سازمان ملل: بیش از 200 تن در سیلاب‌های پسین در افغانستان جان‌ باخته‌اند

© https://twitter.comشمارقربانیان سیلاب در پاکستان به بیش از یک هزار تن رسید
شمارقربانیان سیلاب در پاکستان به بیش از یک هزار تن رسید - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 11.05.2024
عضو شوید
در حالی که منابع محلی از جان بیش از 240 تن در چند ولایت افغانستان خبر می دهد، سازمان ملل هم از جان باختن بیش از 200 تن در اثر سیلاب های سنگین در چند ولایت افغانستان خبر داده است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از آمو، کمیشنری عالی سازمان ملل در امور مهاجران به خبرگزاری فرانسه گفته است، که در اثر باران‌های شدید و جاری‌شدن سیلاب‌های دیروز (جمعه 21 ثور) در افغانستان؛ به ویژه در ولایت بغلان، بیش از 200 تن جان باخته‌اند و هزاران خانه مسکونی نیز ویران شده‌اند.
این خبرگزاری به نقل از مقام‌های این سازمان گزارش داده است، که تنها در ولایت بغلان، تا اکنون یک‌هزار 500 خانه آسیب دیده یا به گونه کامل ویران شده‌اند و بیش از 100 نفر جان باخته‌اند.
اما مسئولان محلی طالبان در ولایت بغلان، صبح امروز گفتند، که آمار تلفات ناشی از سیلاب‌ها در این ولایت، به 150 تن افزایش یافته است.
جاری‌ شدن سیلاب‌های ویران‌گر در پنجشیر؛ اکثر راه‌های مواصلاتی مسدود شدند - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 11.05.2024
جان باختن بیش از 170 تن در سیلاب های پسین در چند ولایت افغانستان
جان باختن 20 تن در سیلاب های پسین در تخار
احمد سیر ساجد رئیس مبارزه با رویدادهای طبیعی طالبان برای تخار می گوید، که 20 تن در پی سیلاب های پسین در ولسوالی های چال، نمک آب، اشکمش، فرخار، ورزسج و کلفگان این ولایت جان باخته اند.
به گفته ای او، 14 تن دیگر نیز در پیاین سیلاب ها زخم برداشته و سیلاب ها افزون بر تلفات انسانی، خسارت های هنگف مالی نیز به مردم وارد کرده است.
نام برده افزود، که بیش از 300 منزل مسکونی و ده ها پل و پلچک و صدها جریب زمین کشاورزی نیز در پی این سیلاب ها از بین رفته اند.
رئیس مبارزه با رویدادهای طبیعی طالبان در تخار اضاله کرده است، که هم زمان با این راه مواصلاتی ولسوالی ورسج به مرکز تالقان در پی ریزش کوه نیز بسته شده است.
اما برخی منابع می گویند، که در نتیجه ای سیلال روز گذشته در ولسوالی های فرخار، نمک آب، چال و اشکمش ولایت تخار بیش از 30 تن جان باخته، 17 تن ناپدید و 16 تن دیگر زخمی شده اند.
این در حالی است که منابع در غور و هرات نیز می‌گویند، که در پی وقوع سیلاب در این دو ولایت دست‌کم هفت روستا زیر آب و باشنده‌گانش بی‌سرپناه و آواره شده‌اند.
در اثر سرازیرشدن سیلاب‌ها در ولایت هرات، ۳ تن به‌شمول یک کودک جان باختند
دفتر مطبوعاتی طالبان در ولایت هرات در اعلامیه‌ای گفته است، که این سیلاب‌ها در ولسوالی کشک کهنه سرازیر شده و از خانواده‌های قربانی گرفته است که پیش از این خانه‌های آنان در اثر زمین‌لرزه‌های سال گذشته در این ولایت آسیب دیده‌اند.
ریچارد بنت، گزارش‌گر ویژه شورای حقوق‌بشر سازمان ملل متحد در واکنش به سرازیرشدن سیلاب‌ها و آمار تلفات کم‌پیشینه ناشی از آن‌ها در ولایت‌های مختلف؛ به‌ویژه بغلان گفته است که افغانستان در برابر بحران‌های اقلیمی "آسیب‌پذیر" است.
ریچارد بنت با بیان این مطلب در ایکس، با خانواده‌های قربانیان سیلاب‌ها در کشور نیز غم‌شریکی کرده است.
او تاکید می‌کند که افغانستان به کمک‌های فوری و هم‌چنان برنامه‌ریزی بلندمدت نیازمند است.
حامد کرزی و عبدالله عبدالله نیز از سازمان های بین المللی خواسته اند تا با سیل زدگان کمک کنند.
این در حالی است که آسیب‌دیدگان سیلاب‌ها در این ولایت‌ها از نرسیدن کمک‌ها و کم توجهی به وضعیت شان شکایت دارند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала