کمیته‌ پیوندهای خارجی کانگرس: دلیل های بایدن درباره ای بیرون شدن امریکا از افغانستان درست نیست

© AP Photo / Evan VucciДжо Байден на мероприятии по защите репродуктивных прав в Белом доме
Джо Байден на мероприятии по защите репродуктивных прав в Белом доме - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 02.04.2024
عضو شوید
کمیته پیوندهای خارجی مجلس نمایندگان امریکا تاکید کرده است، که هیچ یک از دلیل های رئیس جمهور کنونی امریکا درباره ای بیرون شدن ایالات متحده از افغانستان درست نبوده است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از هشت صبح، کمیته پیوندهای خارجی مجلس نمایندگان ایالات متحده گفته است، گواهی جدید افرادی‌ که از نزدیک گواه "سردرگمی و هرج‌ومرج" بیرون شدن نیروهای امریکایی از افغانستان بودند، با دلیل های جو بایدن ناسازگار است.
کمیته پیوندهای خارجی مجلس نمایندگان ایالت متحده روز دوشنبه، 13 حمل گزارش ابتدایی و همچنان متن مصاحبه‌هایش با برخی مقام‌های دخیل در بیرون شدن امریکا از افغانستان را منتشر کرده است.
Государственный секретарь США Энтони Блинкен  на саммите АТЭС в Таиланде  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 02.03.2024
فراخواندن بلینکن به نشست شنود درباره ای بیرون شدن امریکا از افغانستان از سوی کنگرس این کشور
این کمیته با راس ویلسون، سفیر پیشین امریکا در کابل و سام آرنسون، دیپلمات دخیل در ارایه خدمات کنسولی در جریان روند بیرون شدن مصاحبه و نسخه نوشتاری آنرا منتشر کرده است.
بربنیاد این گزارش، جو بایدن، رئيس ‌جمهور امریکا همواره در سخنرانی‌هایش گفته است که ارتش حکومت پیشین بدون حمایت مستقیم نظامی ایالات متحده قادر به دفاع از کشورشان بودند.
به گفته بایدن، امریکا به اهداف مأموریت خود در افغانستان که کشتن اسامه بن‌لادن، رهبر پیشین القاعده و از بین بردن این گروه بود، دست یافته است.
رئيس‌ جمهور ایالات متحده همچنان گفته است، توافق‌نامه دوحه که میان اداره دونالد ترمپ و طالبان امضا شده بود، امریکا را ناگزیر به خروج از افغانستان کرد.
با این حال، کمیته پیوندهای خارجی مجلس نمایندگان امریکا تاکید کرده که هیچ یک از دلیل های بایدن درباره ای بیرون شدن ایالات متحده از افغانستان درست نبوده است.
به گفته این کمیته، ارزیابی‌های داخلی حکومت بایدن نشان می‌دهد که ارتش افغانستان بدون حمایت هوایی، مشاوران نظامی امریکا و پیمان‌کاران قادر به دفاع از کشور نبود و بارها در این باره به رییس جمهور ایالات متحده هشدار داده شده بود.
به گفته‌ این کمیته، رهبران نظامی امریکا و متحدان ارشد ناتو حفظ دو هزار و 500 نیروی ایالات متحده و شش هزار نیروی ناتو را برای مشوره‌دهی و پیش‌برد مأموریت ضدتروریسم در افغانستان بهترین گزینه می‌دانستند.
با این حال، بایدن همه این پیشنهادات و توصیه‌ها را رد و استدلال کرده بود که پی‌گیری این شرایط مستلزم استقرار "ده‌ها هزار" نیروی امریکایی در افغانستان است، اما چنین نبود.
برپایه این گزارش، شرایط مندرج توافق‌نامه دوحه با طالبان، به‌ویژه قطع رابطه این گروه با گروه‌های تروریستی از جمله القاعده برآورده نشد و این امر، امریکا را ملزم به اجرای این توافق‌نامه و بیرون شدن از افغانستان کرد.
در این گزارش آمده است که پنج ماه پیش از چیرگی گروه طالبان، هرچند حضور القاعده در این کشور کاهش یافته بود، اما این گروه همچنان در افغانستان حضور داشت و در مناطق تحت کنترل طالبان در آن زمان آزادانه فعالیت می‌کرد.
طبق این گزارش، حکومت بایدن بارها اذهان مردم امریکا را درباره وضعیت افغانستان گمراه و اعلامیه‌هایی منتشر کرد که با گزارش‌های وزارت خارجه و ارتش هم‌خوانی نداشتند.
نحوه خروج نیروهای ایتلاف و وضعیتی که پس از آن در افغانستان رخ داد، همواره انتقادات فراوانی را متوجه امریکا و متحدان این کشور کرده است.
یادآوری می کنیم، که گروه طالبان پس از یک معامله پیچیده و پنهان با امریکا در دوحه پایتخت قطر، در پانزدهم ماه اگوست سال 2021 کنترل افغانستان را به دست گرفت و از آن زمان تاکنون با رفتار تندروانه شهروندان افغانستان به ویژه بانوان را به تنگنا قرار داده است.
با وجود اعلان بخشش عمومی از سوی رهبر این گروه، اما جنگجویان این گروه تاکنون بیش از دو هزار نظامیان و کارمندان حکومت پیشین را زندانی، شکنجه و کشته اند.
در ماه های پسین یورش های جبهه های مخالف گروه طالبان بر جنگجویان این گروه افزایش پیدا کرده و تاکنون صدها تن از جنگجویان این گروه در یورش های جبهه های مخالف این گروه کشته و زخمی شده اند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала