی، شکنجه و کشته اند.
در ماه های پسین یورش های جبهه های مخالف گروه طالبان بر جنگجویان این گروه افزایش پیدا کرده و تاکنون صدها تن از جنگجویان این گروه در یورش های جبهه های مخالف این گروه کشته و زخمی شده اند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала